Nekromanti personuppgifter

SvenFu

Warrior
Re: praxis

Frågan är alltså om bedömningen skall vara subjektiv eller objektiv.

Jag förespråkar för egen del det sistnämnda - något annat skulle dessutom skada rollspel.nu:s trovärdighet. Jag anser att som tidnignsmakare eller forumadministratör så har man ett moraliskt ansvar att alla behandlas lika och att alla har lika möjligheter att uttala sig. Detta är viktigt för yttrandefriheten som i sin tur är väldigt viktig i vårt samhälle.

Ett subjektivt synsätt skulle leda till att ett meddelande som jag skriver i en debatt tas bort eftersom den till vilken det riktade sig tog illa vid sig, medan den andre parten kan skriva mkt "grövre" inlägg eftersom jag inte tar illa upp (och för att ta bort meddelandet måste jag således ljuga för redax att jag blev kränkt vilket i sin tur inte borde accepteras av redaktionen). Förstår ni problemet?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior

Jag tror personligen att självsaneringen spelar en stor roll. De sm skriver obehagliga inlägg blir - som påpekats tidigarei tråden - ej omtyckta. Nya trådar och inlägg i andra ämnen trycker bort de som är ointressanta eller otrevliga. Vidare tror jag att det blir en trevligare stämning överlag om forumanvändarna känner att det är de som "har makten", istället för att redax sållar.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior
Re: Smutskastartitel?

Varför inte märka de med en davidsstjärna istället? Jag tycker m a o att idén är otrevlig.

(Jag avskyr nazister, försök inte att missförstå mig.)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Krille

Super Moderator

"Varför inte märka de med en davidsstjärna istället? Jag tycker m a o att idén är otrevlig."

Förstår dig. Det är aldrig trevligt att hängas ut, och det är lite det som är idén med det. Det finns allvarliga funderingar på att få personer som är dömda till samhällstjänst att bära en väst där det tydligt märks att personen ifråga är dömd för brott. Den gamla stupstocken, dumstruten och skamvrån fungerar enligt samma princip.

Poängen är att om man visar så lite respekt för andra att man är tvungen att smutskasta dem så anser i alla fall jag att man gott kan få stå sitt kast. Folk ska helt enkelt skämmas om de gör fel! Men det är min åsikt, och den står jag för.

Men som sagt var, jag förstår att (och även varför) du inte gillar idén och respekterar det, men håller inte med.

(Och innan någon får för sig något annat, jag är emot dödsstraff, hårdare straffskalor och vigilantism)

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Gardener

Champion

För de allra flesta fungerar självsanering, för de allra flesta behövs inga regler - de tar hänsyn och uppför sig inte dåligt. Men liksom det finns lagar som måste följas i samhället så finns det lagar även här på forumen, vissa klarar helt enkelt inte av att uppföra sig korrekt annars - eller ens med dem.

Om vi skulle tillåta alla att göra vad de vill så skulle dessa forum bli precis likadana som alla andra forum som det inte finns någon som håller ordning. Det blir fyllt av en massa inlägg som inte har något med ämnet att göra och som kan innehålla olagligheter och det blir personangrepp och annat otrevligt. Vi i redaktionen har valt att inte ha det så för att vi tycker inte det är trevligt och uppenbarligen tycker de flesta här på forumen också att det är bra eftersom vi har så många besökare och användare av forumen.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Sir Foilan

Hero
Re: PUL och fråga till användarna

"Även jag vill passa på att ställa en fråga till användarna, anser ni att vi (redaktionsmedlemmar och moderatorer) skall vara hårdare i vår tolkning vad som anses vara personangrepp?"

Nej, ett bestämt nej. Skräddarn säger nej! (obs seriöst)

/Sir Foilan

SvenFu

Warrior

Jag har en bekant som är kriminalvårdare. Han håller med dig ;-)

Själv tycker jag dock att man skall döma människors handlingar, inte deras personer, om du förstår lite vad jag menar?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Krille

Super Moderator

"Själv tycker jag dock att man skall döma människors handlingar, inte deras personer, om du förstår lite vad jag menar?"

