Re: Definiera
"okej. och hur skulle ett sådan material se ut?"
Du har sett Terminator 2, va? Bra, då vet du vad jag menar.
"rätta mig om jag har fel men det finns inte så många sådan material va?"
Det är därför man ger materialet den egenskapen medelst alkemi, en vetenskap som - liksom magi - inte fungerar på Jorden.
Medan vi ändå talar om saker som finns i Mundana men inte i verkligheten: alver, drakar, dvärgar, tiraker, misslor...
"enda skillnaden mellan ditt och mitt material är att mitt "läker" ihop precis samtidigt som man slår på den och därför deformeras den inte..."
Det var en ny svängning. Om jag inte minns fel så skulle ditt material inte ens påverkas, eftersom det inte var oförstörbart i så fall. Nu plötsligt läks den omedelbart, vilket innebär att någon åverkan måste ha skett (annars kan den inte läka, eller hur?).
Det är klart, din rustning skulle kunna fungera om materialet kan skicka tillbaka energin i tiden: anslagsenergin från "nu" gör rustningens bindningar precis lagom starka för att tåla anslaget, men den måste i så fall stärka bindningarna innan eller samtidigt som anslaget. Problemet är tidspilen: energin kan inte tas om hand om förrän efter anslaget, eftersom den inte finns tillgänglig förrän vid anslaget, varför energin från anslaget måste stärka rustningen innan den finns tillgänglig.
Nä, personligen finner jag det enklare att köra på min lösning. Då slipper man orimliga som oändlig energi eller energiförflyttningar mot tidspilens riktning. Dessutom funkar rustningen som tidigare, så man slipper bygga specialregler för den. Om två lösningar löser samma problem, och den ena lösningen är enklare än den andra, då väljer man den enklare.