Re: Rättvisa kontra realism
Som sagt så får den ju högre hastighet som leder till mer anslagsenergi, kanske inte mer än stridsslgan och stridsgisslet men inte tre ggr så lite, det känns underligt.
skadan borde enligt mig iaf vara minst Ob2T6 eller kanske mer, Ob2T6+2. =)
det känns mer realistiskt eftersom farten spelar en stor roll när luftmotståndet är så litet. =)
Och vad gäller att parera är jag inte så säker, först tolkade jag det som att petyan borde göra betydligt mindre skada efter att den hade snott sig runt en sköld eller liknande, men sedan började jag tänka och kom fram till att den nästan borde göra mer skada då den för högre fart iom att energi inte kan förloran bara omvandlas. Det går ju också att testa med roliga experiment som DARKRilla sa, ta ett snöre med en tyngd och sätt upp en pinne från marken en bit bortsvinga sedan snöret och slå det så att de träffar pinnen med ca 50cm bakom pinnen =)...vad händer? får snöret mera fart eller mindre? har inte gjort experimentet själv men jag skulle gissa att det får mer fart! =) men då borde det gälla även för stridsgissel/stridsslaga men för att inte krångla til ldet mer än vad som behövs så kan man ju säga att de gör lika mycket skada då också!
sedan pareringssvårigheten:
Stridsgissel/stridsslagor har kedjan från ca hälften, med andra ord ca 45-55 cm. Med petyan är detta mått ca 0-260 cm (i exrema fall kan det mycket möjligt vara så) men oftast är det nog ca 80-130 cm (skulle jag tycka vore rimligt med tanke på att armen antagligen sträcks fram när man slår) jag tycker därför att petyan egentligen borde ha minst två tärningar (+Ob2T6) svårare att parera. men det är min egen version! =)
jag tycker det skulle vara bra om alla kunde enas om nått, om det så ska vara att det är bra som det är (vilket inte jag tycker) eller nått annat...för denna diskution börjar bli lite långrandig =) IMHO =)
//Berfa