Nekromanti Personlighetsförändring i systemet

Christoffer

It's all pig.
Så vad du skulle få ut av att spela en rollperson som du vet vart den kommer ta vägen exakt (idealist -> bitter cyniker tex) är att du får visa det för de som är ovetande? Lite som en SL som är pepp på att berätta sin nya historia och rälsar sina spelare genom den?

rjonas

Hero
Jag får ha en hemlighet från de andra. Jag får vara nyfiken på de andra. Jag blir sannolikt underhållen av att se medspelarna utvecklas. Jag kan själv ta ut svängarna för jag vet att jag är förankrad i båda ändar.

Egentligen är det inte nytt för jag har ibland en hemlig plan för min rollfigur som jag inte genast avslöjar, även utan slikt regelpålägg.

Christoffer

It's all pig.
Att ha en plan är en sak i mitt huvud, planer kan visa sig omöjliga att genomföra, helt wacko eller bara aldrig liksom klaffa..

Men det här känns större än så, det är ju som en färdig bana det handlar om. Min karaktär SKA gå från idealist till cyniker. Och där förstår jag inte längre. Jag greppar att det här är way off ute i Right to Dream-land och att det är därför jag inte förstår det.

Förstår hag det rätt om det du beskriver, föränkringen i båda ändarna, handlar om ett lugn, att kunna slappna av och inte oroa sig över "vem" min karaktär kommer bli/är? Jag vet att hon är idealistisk patriot och jag vet att hennes transformation till cyniker kommer ske under kommande spelmöten. Stämmer det?

Mogger

Hipsteranka
Jag förstår inte heller men i min bok kan det inte vara Right to Dream. Jag skulle ute kunna spela med det perspektivet.

Intressant är det ändå.

Christoffer

It's all pig.
Varför inte? För mig är det väl bara en fråga om vad "drömmen" är för något? Eller bara och bara, det är så mycket bara att jag inte ens förstår och måste fråga rakt ut som ett fån.. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Kan förtydliga en bit: Det jag finner oerhört roligt med rollspel överlag är risk, något står på spel. Det kan vara min karaktärs hälsa, eller en nations välfärd, min karaktärs relationer osv. När jag sätter mig ner för att spela vill jag ha en osäkerhet om framtiden, jag kanske har idéer men jag vill att det finns osäkerheter som gör att jag inte kan veta vart det hela kommer bära av. Jag kanske kommer försöka få min patriotiska idealist att vänta sin idealism till ett starkt vänsterengagemang och gå med i proteströrelser, men det finns alltid en risk att han kommer försvinna ner i cynismen och söka frid i botten av flaskan istället. Eller, jag kanske går in med osäkerheten att vi kanske inte kommer klara det här, men vi ska banneme anstränga oss! Alla mina taktiska resurser ska användas och allt mitt regelkunnande ska fram för att vi ska banneme krossa draken den här gången, ok! Kom igen! Nu visar vi honom! Yeah! Men, om det där inte finns en risk, att misslyckas, att vad jag för med mig inte kommer räcka till, att min taktik är felaktig och måste revideras, osv, så kommer jag inte bli engagerad.

Jag misstänker att vad man får ut av att spela med en färdig riktning för sin karaktär (idealism -> cynism tex) är något annat än att spela med osäkerheten och risken ständigt närvarandre, och jag försöker uppriktigt greppa vad det är. Jag förstod mig inte på Step on Up förut, men nu brinner jag riktigt för att dra sådana spel till spelbordet och verkligen gå all in för att bräcka mina medspelare eller motspelare eller spelet i sig, beroende på vad som är motståndet. Jag greppar det, förstår det och det ligger egentligen rätt nära Story now, de är som två spegelbilder av varandra egentligen. Jag kan greppa viljan att spela i Midgård, att känna det som om man var där, att vandra i skogarna, träffa alver, förfäras över orkernas plundringar, osv. Det är ballt, det är känslan man vill åt. Hell yeah liksom. Samma sak med en genre, jag kan förstå om man vill emulera genretroper, få det att kännas så där "rätt" när man lirar något Wuxia liksom och det blir precis som på film. Men det här är något annat och jag försöker linda min skalle runt det. Kan du utveckla lite kring hur det ser ut kring spelbordet när man blir tillfredställd av den här formen av spelande?

Genesis

Ni dés ni maître
Det här är ett väldigt bra citat av Vincent Baker:

lumpley said:
The CAs' whole purpose is to help you see, not the diversity of your own play, but the diversity of possible play, including, most importantly, play that makes you go "ugh, so not a fan." Or, "but ... how is that even fun?" Or, "sure, but that's not roleplaying."
(CA=Creative Agenda. Right to Dream, Step on Up, Story Now)

Mer on topic: Rickard har många gånger snackat om hur det för honom ofta inte gör något om han vet vad som kommer att hända; han är fortfarande intresserad av hur. Jag tror att det är det som pågår här.

(Och ja, det är rakt av RtD.)

Christoffer

It's all pig.
Genesis said:
Det här är ett väldigt bra citat av Vincent Baker:

lumpley said:
The CAs' whole purpose is to help you see, not the diversity of your own play, but the diversity of possible play, including, most importantly, play that makes you go "ugh, so not a fan." Or, "but ... how is that even fun?" Or, "sure, but that's not roleplaying."
(CA=Creative Agenda. Right to Dream, Step on Up, Story Now)

Mer on topic: Rickard har många gånger snackat om hur det för honom ofta inte gör något om han vet vad som kommer att hända; han är fortfarande intresserad av hur. Jag tror att det är det som pågår här.

