Nekromanti Peter Englunds kvalitet som historiker

Troberg

Sinister eater
av Peter Englund
Håller den högre vetenskaplig kvalitet än resten av det han producerat, för det mesta han gjort ligger på Illusionerad Vetenskaps-nivå?

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Kommunistisk och nazistisk konst: boktips

Håller den högre vetenskaplig kvalitet än resten av det han producerat, för det mesta han gjort ligger på Illusionerad Vetenskaps-nivå?
Brev från nollpunkten var kursbok på en estetikkurs jag på grund av extrem lättja hoppade av från förra våren, men det säger ju inte nödvändigtvis något. Listan innehöll också lättsmälta crowdpleasers som Platon och... och... sa jag att jag hoppade av kursen? Föreställ er något lämpligt namn som gör det här svaret lagom relevant och underhållande.

Jag har inte läst något annat Peter Englund skrivit, men hela boken verkade mycket väl underbyggd (med citat ur källmaterial snarare än referenser till tidigare forskning, så vitt jag minns), och avsnittet i fråga var dessutom försett med bilder, som man kan titta på även om man inte orkar läsa texten.

Troberg

Sinister eater

Det är just det som han fått kritik för att sakna, i kombination med anklagelser om att "skönlitterera" framför att dokumentera.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kritik ifrån vem? [NT]

Jag undrar om det finns någon person som lever på att skriva och som inte har fått kritik för något? Sedan finns det inget fult med att erkänna att man personligen har svårt för någon särskilt författare eller historiker av en eller annan anledning.

Troberg

Sinister eater
Re: Kritik ifrån vem? [NT]

Tja, han åkte ju på en sjuhelsikes avhyvling av sina kollegor i massmedia för några år sedan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Kritik ifrån vem?

Jag har kollat över de första 150 träffarna på Peter Englunds namn på google och funnit två stycken som tar upp kritik mot något som han har skrivit eller sagt. Båda finns publicerade på Radio Islams hemsida.

1.
2.

Det finns tydligen en nationalekonom med samma namn som undervisar på Handels men honom har jag heller inte funnit någon kritik mot.

Arfert

Facit

och detta betyder vad? är du ironisk på nåt sätt? Hoppas det.

Radio Islam är ju knappast känd för sin faktakoll... och den ene kritikern av Englund är ju ingen mindre än Robert Faurisson!!! WTF! Knappast En kille som gjort sig känd i den akademiska världen för sitt grundmurade rykte som seriös forskare, för att utrycka sig milt.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"och detta betyder vad? är du ironisk på nåt sätt? Hoppas det."

Jag tror att du läser in väl mycket i mitt inlägg, jag drar inga egna uttalade slutsatser utan lämnar det till läsaren. Men det är förstås märkligt att det är så svårt att hitta den omfattande kritik mot Peter Englund som helt skulle disskreditera allt som han har skrivit.

"Radio Islam är ju knappast känd för sin faktakoll... och den ene kritikern av Englund är ju ingen mindre än Robert Faurisson!!! WTF! Knappast En kille som gjort sig känd i den akademiska världen för sitt grundmurade rykte som seriös forskare, för att utrycka sig milt."

Radio Islams kritik väger ganska lätt, nästan oavsett vad den riktar sig mot. Och den har knappast den tyngd som krävs för att Englunds böcker ska falla till nivå med skrifter som "Illustrerad Vetenskap".

Men detta är förstås självklarheter som jag knappast trodde att jag skulle behöva påpeka.

Jag är förvånad över att du verkar tro att jag skulle vara ute efter att svärta Peter Englunds rykte och forskargärning genom att hänvisa till kritik ifrån Radio Islam av alla ställen. Jag har verkligen inget emot honom och har nog aldrig heller uttryckt någon negativ åsikt om honom eller hans forskning.

Arfert

Facit

nej, jag trodde inte att du var ute efter att svärta ner Englund, blev bara lite förvirrad... tack för förtydligandet!

Svarte Faraonen

ром и смерть

"och detta betyder vad? är du ironisk på nåt sätt? Hoppas det."

Så vitt jag förstått argumenterar Walle mot Troberg, och om den där sinnesförvirrade sidan är den enda kritik han hittar så tycks han onekligen ha rätt i att Troberg inte har vidare mycket på fötterna i sin framställning av Englund som akademisk paria.

ripperdoc

Myrmidon

Det finns ingen historisk forskare och skribent som inte någon annan får för sig skriver smörja. Som tur vad finns det en gradskala - de flesta nöjer sig med att klaga på Herman Lindquists förmåga som historiker men jag har bara sett Troberg kritisera Peter Englund för att inte vara seriös nog. Peter Englund gör alla historiker, däribland mig (nåja, f.d. historiestudent), en stor tjänst, eftersom han populariserar ämnet och breddar den annars mycket dammiga lilla klubb historieforskningen utgör. Han skriver historia som massorna vill läsa utan att tumma på kvaliteten. Bättre det än historieprofessorer som skriver till andra historieprofessorer.

Jag kanske skall påminna att Peter Englund är med i den ingrodda klubben nummer ett, Svenska Akademien, och att det nog dröjer väldigt, väldigt länge innan skribenterna i Illustrerad Vetenskap blir invalda :gremsmile:

Akademiens sida om Peter Englund

Troberg

Sinister eater

Som tur vad finns det en gradskala - de flesta nöjer sig med att klaga på Herman Lindquists förmåga som historiker men jag har bara sett Troberg kritisera Peter Englund för att inte vara seriös nog.
Och där trillade poletten ner. Det var Herman Lindquist jag tänkte på. Jag ber Peter Englund om ursäkt för den missriktade kritiken.

Arfert

Facit

Jag har hafr nöjet att höra några av Englunds föredrag live om bland annat vissa skeenden i 30-åriga kriget, och killen är grymt påläst. Att påstå att han inte är seriös - för att han även kan skriva populärhistoriska böcker som folk orkar läsa - är monumentalt fjantigt.