Nekromanti Personlighet föt bestialiska folk?

drakponken

Veteran
Jag har en fråga, varför har bestialiska folk
inget PERvärde?
jag hade tyckt att det vore bra, då hade man kunnat använda dem som SLPs mer.

drakponken

Veteran
I sådana fall borde ingen ha PER: en tomte är bättre ansedd än
en frakktrukh

drakponken

Veteran
Förmodligen, åh vilken gullig grej den ger jag till
favoritgûrden :gremgrin:. Men seriöst en tomte använder väl PER för att charma mer än trukhen.
I frakkstammar betyder ju styrka och strids duglighet mer än PER
Dessutom skulle ju en löjligt snygg kiryaälva inte heller vara så populär annat än som sexleksak

k7e9

Hero
Det är ju där det blir krångel.
I en tirakstam så är det ju som du säger attraktivt med ärr, stridsduglighet, styrka och stora tänder.Då bör en tirak som är attraktiv ibland tiraker ha högt PER där.
Fast bland människor bör kanske samma tirak ha ett lågt värde i PER.

En alv skulle knappast vara en intressant sexleksak till en tirak, tycker inte de alver luktar för sliskigt? Visst har det hänt att en alv här och där har blivit våldtagen men eftersom en PER 18 alv antagligen inte är snygg i en tiraks ögon så har vi återigen problematiken: PER är för vagt, för beroende på vem som betraktar och vem som besitter PER-värdet.

Dessutom är PER en vag uppdelning av fysisk skönhet, social kompetens, och utstrålning. Vilket gör att en fuling inte har utstrålning och social kompetens och en snygging automatiskt har utstrålning och social kompetens.
Ytterst klurigt även när man inte slänger in saker som att en dvärg har annat skönhetsideal än en tirak och en alv har ytterligare ett annat. Vilket borde göra att man har olika PER-värden beroende på med vem man pratar, men så är det ju inte...

drakponken

Veteran
Jag vet :p, Men jag tänkte så här: Tiraker skiter i hur man ser ut bara man kan slåss
Alver med högt per(kirya) är trevliga och öppna, Samma med Zolod.MEn nu handlar ju tråden om bestialiska folk. Dessa borde ha per som alla andra.Jag tycker att alla med "riktig" Psy ska ha Per, det är ju de som kan ha samhällen.

k7e9

Hero
Jag skulle snarare argumentera för den åsikt Kraetyz förde fram lite vagt, att skippa PER på alla raser så att ingen har det. Det skulle mer eller mindre lösa alla problem och rollpersonens utstrålning skulle istället bestämmas mer av de sociala färdigheter rollpersonen skaffade sig (såsom flörta, övertala, ledarskap, diplomati m.fl.)

Utseendet kunde istället, rakt av bestämmas av spelaren. Jag ser inget problem i detta.
Det enda problemet som uppstår om man skippar PER är grundchanser som involverar PER och förbättringsslag som involverar PER.

Sedan kan man även tycka att om människor, alver, tiraker, m.fl. kan ha olika PER, varför ska man sätta ett värde?
Alla tomtar lär ju inte ha samma PER, så då kan man lika gärna lämna det upp till spelledaren att besluta vad som är passande vid just det tillfället, om man behöver PER till något specifikt. Detta resonemang kan man visserligen föra om alla attribut, dock tycker jag att PER kan variera så extremt beroende på vem som betraktar tomten (vissa ser en söt liten gubbe, andra ser en ful liten typ), medans t.ex. STY inte direkt varierar beroende på vem som betraktar tomten (man kan va olika mycket starkare än tomten, men detta beror ju snarare på hur stark man är själv).

Släng dit ett värde du känner passar helt enkelt! :gremwink:

k7e9

Hero
Det är nog den enklaste lösningen tror jag, om man "fixar" grundchanserna och förbättringsslagen som beror på PER på ett eller annat sätt vid karaktärsgenerering.

Ett annat alternativ är att använda PER som endast utseende som endast spelar roll för den egna rasen och någon närgliggande ras (t.ex. människa-alv).

Hjalle

Swashbuckler
Zolod skulle alltsa med sin bonus upplevas som apsnygga av gemene manniska? Yeay!

/Hjalle, de ar sma - men hariga!

Regmolar

Swashbuckler
Jag tycker att PER ska representera individens förmåga att kunna umgås med andra individer på deras villkor (så att säga) - en person med hög PER kommer alltså att bli uppskattad oavsett sammanhang, och vice versa.

Det skulle dels göra egenskapen objektiv, och dels förklara de olika rasmodifikationerna (åtminstone de flesta) på ett bra sätt ("handelsfolken" är tränade på att få andra individer att känna sig väl till mods, eftersom de blir lättare att "övertala" då, tiraker, kragg etc. har mer "jag-fokuserade" kulturer där personlig förmåga är viktigare social förmåga, varför medlemmarna är mindre lyhörda för andras känslor och intressen).

Då skulle man även kunna införa PER för bestialiska folk (det togs förmodligen bort av just de anledningar som gav upphov till den här diskussionen).

k7e9

Hero
Också ett vettigt sätt att behandla PER. Totalt koppla bort utseendebiten och göra det till en form av empatisk/social kompetens.
Då är bör det som du säger slängas in till de bestialiska folken också.

drakponken

Veteran
Jag tycker att det ska behandla utseendet lite, kitya är ju snygga, cirefalier, pyar och misslor också (de senaste är dock mest "gulliga").

Hjalle

Swashbuckler
Okej, jag betankte det inlagg du svarade pa. Det torde vara ganska uppenbart att zoloddvargarnas bonus i den man anvander sig darav inte skulle ha nagot med utseendet att gora. Aven om ett riktigt valansat skagg med guldsmycken i inte bor underskattas.

For ovrigt kan jag bara saga att PER ar knepigt och man skulle kunna ifragasatta dess existens, men att det sa klart suger dod mans kuk att de bestialiska folken inte har attributet om de andra har det.

Poseur

Swashbuckler
Det var ju ganska nyligen en diskussion i det här ämnet så jag är slö och länkar till vad jag skrev då.
Typ såhär menar jag

Förövrigt är hela tråden läsvärd

/poseur äter och är slö

Regmolar

Swashbuckler
För att fortsätta resonemanget kan utseendebiten kanske bättre modifieras av tärningsslag; fördelen Snygg ger -Ob1T6 på sociala slag (inkl. PER) vid lämpliga tillfällen (första tillfället man möter en rätt lagd person av en tillräckligt liknande ras), tydliga ärr ger -Ob1T6 bland Frakk, Kragg, Bazirk och Tokon och +Ob1T6 bland de flesta civiliserade människor, osv.

Då kan man också simulera att de inledande effekterna ofta försvinner när personer lär känna och/eller vänjer sig vid varandra, istället för att ge permanenta bonusar eller avdrag som i det nuvarande systemet.

Ymir

Liten kantbaron
Det är ju mycket lättare att låta PER frikopplas helt från ens fysiska utseende, och handla mer om social kompetens och karisma. Jag är mest inne på den linje Bobby förespråkade i en annan tråd, dock; PER är ett mått på varelsers förmåga att bygga ett samhälle. Ju högre PER+PSY, desto mer avancerad kultur.

Jag blev rätt bitter över att varelserna i Bestialiska Folk saknade PER, för jag hade försett kamorferna med ett sådant värde i textmanuset. Innan någon strök det hade de alltså 3T6-2 i Personlighet.

Men men, se tråden Regmolar länkar till, och tråden med reaktioner på Bestialiska folk-modulen när den först kom.

- Ymir, hänvisar