TobiasEkwall
Swordsman
Häftigt!Ett försök att efter min begränsade vetskap stapla upp den sociala statusen bland folk man kan träffa på landsbygden. Stadsfolk är inte inkluderat. En gift kvinna har status lika med snäppet under sin make (men över nivån under hennes make), medan en ogift kvinna har motsvarande status jämfört med sin far, tänker jag.
• Adel
• Länsman
• Kyrkoherden
• Fjärdingsman, klockare, pastorsadjunkt, sexman
• Skattebönder (bönder med större gård högre status än de med mindre)
• Krono- och frälsebönder (bönder med större gård högre status än de med mindre)
• Knekt (torparsoldat)
• Torpare
• Statare
• Drängfogde
• Drängar och pigor
• Backstugusittare och daglönare
• Fattighjon, luffare, gårdfarihandlare, judar, resandefolk
Kommentarer? Känns det hyfsat korrekt? Något jag fått om bakfoten? Något jag missat? Visst, en skattebonde med en liten gård har kanske inte högre status än en kronobonde med en stor gård, men man måste förenkla lite, och som generell regel tänker jag att skattebönder är lite finare än kronobönder.
De som ligger på samma nivå vet jag inte om de kan separeras. Har en klockare högre eller lägre status än fjärsman? Detta i en tid då rollen som fjärdingsman roterar runt bönderna.
Jag vill sätta kyrkoherden över länsman, men jag har inga belägg bortsett magkänsla. Sen kommer jag från Västerbotten så vi har ingen adel.
Men deltagarna i sockenstämman känns ju som den lokala eliten. I min hemkommun var handlaren absolut högsta hönset, men i och för sig det är ju när man får börja bygga handelsbodar och jag tror att det är efter 1840-tal
Sen tänker jag att det skulle kunna vara kul om drängar kan låna sin husbonden status på något vis. Som att "det där är länsmans dräng han for man inte stöta sig med" men att den statusen bara är till låns och som kan ryckas undan från en