Re: Konventskaraktärer
Olav said:
...och så hatar jag den där konventskaraktären man alltid får. Ni vet "du hatar tortellini, men det är inget du vill prata om" eller "du var i Köln en gång, men det berättar du aldrig för någon". Eller den gamla favoriten "förut var du glad, men nu säger du inte så mycket och håller dig mest för dig själv".
Jag kan inte förstå fascinationen över att skriva ned en bakgrundshistoria, ja en personlighet, för att sedan diskvalificera den. Vad har man för plats i en berättelse-lek som rollspel om man inte vill 'prata om det'?
Om Du vet med Dig att du fyller dina konventsscenarion med blygrå pappersvändare som älskar litet och gläds åt ingenting, som inget säger och intet vill, ja om det är Dig jag skriver om - förklara Dig gärna. Hatar Du mig? hatar Du dig själv? eller är det bara glädje och fantasi som du motsätter Dig?
Okej, det är nog inte min standard, men det har kommit med ett par sånna här karaktärer. Varför, det här är de anledningar jag kan komma på spontant:
1. Jag träffar på spelare som vill spela det, om jag ger en mystiskt piratninja att välja på bland 15 karaktärer så kommer två av tre grupper innehålla en spelare som väljer den karaktären. Under speltestande var det rätt mycket fokus på att kolla av så folk hade kul med det också, men de tre spelare som hade den under testen var jättenöjda.
2. Någon annan vet och kommer avslöja hemligheten, alternativt att man själv får ett läge att avslöja det. Om andra avslöjar det så blir det en kul scen och om man själv måste göra det så brukar det mest bli coolt.
3. Jag är personligen förtjust i dubbelspel, så därför kan jag skriva grå gubbar (nästan alltid män av någon konstig anledning) som försöker spela sociala. Precis som jag älskar att agera ut tysk spion som halvdant fejkar en fransk brytning. Här handlar det om att uppskatta finlir, att hinta saker men inte spela ut dem mer än så.
Där har du mina motiv, variant två och tre är saker som jag själv gillar att spela, medan variant ett inte är en personlig favorit, men tillräckligt många speltester har visat mig att det finns tillräckligt många som gillar det. Kan tilläggas att jag har en förkärlek för många karaktärer så det brukar finnas valfrihet alt variation.
Och att jag sett vad jag tycker är sämre varianter, som autistiska karatärer eller vulcans.
-Gunnar (försöker förklara sig och andra, men kan egentligen bara svara för mig)