Nekromanti Personliga Preferenser

Anarchclown

Swashbuckler
Läste lite i filmklubbstråden och har insett att jag har ett internt ratingsystem för rollspel. Det är betingat ungefär såhär.

5. Best game ever. Jag ska spelleda/arrangera skiten ur detta spelet. Jag vill aldrig sluta men jag kommer nog att tröttna periodvis.
Exempel på detta för mig: Mutants & Masterminds, mitt senaste egna projekt (vilket såklart varierar)

4. Mina spelare gillar detta spelet, jag kan tänka mig att hålla i detta.
Exempel på detta för mig:Vampire: The whatever version, Mutant: UA, Null State (äh, det tar ju en timme), RIFTS.

3. Detta spel är ok om någon annan håller i spelandet.
Exempel på detta för mig: Basic Roleplaying,Call of Cthulhu, Fiasco, Mitt näst senaste egentillverkade spel, de flesta OSR-spel.

2. Ok. Visst, det är ju bättre än att inte spela något
Exempel på detta för mig: Alla former av ångestspel, Pathfinder (för mycket regler och tröskning för lite payoff), nästan all drakar och demoner nuförtiden, GURPS.

1. Fuck no!
Exempel på detta för mig: Fatal, Phoenix Command, de flesta spel som utspelar sig i en franchisvärld med en för dominant grundstory, typ Sagan om Ringen runt ringens krig "Ok, så några andra är hjältarna som räddar världen och vi är ångestsnubbarna som tröskar orcher i bakgrunden, nej tack" eller Stombringer "Va? Världen går under om 12 år? Eh? Emo much?

Är det någon som känner igen sig? Inte i mina personliga preferenser DVS utan i ratingsystemet som sådant?

Bassejr

Hero
Jag rankar spelen beroende på tre faktorer i en skala på 1-5 delat på tre, och så får spelet en "score".

Bra Regler.
Regler som flyter på när man väl är i spel. Man ska inte behöve kolla upp en massa tabeller och grejer och fastnar i storyn. Spel som får hög rank här är Null state, BRP, och Fantasy! osg.

Bra värld/story + möjlighet att skapa egen bra värld/story.
Jag gillar system utan värld, för jag tycker om att bygga egna kampanjer, men det är trevligt med världar som redan är välutvecklade. Men listor med hirarkier, skattesystem, och astronomi är inte intressant, nej, det ska finnas en mytologi, och redan välutvecklade politiska konflikter. Spel som får bra status här är Pathfinder, Coriolis, och återigen BRP och Fantasy! osg.

Bra erfarenheter.
Trots att jag bara har ett år i rollspelshobbyn har jag börjat upptäcka rätt snabbt vilka spel som man får intressanta historier av. Någonting att berätta när man sitter och pratar över en öl på den lokala pubben, eller att skryta med i trådar som listar forumiternas roligaste upplevelser i rollspel. Spel jag rankar här är Coriolis, Call of Cthulhu och Fantasy!.

Exempel rankning:

Coriolis: Regler: 2, Värld: 3, Upplevelser: 5, Totalt: 3,4
Fantasy! - osg: Regler 4, Värld 4, Upplevelser: 3, Totalt: 3,7
Call of Cthulhu: Regler: 4,Värld: 5, Upplevelser: 4, Totalt: 4,4

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För mig är det där alldeles för beroende på kontext och hur jag mår i allmänhet. Ibland är det binärt: "Kan tänka mig att spela" vs. "kan inte tänka mig att spela". Ibland tillkommer steg uppåt eller neråt. Vilka spel det rör sig om varierar dessutom, tidigare var ångestinlevelsespel teh shiznits, numera gillar jag mer intellektuella spelarutmaningar a' problemlösningar/utredningar med rollpersonsinlevelse.

Det finns inget spel, släppt eller inte, som jag skulle ge en femma i din skala. Inte mina egna, inte andras. Jag vet inte om jag tror att det kan finnas spel som är så bra i mina ögon. Å andra sidan har jag inga ettor heller; jag kan tänka mig spela vad som helst om situationen är den rätta. Även om jag drar mig för allt där jag tror att jag kommer att behöva prestera emotionellt och intuitivt, dvs improfokuserade rollspel.

Om jag ska konstruera någon form av "allmän" skala för mig blir det kanske:

1. Spel jag vill spelleda
Just nu More than Human, Mutant City Blues, Vampire, Call of Cthulhu, Star Wars, Eclipse Phase, Nobilis...

2. Spel jag kan tänka mig att spelleda
Just nu Ashen Stars, Star Wars, Null State, Evolutionens Barn...

3. Spel jag vill spela
Just nu Mutant City Blues, Vampire, Star Wars, Hunter: The Reckoning, Ashen Stars, Nobilis, Kult, Call of Cthulhu, Coriolis, Eclipse Phase...

4. Spel jag kan tänka mig att spela
"Resten", utom nedanstående.

5. Spel jag kan tänka mig att spela under speciella omständigheter.
Apocalypse World och nästan vilket annat Story Now-spel som helst.

(Och ja, jag vet att skalan inte är helt sammanhållen; samma spel dyker upp på flera steg eller så. Se det som någon form av trädstruktur eller whatever)

EDIT: Jag vet inte om jag riktigt har några kriterier för ovanstående. Jag bryr mig inte så mycket om regler om de inte pajjar alldeles i min föredragna spelstil, utan jag fokuserar mest på vad gör man och vad jag tycker om settingen i stort...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
För mig är det där alldeles för beroende på kontext och hur jag mår i allmänhet. Ibland är det binärt: "Kan tänka mig att spela" vs. "kan inte tänka mig att spela". Ibland tillkommer steg uppåt eller neråt. Vilka spel det rör sig om varierar dessutom, tidigare var ångestinlevelsespel teh shiznits, numera gillar jag mer intellektuella spelarutmaningar a' problemlösningar/utredningar med rollpersonsinlevelse.

Det finns inget spel, släppt eller inte, som jag skulle ge en femma i din skala. Inte mina egna, inte andras. Jag vet inte om jag tror att det kan finnas spel som är så bra i mina ögon. Å andra sidan har jag inga ettor heller; jag kan tänka mig spela vad som helst om situationen är den rätta. Även om jag drar mig för allt där jag tror att jag kommer att behöva prestera emotionellt och intuitivt, dvs improfokuserade rollspel.

Om jag ska konstruera någon form av "allmän" skala för mig blir det kanske:

1. Spel jag vill spelleda
Just nu More than Human, Mutant City Blues, Vampire, Call of Cthulhu, Star Wars, Eclipse Phase, Nobilis...

2. Spel jag kan tänka mig att spelleda
Just nu Ashen Stars, Star Wars, Null State, Evolutionens Barn...

3. Spel jag vill spela
Just nu Mutant City Blues, Vampire, Star Wars, Hunter: The Reckoning, Ashen Stars, Nobilis, Kult, Call of Cthulhu, Coriolis, Eclipse Phase...

4. Spel jag kan tänka mig att spela
"Resten", utom nedanstående.

5. Spel jag kan tänka mig att spela under speciella omständigheter.
Apocalypse World och nästan vilket annat Story Now-spel som helst.

(Och ja, jag vet att skalan inte är helt sammanhållen; samma spel dyker upp på flera steg eller så. Se det som någon form av trädstruktur eller whatever)

EDIT: Jag vet inte om jag riktigt har några kriterier för ovanstående. Jag bryr mig inte så mycket om regler om de inte pajjar alldeles i min föredragna spelstil, utan jag fokuserar mest på vad gör man och vad jag tycker om settingen i stort...
Får inte D&D vara med? :gremfrown: