Ooooh... Massor,mängder & multituder.
Osynkade regler/värld.
-naturlagar & kausalitet, de flesta spel får onödigt underkänt.
Osynkad proportionalitet
-"Draken (10 ton) slår!" -"Jag(100kg) parerar!"... nejnej.. Står man ivägen för något så långt utanför sin viktklass så går saker dåligt & äckligt. Episk-het i all ära, men fysik för 5-åringar behöver inte ignoreras för det.
Osynkade/Dåliga Illustrationer..
-Bilder är okej, men illustrationer som inte hänger ihop med regler eller värld.. Är slöseri.
Osynkade/Överromanticerade förklaringar/texter
-White wolf, i en liten låda.
Dåliga regler.
-Gör det inte onödigt svårt, segt, onödigt långdraget eller onödigt fördelaktigt..
Dålig sannolikhetsmekanism
-Allt baserat på en tärning, dåliga pölar, OB & så vidare..
Idiotiska färdighetssystem..
-Ja, du är en mästare på "långsvärd", men får du ett kortsvärd så är du en nybörjare.. Wtf?
Levelsystem
-Folk med högre level är bara "bättre".. Och fruktar inte "mindre" hot plötsligt.
Korkad & misslyckad mystik
-man dricker inte sin öl lika lungt om man vet att den gamla gubben i hörnet sitter på en osynlig, osäkrad & ostoppbar bomb & har som hobby att spränga humanoider för pengar..
Magisystem
-Regler, värld & spelperson måste bevara nån slags mystik om naturlagar sätts ur spel...
Korkade färdighetsgrupperingar
-Nej, man kan inte ge standardfärdigheter, det funkar bara inte.. man kan inte heller bara slänga ur sig godtyckliga färdigheter som modifierar nåt, nån gång..
Korkade färdighetsdesigns
-regelvrängande, är bara för enkelt, och vissa saker borde bara vara enklare att lära sig..
Korkade exp/ökningssystem..
-Jag förstår att det kan vara kul att se en karaktär växa, men man går bara inte in en grotta (låter *ding*) och kommer ut markant bättre.. Eller lär sig bemästra teoretiska färdigheter utan input ute i skogen.. Eller bemästra något på en vecka..
Korkad syn på vapen.
-Speciellt alla spel där ju större vapen det är, ju större skada. Dolk & spjut är helt jävla lysande i sin enkelhet, och faen så mycket farligar i många fall än ärketvåhandssvärdet längst ner på listan.
Korkade Priser
-jag kommer för all tid att minnas minen på en spelledare i cronopia som tänkte hålla nere våra penganivåer; När jag sa "jag skiter väl i hans ynkliga pengapung eller våran slavlön för detta.. Jag tar deras vapen & rustningar."
Idiotiska omdöpningar, där det inte passar.
-ännu ett jävla spel där nåt pucko använt alver utan anledning & envisats att döpa om dessa till nåt som låter fel..
Raser & trosskildringar..
-En ras har oftast EN religion, och ett sätt att vara.. Hellvette heller.
Raser & kausalitet..
-Japp, turborasen utan relativ nackdel borde ha kört över en hel av de mindre raserna..
Folk som har problem med IC/OOC-läge..
-Om lägena vore ljus/mörker, så skulle vissa varit levande stroboskop..
Folk som gnäller på småsaker i rollspel
-Ooops... *host* Jag slutar där..