Nekromanti Personliga frågor till Er (och om Interpol)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej alla !

Det är lite trögt på forumet just nu, så tänker göra ett litet försök att få folk att öppna munnen.

Eftersom det finns så lite om Neotech världen på print så kan man ju anta att alla spelgruppers vision av Neotech skiljer sig på ett eller annat markant sätt från varandra. Somliga kör "lowlife metal-over-flesh cyberpunk". Vissa kör nog väldigt taktiska varianter av neotech. Personligen så har mitt Neotech en technothriller stämning.

Vad har ni för stämning i Era Neotech ?

Interpol. Denna stora (nästintill) världsomspännande polisorganisation, hur använder ni er av denna i erat Neotech ?
Personligen så använder jag mig av Interpol som just en slags polisorganisation, som är ute efter dom stora skurkarna. Alltså, så länge RP håller sig på en låg nivå så kommer Interpol aldrig blanda sig i. Interpol är också en manifestation av dom hårda av dom hårda, dom bästa av dom bästa, dom tuffaste av dom tuffaste (ja ni förstår poängen). Interpol är kort och gott den mest högteknologiska, välutrustade och vältränade officiella kraften i solsystemet (i mitt Neotech).
Dessutom spelar jag på att dom är ganska hårt bundna till FN, och jag har ändrat en del på FN också. Dom är nu mera handlingskraftiga.

/Naug, hur gör ni ?

Tippis

Warrior
Vi kör Shadowrun 3 rakt av, fast med N2-reglerna då förstås. Det är en ypperligt beskriven kampanjmiljö med tonvis av plotter, platser, personer och ehm... pidéer... Tyvärr är ju SR3 behängt med ett uschligt regelsystem, så vi har helt sonika bytt ut det mot neutesch och vips så blev det skoj igen - helt enkelt för att det blev mer sansat.

Interpol. Denna stora (nästintill) världsomspännande polisorganisation, hur använder ni er av denna i erat Neotech?
Tjaa.. det första jag tänkte på när jag läste om interpol var UNATCO i DeusEx, och sedan har det liksom hängt i. De har alltså allt från småflasar som springer runt och haffar bovar till övercybrade monster som eh... springer runt och haffar bovar, antar jag, fast med skillnaden att de senares bovar antagligen utgör ett större hot mot världsordningen.

Vad dom framförallt gör är att ta hand om internationell brottsligthet, på samma sätt som FBI idag tar hand om den mellanstatliga brottsligheten i USA. Som en följd är det ganska lätt att få interpol efter sig hos oss - det räcker med att bli inblandad i något som har internationella förgreningar (och vilket brott har inte det?!), eller att vara en internationell brottsling i största allmänhet. Är man ett hyrsvärd som åker till jordens alla hörn och utför elakheter på något företags bekostnad blir man per automatik ett fall för interpol.

Men som sagt, det är ju skillnad på poliser och poliser, så det är nog inte förrän efter spelarna gett ett par vanliga interpolflasar på pälsen som de Denton-wannabeegrabbarna kommer för att plocka karaktärerna...

ripperdoc

Myrmidon

Den går knappast att beskriva bra i ett par ord. Vanligtvis är den iaf ungefär så här:
Stämningen och miljön bygger på kontraster. Lyx möter slum, organisationer möter gatans kaos. Vi kör inget hjältestuk, karaktärerna är inte på något sätt undantagna från gatans brutalitet. Vi har dessutom med goda portioner humor, speciellt galghumor.

Stämningen har tämligen stor likhet med filmer som Lock, Stock & Two Smoking Barrels, The 51:st State och Pulp Fiction. Annan inspiration hämtas dock från mer teknikfokuserade filmer, i stil med Minority Report. Det är ganska sällan vi kör "temapass" eller äventyr med ett starkt tema, snarare låter vi alla händelser knyta an med varandra. Ett typiskt "äventyr" börjar oftast med i bland flera timmars meningslöst snack, crackrökande och raggande på en lokal bar, och blir ibland inte mer än så.

