Jag skulle snarare argumentera för den åsikt Kraetyz förde fram lite vagt, att skippa PER på alla raser så att ingen har det. Det skulle mer eller mindre lösa alla problem och rollpersonens utstrålning skulle istället bestämmas mer av de sociala färdigheter rollpersonen skaffade sig (såsom flörta, övertala, ledarskap, diplomati m.fl.)
Utseendet kunde istället, rakt av bestämmas av spelaren. Jag ser inget problem i detta.
Det enda problemet som uppstår om man skippar PER är grundchanser som involverar PER och förbättringsslag som involverar PER.
Sedan kan man även tycka att om människor, alver, tiraker, m.fl. kan ha olika PER, varför ska man sätta ett värde?
Alla tomtar lär ju inte ha samma PER, så då kan man lika gärna lämna det upp till spelledaren att besluta vad som är passande vid just det tillfället, om man behöver PER till något specifikt. Detta resonemang kan man visserligen föra om alla attribut, dock tycker jag att PER kan variera så extremt beroende på vem som betraktar tomten (vissa ser en söt liten gubbe, andra ser en ful liten typ), medans t.ex. STY inte direkt varierar beroende på vem som betraktar tomten (man kan va olika mycket starkare än tomten, men detta beror ju snarare på hur stark man är själv).
Släng dit ett värde du känner passar helt enkelt!