(Och ja, det är rakt av RtD.)
Åh ja, Vincents diskussioner kring detta är grymt bra, helt med på det. Men även om jag just nu i princip är i lägret "but ... how is that even fun?" så skulle jag vilja förstå det, eller jag tror att en egen förståelse i meningen "åh aha, det är så du menar, let's play!" är rätt långt borta, men jag skulle vilja få en förståelse utifrån hur någon annan uppskattar det. Helt enkelt en beskrivning vad som är ballt med det.

Mogger

Hipsteranka
Fast, det vi pratar om här är ju typ en individuell räls, utan hänsyn till kausalitet eller nått sånt, utan en regelmekanisk utveckling från A till B. Det finns väl ingen dröm? Inget att utforska. Vad är det jag missar?

Genesis

Ni dés ni maître
Måns said:
Fast, det vi pratar om här är ju typ en individuell räls, utan hänsyn till kausalitet eller nått sånt, utan en regelmekanisk utveckling från A till B. Det finns väl ingen dröm? Inget att utforska. Vad är det jag missar?
Jag tror jag har ett svar här, men vi kanske ska ta det i en annan tråd?

Rickard

Urverk speldesign
Poppe said:
...få det att kännas så där "rätt" när man lirar något Wuxia liksom och det blir precis som på film. Men det här är något annat och jag försöker linda min skalle runt det. Kan du utveckla lite kring hur det ser ut kring spelbordet när man blir tillfredställd av den här formen av spelande?
Det är inte så stor skillnad mot att spela ut wuxia, då du visar vem din rollperson är via dess handlingar, vare sig du beskriver hur du gör awesome rundsparkar eller uttrycker din rollperson genom att gestalta din idealism.

Så i princip handlar det bara om att få uttrycka sin rollperson. Som rjonas skriver, det är roligt att visa upp sin rollperson för de andra spelarna. Skillnaden mot att bara gestalta ett karaktärsdrag mot att ha ett karaktärsdrag att sträva efter är just strävan i sig. Övergången från det enda personlighetsdraget till det andra. DU har kontrollen över din rollperson, precis som i ett fritt berättande wuxiaspel, och DU har valet att välja om du ska spela ut din idealism eller börja din väg mot cynikern. De situationer som din rollperson utsätts för kommer att få dig att reagera, antingen via idealisten eller för att motivera hur cynikern växer.

Det ger dig en utmaning och ett (förhoppningsvis) intressant perspektiv att få spela ut. Det ger dig en kontinuerlig förändring i rollpersonen men framförallt ger det dig ett hjälpmedel för att fortsatt vilja gestalta din rollperson under en längre period utan att falla tillbaka till gamla banor.

Det är därför jag egentligen inte vill knyta det här till någon regelmekanik. Det roliga ligger i resan i sig. Jag kan knappt bärga mig för få reda på hur resan kommer att ske.

/Han som tycker att han mest skriver samma saker igen

Christoffer

It's all pig.
Fuck jag kommer aldrig förstå det här. Vad jag läser är att du förespråkar:

Baksidestext på VHSen:
Ensam kom han hem, svårt skadad, från ett krig han inte längre förstod. Hans idealism och patriotism förtärdes och endast cynismen och bitterheten återstod, följ med och upplev en fantastisk film och se hur en trasig mans bitterhet förstör hans relationer, familj och till sist sitt eget liv.

...istället för...

Baksidestext på VHSen:
Ensam kom han hem, svårt skadad, från ett krig han inte längre förstod. Hans idealism och patriotism hotades av en ökad cynism och bitterhet, kan en ensam man utan någon fast plats i samhället vända en nedåtgående spiral till något annat? Kan han rädda sina relationer, sin familj och till sist sitt eget liv från att förtäras av de upplevelser han bär med sig från kriget och om så, vilka offer kommer detta kräva av honom?

Stämmer det? Utmaningen består i det egna gestaltandet av vad det är som kommer ske? Kan jag gestalta en man i den här fasen av sitt trasiga liv? Kan göra göra det trovärdigt? Kan jag göra det och känna vad en person i samma situation kan känna?

Hmm. Om du svarar nej på alla dessa så kanske får jag bara erkänna att det är för långt borta från mina egna preferenser för att förstå det över huvud taget...

Rickard

Urverk speldesign
Baksidestext på VHSen:
Ensam kom han hem, svårt skadad, från ett krig han inte längre förstod. Hans idealism och patriotism förtärdes och endast cynismen och bitterheten återstod, följ med och upplev en fantastisk film och se hur en trasig mans bitterhet förstör hans relationer, familj och till sist sitt eget liv.
Korrekt iakttagelse.

/Han som utbrister ett "weeee!" :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Han said:
Korrekt iakttagelse.

/Han som utbrister ett "weeee!" :gremsmile:
Gott. Egentligen är det väl bara en fördjupning av genresim, stjärnornas krig med fadervader som ska gå från förförd av mörkret till att göra uppror mot det. Hmm. Enklare att se det så för min del tror jag.