Men vafan, de missade ju hela poängen! I övrigt kul artikel, dock.The Atlantic said:3. Ogooglebar, adj.
Definition: Literally meaning "ungoogleable," the term is used to describe someone or something that doesn't show up in Google results
Jag tror att pga av den monopolställning som Google har på sökmotormarknaden så används »googla« och liknande framförallt för just Google, ja.Cybot said:Jag använder inte "googla" generiskt. Jag är ganska säker på att det finns många andra som inte heller ser ordet som generiskt. För mig så betyder "att googla" att använda googles sökmotor för att hitta något. Annars så är det att man bör "kolla upp det på nätet".
Samma här. Jag har bekanta som säger "googla" när de söker information i fysiska böcker till och med. Alla utom en person säger "googla" för sökande av information på nätet, så det är definitivt inte bara i Goggles sökmotor det används.Möller said:Men det är definitivt inte enbart så. Jag och flera i min närhet använder »googla« även när vi kollar upp något direkt på wikipedia ...
Jag finner detta opropotionerligt coolt och ser det som ett tecken på att vi lever i cyberpunk framtidenSamma här. Jag har bekanta som säger "googla" när de söker information i fysiska böcker till och med.
Hälften av min umgängeskrets envisas med att säga "hårdisken" när de menar datorn.Robert Jonsson said:Samma här. Jag har bekanta som säger "googla" när de söker information i fysiska böcker till och med. Alla utom en person säger "googla" för sökande av information på nätet, så det är definitivt inte bara i Goggles sökmotor det används.Möller said:Men det är definitivt inte enbart så. Jag och flera i min närhet använder »googla« även när vi kollar upp något direkt på wikipedia ...
Finns det överhuvud taget andra sökmotorer? Alta Vista? Webcrawler? Får väl googla.Rymdhamster said:När jag säger googla så menar jag just söka på google och inget annat. Först tänkte jag att det kanske var en generationssak, att de som föddes efter google använder termen lite mer generellt, men så verkar det ju inte heller vara...
Jag vet inte, jag använder bara googleArfert said:Finns det överhuvud taget andra sökmotorer? Alta Vista? Webcrawler? Får väl googla.
Att du inte gör det verkar väl jävligt ointressant i diskussionen, tycker du inte?Cybot said:Jag använder inte "googla" generiskt. Jag är ganska säker på att det finns många andra som inte heller ser ordet som generiskt. För mig så betyder "att googla" att använda googles sökmotor för att hitta något. Annars så är det att man bör "kolla upp det på nätet".Möller said:Det är lite roligt att du, Google och/eller det amerikanska rättsväsendet tror att man kan förhindra att varumärken blir generiska termer typ fem-tio år efter att varumärket blivit en generisk term.
Nationella stereotyper är de bästa argumenten.Vimes said:Jag är sjukt sugen på att torpedera Googles framtid nu. Det är för att jag är avundsjuk. Och svensk.
Jag söker ofta på YouTube och på Wikipedia =) Eller nej, jag söker ofta på Youtube, jag söker väldigt sällan på wikipedia utan googlar snarare efter wikipediaartiklar (alltså söker efter dem på google).Genesis said:Jag googlar ofta på YouTube och Wikipedia.
Jag känner en enorm kärlek inför både ditt och vimes bidrag här. Jag ska helt klart börja använda både ogooglebar som förstärkningsord. Och språkbävning!Genesis said:Jag gillar't*! Tillsammans kan vi skapa en språkbävning av ogooglebara proportioner.
* Eller får man "gilla" saker som inte finns på Facebook?