Anarchclown
Swashbuckler
Läste lite i filmklubbstråden och har insett att jag har ett internt ratingsystem för rollspel. Det är betingat ungefär såhär.
5. Best game ever. Jag ska spelleda/arrangera skiten ur detta spelet. Jag vill aldrig sluta men jag kommer nog att tröttna periodvis.
Exempel på detta för mig: Mutants & Masterminds, mitt senaste egna projekt (vilket såklart varierar)
4. Mina spelare gillar detta spelet, jag kan tänka mig att hålla i detta.
Exempel på detta för mig:Vampire: The whatever version, Mutant: UA, Null State (äh, det tar ju en timme), RIFTS.
3. Detta spel är ok om någon annan håller i spelandet.
Exempel på detta för mig: Basic Roleplaying,Call of Cthulhu, Fiasco, Mitt näst senaste egentillverkade spel, de flesta OSR-spel.
2. Ok. Visst, det är ju bättre än att inte spela något
Exempel på detta för mig: Alla former av ångestspel, Pathfinder (för mycket regler och tröskning för lite payoff), nästan all drakar och demoner nuförtiden, GURPS.
1. Fuck no!
Exempel på detta för mig: Fatal, Phoenix Command, de flesta spel som utspelar sig i en franchisvärld med en för dominant grundstory, typ Sagan om Ringen runt ringens krig "Ok, så några andra är hjältarna som räddar världen och vi är ångestsnubbarna som tröskar orcher i bakgrunden, nej tack" eller Stombringer "Va? Världen går under om 12 år? Eh? Emo much?
Är det någon som känner igen sig? Inte i mina personliga preferenser DVS utan i ratingsystemet som sådant?
5. Best game ever. Jag ska spelleda/arrangera skiten ur detta spelet. Jag vill aldrig sluta men jag kommer nog att tröttna periodvis.
Exempel på detta för mig: Mutants & Masterminds, mitt senaste egna projekt (vilket såklart varierar)
4. Mina spelare gillar detta spelet, jag kan tänka mig att hålla i detta.
Exempel på detta för mig:Vampire: The whatever version, Mutant: UA, Null State (äh, det tar ju en timme), RIFTS.
3. Detta spel är ok om någon annan håller i spelandet.
Exempel på detta för mig: Basic Roleplaying,Call of Cthulhu, Fiasco, Mitt näst senaste egentillverkade spel, de flesta OSR-spel.
2. Ok. Visst, det är ju bättre än att inte spela något
Exempel på detta för mig: Alla former av ångestspel, Pathfinder (för mycket regler och tröskning för lite payoff), nästan all drakar och demoner nuförtiden, GURPS.
1. Fuck no!
Exempel på detta för mig: Fatal, Phoenix Command, de flesta spel som utspelar sig i en franchisvärld med en för dominant grundstory, typ Sagan om Ringen runt ringens krig "Ok, så några andra är hjältarna som räddar världen och vi är ångestsnubbarna som tröskar orcher i bakgrunden, nej tack" eller Stombringer "Va? Världen går under om 12 år? Eh? Emo much?
Är det någon som känner igen sig? Inte i mina personliga preferenser DVS utan i ratingsystemet som sådant?