Jopp. Problemet är att handlingar inte skäms och därmed inte hindras att göra om sig. Personer skäms däremot, och förhoppningsvis vill de inte råka ut för det igen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

chrull

Stockholm Kartell

är inte personen ansvarig för handlingarna?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Riddaren

Swashbuckler
Re: PUL och fråga till användarna

Observera också att PUL kan ha spelat ut sin roll. Det är inte helt klart ännu... men mycket tyder på att TF (dvs Tryckfrihetsförordningen (1949:105)) gäller. Ett krav är dock att det då skall finnas en ansvarig utgivare, vilket ju rollspel.nu har genom Gardener.

Observera dock att detta inte är helt fastställt om det är så ännu.

Sedan står det i PUL följande:
"2 § Om det i en annan lag eller i en förordning finns bestämmelser som avviker från denna lag, skall de bestämmelserna gälla."

Och det finns många lagar som motsäger det, t.ex. citaträtten, vilket gör att gör man ett citat, så måste ju upphovsmannen anges, och därför gäller inte PUL i sådana lägen.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
PUL så här står det

Utdrag ur Personuppgiftslag (1998:204)

"7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande."

Detta tolkar jag som att följer man det som står i grundlagarna Tryckfrihetsförordningen, TF (1949:105) och Yttrandefrihetsgrundlagen, YGL (1991:1469). TF gäller för skriven text och YGL för ljudåtergivning. Kan man ange personer i forumet underförutsättning att det finns en ansvarig utgivare, dvs rollspel.nu har ju Gardener som ansvarig utgivare.

Eller som det står i Tryckfrihetsförordningen (1949:105):
1:a kapitlet
"1 § Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att, utan några av myndighet eller annat allmänt organ i förväg lagda hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning.
I överensstämmelse med de i första stycket angivna grunderna för en allmän tryckfrihet och till säkerställande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall det stå varje svensk medborgare fritt att, med iakttagande av de bestämmelser som äro i denna förordning meddelade till skydd för enskild rätt och allmän säkerhet, i tryckt skrift yttra sina tankar och åsikter, offentliggöra allmänna handlingar samt meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst.
Det skall ock stå envar fritt att, i alla de fall då ej annat är i denna förordning föreskrivet, meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst för offentliggörande i tryckt skrift till författare eller annan som är att anse som upphovsman till framställning i skriften, till skriftens utgivare eller, om för skriften finnes särskild redaktion, till denna eller till företag för yrkesmässig förmedling av nyheter eller andra meddelanden till periodiska skrifter.
Vidare skall envar äga rätt att, om ej annat följer av denna förordning, anskaffa uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst för att offentliggöra dem i tryckt skrift eller för att lämna meddelande som avses i föregående stycke. Lag (1976:955)."

"5 § Denna förordning äger tillämpning å skrift, som framställts i tryckpress. Den skall ock tillämpas å skrift, som mångfaldigats genom stencilering, fotokopiering eller liknande tekniskt förfarande, om
1. utgivningsbevis gäller för skriften; eller
2. skriften är försedd med beteckning, som utvisar att den är mångfaldigad, samt i anslutning därtill tydliga uppgifter om vem som har mångfaldigat skriften och om ort och år för mångfaldigandet.
Bestämmelse i förordningen som har avseende å skrift som framställts i tryckpress eller å tryckning skall, när ej annat angives, äga motsvarande tillämpning å annan skrift, varå förordningen enligt första stycket är tillämplig, eller å mångfaldigande av sådan skrift.
Till skrift hänföres bild, även om den ej åtföljes av text. Lag (1976:955)."

"6 § Tryckt skrift skall, för att anses såsom sådan, vara utgiven. En skrift anses utgiven då den blivit utlämnad till försäljning eller för spridning på annat sätt i Sverige. Detta gäller dock inte en myndighets tryckta handlingar, om de inte är tillgängliga för envar. Lag (1998:1438)."

Som synes anges tryckt skrift, men enligt 1:a kapitlet, 5§ anges i första stycket att det avses mångfaldigats genom tryck, stencilering, kopiering eller andra tekniska hjälpmedel.

I 1§ tredje stycket anges detta med skriftens utgivare, dvs den ansvarige.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Azagthoth

Myrmidon
God sed...

...är ju en finurlig lagterm som återkommer lite då och då. Fungerar ungefär som netiquette gör på internet. Bara för att man faktiskt får göra någonting så behöver man ju inte göra det.

Undrar vad jag ville säga med det här inlägget egentligen...

/Azagthoth