Nekromanti Peter Englund zlatanerar Google Inc

Genesis

Ni dés ni maître
The Atlantic said:
3. Ogooglebar, adj.
Definition: Literally meaning "ungoogleable," the term is used to describe someone or something that doesn't show up in Google results
Men vafan, de missade ju hela poängen! I övrigt kul artikel, dock.

Möller

Hubert Hortlax
Cybot said:
Jag använder inte "googla" generiskt. Jag är ganska säker på att det finns många andra som inte heller ser ordet som generiskt. För mig så betyder "att googla" att använda googles sökmotor för att hitta något. Annars så är det att man bör "kolla upp det på nätet".
Jag tror att pga av den monopolställning som Google har på sökmotormarknaden så används »googla« och liknande framförallt för just Google, ja.

Men det är definitivt inte enbart så. Jag och flera i min närhet använder »googla« även när vi kollar upp något direkt på wikipedia ...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Möller said:
Men det är definitivt inte enbart så. Jag och flera i min närhet använder »googla« även när vi kollar upp något direkt på wikipedia ...
Samma här. Jag har bekanta som säger "googla" när de söker information i fysiska böcker till och med. Alla utom en person säger "googla" för sökande av information på nätet, så det är definitivt inte bara i Goggles sökmotor det används.

God45

#PrayersForBahakan
Samma här. Jag har bekanta som säger "googla" när de söker information i fysiska böcker till och med.
Jag finner detta opropotionerligt coolt och ser det som ett tecken på att vi lever i cyberpunk framtiden :gremlaugh:

anth

Vetefan
Robert Jonsson said:
Möller said:
Samma här. Jag har bekanta som säger "googla" när de söker information i fysiska böcker till och med. Alla utom en person säger "googla" för sökande av information på nätet, så det är definitivt inte bara i Goggles sökmotor det används.
Hälften av min umgängeskrets envisas med att säga "hårdisken" när de menar datorn.
Och en allt för stor del säger "musen" när de menar muspekaren.

Så att använda ordet "googla" fel är inte unikt. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
När jag säger googla så menar jag just söka på google och inget annat. Först tänkte jag att det kanske var en generationssak, att de som föddes efter google använder termen lite mer generellt, men så verkar det ju inte heller vara...

Arfert

Facit
Rymdhamster said:
När jag säger googla så menar jag just söka på google och inget annat. Först tänkte jag att det kanske var en generationssak, att de som föddes efter google använder termen lite mer generellt, men så verkar det ju inte heller vara...
Finns det överhuvud taget andra sökmotorer? Alta Vista? Webcrawler? Får väl googla. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Bing! Och Baidu, om man letar efter kinesiska nationalistsidor.

Men som sagts så använder ju folk ordet om att leta rätt på saket på nätet överhuvudtaget. Jag googlar ofta på YouTube och Wikipedia.

Vimes

Sillkung
Cybot said:
Möller said:
Det är lite roligt att du, Google och/eller det amerikanska rättsväsendet tror att man kan förhindra att varumärken blir generiska termer typ fem-tio år efter att varumärket blivit en generisk term.
Jag använder inte "googla" generiskt. Jag är ganska säker på att det finns många andra som inte heller ser ordet som generiskt. För mig så betyder "att googla" att använda googles sökmotor för att hitta något. Annars så är det att man bör "kolla upp det på nätet".
Att du inte gör det verkar väl jävligt ointressant i diskussionen, tycker du inte?

Vimes

Sillkung
Jag är sjukt sugen på att torpedera Googles framtid nu. Det är för att jag är avundsjuk. Och svensk.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Genesis said:
Jag googlar ofta på YouTube och Wikipedia.
Jag söker ofta på YouTube och på Wikipedia =) Eller nej, jag söker ofta på Youtube, jag söker väldigt sällan på wikipedia utan googlar snarare efter wikipediaartiklar (alltså söker efter dem på google).

Leon

Leo carcion
För mig är googla bredare. Bingar eller söker jag på bing (som påtvingas oss av jobbet), nej, jag googlar.

Verkar vara väldigt personligt det här

Vimes

Sillkung
Jag ska, i mitt språkbruk, sträva efter en ytterligare breddning av begreppet. "Ogoooglebar" är ju ett utmärkt förstärkningsord i största allmänhet. "Det här är ogooglebart svårt!" "Det var fan ogooglebart kul igårkväll, jag minns inte ett skit!" "Jag lagade en ogooglebart god gryta till middag." Etc.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag gillar't*! Tillsammans kan vi skapa en språkbävning av ogooglebara proportioner.

* Eller får man "gilla" saker som inte finns på Facebook?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Jag gillar't*! Tillsammans kan vi skapa en språkbävning av ogooglebara proportioner.

* Eller får man "gilla" saker som inte finns på Facebook?
Jag känner en enorm kärlek inför både ditt och vimes bidrag här. Jag ska helt klart börja använda både ogooglebar som förstärkningsord. Och språkbävning!

Brynolf

Dum fan
Wut, vill inte Google att man ska använda ordet som verb? Det måste ju vara den bästa reklam de kan få, de har hamnat i folks... kontextmenyer...