Karaktärerna är ofta, som sagt, från vitt skilda samhällsklasser. Gemensamt är dock att de är vana vid eller åtminstone inte har något emot samhällets baksidor. Det är inte särskilt vanligt med renodlade yrken som soldater, företagsmän eller dylikt. Snarare är det olika losers eller kringdrivare som inte kunnat stanna i en karriär mer än ett par år.

Och angående Interpol:

Interpol är i min kampanj det enda karaktärerna kan lita på, i praktiken. Å andra sidan står oftast karaktärerna på fel sida om Interpol, så att säga, så de får itne mycket gott ur organisationen.

FN har förvisso ingen större handlingskraftighet, men som jag ser det har FN lagt en betydande del av sina sviktande resurser på Interpol. Som det även står i Euro, tror jag, så är FN:s olika underorgan relativt starka (alltså inkluderande Interpol). Jag tycker att det behövs något tryggt i världen, något som går att lita på, och som står över den allmänna opålitligheten. Man kan inte lura eller jävlas med interpol. Det är känslan som spelarna skall ha.

Jag ska dock inte överdriva, Interpol är mycket långt från en snäll organisation. De är extremt effektiva, "rättvisa" och framförallt brutala. Man kan inte förhandla med Interpol. Karaktärerna får jävlas med de flesta och faktiskt klara sig, men jävlas de med Interpol i min kampanj så åker de dit. Visserligen kan jag dra ut på det till en spännande och actionspäckad kampanj, men förr eller senare kommer karaktärerna att brutalt bli nedskjutna från någon kilometers håll av prickskyttar eller slaktad av upprensningsenhetens steady-guns. Det vet mina spelare, så de ser till att hålla karaktärerna borta från Interpol.

Slutsats: Min tolkning av Interpol är i stort sett identisk med din tolkning. Den lokala polisen är korrumperad, företagen tänker bara på profit och juridiken är alltför degenererad. Tack för att Interpol finns :gremcool:

/RipperDoc

pellejones

Grisodlare
För att citera RipperDoc
"Stämningen och miljön bygger på kontraster. Lyx möter slum, organisationer möter gatans kaos. Vi kör inget hjältestuk, karaktärerna är inte på något sätt undantagna från gatans brutalitet. Vi har dessutom med goda portioner humor, speciellt galghumor."

Det stämmer för oss också. Ofta så är det lite läskig stämning, det är oftast mitt fel eftersom att jag älskar den stämningen när jag spelledar. Det är lättare att folk fokuserar sig på spelet då.
Spelarna är oftast från olika klasser i samhället. När de är rika brukar vi på något sett se till att de köpt upp det mesta av sina pengar eller att de blivit av med dem. Det brukar vara roligare när spelarna måste kämpa för att överleva. :gremwink:

Vad det gäller Interpol så har vi aldrig använt oss av det. Det beror oftast på att vi som spelledar aldrig kommer att tänka på att Interpol ens finns. Det brukar alltid bli så att någon spelare har kontakter med Maffian/Yakuzan så vi skapar terror från dem istället. Poliser förekommer inte allt för ofta.

Ezzy

Warrior
"Vad har ni för stämning i Era Neotech ?"
ingen djälva anning. :C) en blandning av allt eller nått sånt.

"Interpol. Denna stora (nästintill) världsomspännande polisorganisation, hur använder ni er av denna i erat Neotech ?"
hur jag använder dom... för att ge rollpersonerna stryk när dom blivit för mäkiga. typ. :C) fast mitt interpol är inte så sockersött som alla andras versioner verkar vara... i min version är interpol lite mer av ett företag, som bara gör tillslag ifall dom får uppmärksamhet för det eller pengar. JA! pengar! inga omutliga superduper poliser här inte. den normal interpol anställda är inte någon super agent utan en vanlig kontors nisse...

Magnus L

Hero

Mest "Milita".

P.g.a. pågående värnplikt på flera håll i vår spelgrupp vill vi testa alla saker vi lärt oss i "praktiken" :gremlaugh: