Nekromanti Petya

Pendragon

Swashbuckler
Och ärligt... början inte den här diskussionen gå lite i cirklar?
Om du söker lite grann så upptäcker du att det är Vindhands standard debatteknik. Älta samma sak om och om igen trots att han blivit överbevisad. Utnötningsargumentation, alltså. Inte för att han brukar lyckas övertyga någon. :gremtongue:

/Joel - har varit med förr

Hartland

Warrior
Rättvisa kontra realism kontra hundkoppel

Inte för attt det på lång väg är lika bra men när jag är ute med hunden och har han lös så tycker iaf jag att det är kul att gå omkring och vifta med kopplet. Dvs en järn tyngd i ändan på ett snöre. Det är inte samma sak som en petya men det kan räcka för att man ska kunna inse att det är en typ av vapen som sklulle kunna funka. Använda koppel till självförsvar? Sen måste man vara försiktig också... man vill ju inte att kopplets lås funkton ska gå sönder eller hur? *been there* =)

/Hartland - vifta inte med kopplet om ni går i sälskap med nån, det kan gå illa :gremsmile:

Helmgast
Fysikberäkningar [OT]

Först och främst gäller inte fysiken på Mundana på exakt det sätt den gör på jorden.

känner du till formeln E=(mc^2)/2 (svårt att skriva den snyggt på en dator) =)
Sen har du ju använt formeln för energi i relativistiskt perspektiv när du skriver E=(mc^2)/2. c står för ljushastigheten och formeln beskriver därmed hur mycket energi som skulle kunna frigöras om ALL massa omvandlades. Förutom den där nämnartvåan då. Min far fysikern föredrar därmed formeln E=(m<SUB>2</SUB>-m<SUB>1</SUB>)c<SUP>2</SUP> vilket betyder att den frigjorda energin relateras till massändingen. Den formeln som du tänkte på var troligen E<SUB>k</SUB>=(mv<SUP>2</SUP>)/2, som beräknar kinetisk energi (rörelseenenergi).

den innebär att energin i slaget är lika med massan gånger hastigheten upphöjt i 2 delat med 2. altså gör hastighet mer till slagkraften än vad tyngden gör! =)
Dessutom, vapen och liknande får den energi du tillför (inte riktigt sant alls, men energin kommer huvudsakligen från dig), så oavsett lätt eller tungt föremål så kan det aldrig få mer kinetisk energi än det du tillför (plus eventuell energi från höjdskillnader). Så därför är det värt att beräkna hur mycket energi som kan frigöras (olika beroende på armrörelse), vilken hävarm som finns, styvhet och hårdhet i vapnet samt hur mycket energi som går bårt i friktion (t ex luftmotstånd och gnidningar kedjelänkarna emellan).

Berfa

Veteran
Re: Fysikberäkningar [OT]

Om du läser DARKrillas inlägg så har även han påpekat mitt lilla fel och jag erkänner villigt att det blev ett fel, menar ju självfallet E = (mv^2)/2.

v för farten i m/s =)

luftmotståndet blir antagligen så lite att det med lätthet kan räknas bort (självklart ska man egentligen alltid räkna med det men när energin från luft motståndet inte har någon egentlig effekt brukar man oftast skippa den).

Den energin jag tillför...
forfarande kvarstår problemet att ett stridsgissel gör tre ggr så mycket skada, vilket inte jag tycker är rättvist/realistiskt.

Och du kan ju inte neka till att man får (uppskattningsvis) upp mer fart i en petya än i ett stridsgissel när man svingar (man använder 1,8 meter av petyan till att svinga runt och få upp fart för att slå med och stridsgisslet är 90 cm (generellt sett) och då kan man räkna bort en del som man håller i handen, kanske ca 10cm och då är petyan mer än dubbalt så lång och får upp bra mycket mer fart. Altså BORDE inte stridsgisslet göra 3 gånger så mycket skada som petyan! =) IMHO då =)

//Berfa

Vindhand

Myrmidon
Fast har man inte ett bättre grepp om ett rep eller kjedja än om ett svärdshjalt.

Fortfarande en hand mot två... förutom det faktum att det enda man kan göra med en kedja är att rycka i den eller låta den vara slak. Vem som har mest kontroll över svärdet borde därför vara uppenbart.

Jo, men det där är ju en pendel som slår åt båda håll. Det verkar som om du förutsätter att allt svärdssvingaren tar sig för lyckas och att allt som petyasvingaren tar sig för misslyckas. Det är ju inte en särskilt rättvis utgångspunkt i.m.h.o.

Nej, jag demonsterar att det finns möjligheter för svärdsanvändaren. Det är inte "omöjligt" att parera som någon påstod och det är heller inte omöjligt att agera när man är intrasslad.

Tänk... jag har alltid levt i den villfarelsen att det faktiskt är svårare att använda sitt vapen om någon annan, medelst rep, kjedja eller varför inte pansarhandske, har greppat sagda vapen. Nu kommer du och hävdar att det istället ökar den potentella skadan vid stöt.

Då får du gärna förklara hur man rycker ett svärd mot sig utan att det blir farligt för en. Annars får du väl vara glad över att du blivit av med en villfarelse.

Det är ju det här med räckviddsfördelen igen, som du hela tiden har missat. Om du trampar in i området för min tänkta sving så riskerar du att bli träffad.

Kommer man å andra sidan för nära (innanför svingens radie) kommer kedjan sno sig runt en och då förlora sin kraft innan träffen.

Om du dessutom inte har någon möjlighet att nå mig så anser åtminstonde inte jag att det är du som har fördel... snarare tvärtom.

Ingen möjlighet att nå fienden? När är förbunden med mig medhelst hälften av en tremeters kedja? Ehm, va?

Om jag kan attackera dig innan du kan attackera mig, så är det du som behöver fundera på hur du skall värja dig... inte jag.

Det var ju det jag gjorde i exemplet. :gremtongue:

Är det inte samma sak med vanliga och ovanliga vapen? Risken är att din motståndare med Petya har mött ett antal svärdsbeväpnade motståndare, men du har aldrig mött någon med Petya. Klar fördel för Petyan tycker jag, eftersom denne tidigare har mött sin motståndares vapentyp och vet vad den går för. Svärdsfäktaren har kanske aldrig ens sett vapnet och då får han nog ta det lite lugnt i början.

Mjo, men hur relevant är det för hur bra vapnet är att använda? Det där resonemanget gäller för alla typer av beväpningar. En person som slagits mest med svärd mot svärd kommer ha ett underläge när han träffar någon som använder yxa+sköld och dessutom är van vid att slåss mot svärd. Det gör inte ena beväpningen bättre, bara exemplet vinklat.

Helmgast

Jaja, jag var bara tvungen att visa mina skills, vad ska man annars ha dem till?... :gremwink:

Den energin jag tillför...
forfarande kvarstår problemet att ett stridsgissel gör tre ggr så mycket skada, vilket inte jag tycker är rättvist/realistiskt.
Räknar du med grundskadan så blir det 'bara' dubbelt så mycket om grundskadan är Ob1T6. Med tekniken kross (som ser annorlunda ut i Vapenmästaren) och skadebonus pga högt FC så blir kvoten ännu lägre.

// avatarex, inser att det inte är särskilt lätt att beräkna skador i en värld vars fysik är annorlunda...

Vindhand

Myrmidon
Älta samma sak om och om igen trots att han blivit överbevisad.

Om du studerar litet skall du inse att det är skillnad på "motsagd" och "motbevisad".

Berfa

Veteran
Re: Rättvisa kontra realism

Som sagt så får den ju högre hastighet som leder till mer anslagsenergi, kanske inte mer än stridsslgan och stridsgisslet men inte tre ggr så lite, det känns underligt.

skadan borde enligt mig iaf vara minst Ob2T6 eller kanske mer, Ob2T6+2. =)
det känns mer realistiskt eftersom farten spelar en stor roll när luftmotståndet är så litet. =)

Och vad gäller att parera är jag inte så säker, först tolkade jag det som att petyan borde göra betydligt mindre skada efter att den hade snott sig runt en sköld eller liknande, men sedan började jag tänka och kom fram till att den nästan borde göra mer skada då den för högre fart iom att energi inte kan förloran bara omvandlas. Det går ju också att testa med roliga experiment som DARKRilla sa, ta ett snöre med en tyngd och sätt upp en pinne från marken en bit bortsvinga sedan snöret och slå det så att de träffar pinnen med ca 50cm bakom pinnen =)...vad händer? får snöret mera fart eller mindre? har inte gjort experimentet själv men jag skulle gissa att det får mer fart! =) men då borde det gälla även för stridsgissel/stridsslaga men för att inte krångla til ldet mer än vad som behövs så kan man ju säga att de gör lika mycket skada då också!
sedan pareringssvårigheten:
Stridsgissel/stridsslagor har kedjan från ca hälften, med andra ord ca 45-55 cm. Med petyan är detta mått ca 0-260 cm (i exrema fall kan det mycket möjligt vara så) men oftast är det nog ca 80-130 cm (skulle jag tycka vore rimligt med tanke på att armen antagligen sträcks fram när man slår) jag tycker därför att petyan egentligen borde ha minst två tärningar (+Ob2T6) svårare att parera. men det är min egen version! =)

jag tycker det skulle vara bra om alla kunde enas om nått, om det så ska vara att det är bra som det är (vilket inte jag tycker) eller nått annat...för denna diskution börjar bli lite långrandig =) IMHO =)

//Berfa

Lord decado

Veteran
Re: Tja...

Jag använde nog petyan i skogar och trånga gränder. Man måste bara anpassa stilen. :gremtongue:

Inte för att kritisera högre stående varelser men vad tror du händer med din stav efter att en petya träffat den i hög hastighet, tar du fram en ny för att parera den andra änden av petyan? :gremgrin:

Lord decado

Veteran
Re: Problem is...

Om man är skicklig kan man få kloten att flyga i en mer eller mindre rak linje mot fienden utan större problem.

Har inte testat själv men har sett folk göra sådana saker med liknande vapen, denne "fäktare" träffade ett hål som bara hade en diameter på en cent större än klotet.

Lord decado

Veteran
Du menar den någorlunda kompetenta motståndaren som sitter fäst med en kedja i ens svärd? Antingen får han då släppa kedjan eller lyckas dra mitt svärd med sig (utan att denna kraft utnyttjas till en stöt).
Skulle sikta på armen mer än svärdet, eftersom detta skulle kunna bryta denna. Om motståndaren parerar, so what? Då är båda i en sämre situation än tidigare.

Lord decado

Veteran
Håller fullständigt med. Jag skrattar nästan när jag läser dessa inlägg, till och med mina egna (händer hela tiden)

Och ärligt... början inte den här diskussionen gå lite i cirklar?
'Men om Åke gör si då gör Sven så och då vinner Sven, alltså är Åkes vapen skit...'.
Som att säga att om en ferrari som förlorar ett race mot en lada så är ferrarin skit. Även om ferrarir kördes av en sopa och ladan av en rallyförare

Berfa

Veteran

Jo det är sant! Det är ofta man glömmer bort att räkna med grundskada m.m.

men nog för att det också kan tyckas lite konstigt att man gör dubbelt så mycket skada mer om man har tekniken kross och en petya och bara en tredjedel mer om man har ett stridsgissel (utan medräknad grundskada), men nu ska vi inte gå in på det...för det är en helt annan fråga =)

men jag står fast vid att petyan gör för lite skada iaf =P...det är min åsikt och den är min...bara min! =P
jag tycker att den borde ha (som jag skrev i ett inlägg lite längre ner) Ob2T6 minst, kanske t.o.m. Ob2T6+2 =))

//Berfa, som kommer att slå med kedjor på alla som försöker sno hans åsikt! =)