Vad är det du vill uppnå som PF inte klarar av eller är mindre lämpat för?Necross said:Jag fick just en otrolig lust att spelleda en Pathfinder-adventure path, men med ett helt annat system. Vilket ska jag välja, och varför?
Nu kan jag inte tala för Necross och jag har egentligen inte mer erfarenhet av Pathfinder än Beginner's Box och D&D3.5, men jag vill ha ett regelsystem som inte har levels, inte är beroende av golvplan och inte segar ner sig i administration av feats.Vitulv said:Vad är det du vill uppnå som PF inte klarar av eller är mindre lämpat för?Necross said:Jag fick just en otrolig lust att spelleda en Pathfinder-adventure path, men med ett helt annat system. Vilket ska jag välja, och varför?
Äh, jag tänker mig variation. Mindre regelpill kanske. Kanske inslag av nåt annat än tradspel? Surprise me!Vitulv said:Vad är det du vill uppnå som PF inte klarar av eller är mindre lämpat för?
Dungeon World, självklart!Necross said:Äh, jag tänker mig variation. Mindre regelpill kanske. Kanske inslag av nåt annat än tradspel? Surprise me!Vitulv said:Vad är det du vill uppnå som PF inte klarar av eller är mindre lämpat för?
(Dock tycker jag patharna är trevliga - de är hyfsat välskrivna, så man slipper göra en massa själv, men jag attraheras av idén att skala bort allt crush och bara använda själva den framåtskridande episka berättelsen)
Det är ett jävla pet mer regler efter midlevel. Och ett min-maxande som jag avskyr. Inte minsta tendens till att uppmuntra till karaktärsspel. Vilket är ganska lustigt med tanke på hur välskrivna många npc:s i deras äventyr är.Organ said:Vad är det med PF du inte gillar? Jag menar, så att vi vet vilka spel vi INTE ska rekommendera.
Definitivt, +1 på den där.Arvidos MC said:Dungeon World, självklart!Necross said:Äh, jag tänker mig variation. Mindre regelpill kanske. Kanske inslag av nåt annat än tradspel? Surprise me!Vitulv said:Vad är det du vill uppnå som PF inte klarar av eller är mindre lämpat för?
(Dock tycker jag patharna är trevliga - de är hyfsat välskrivna, så man slipper göra en massa själv, men jag attraheras av idén att skala bort allt crush och bara använda själva den framåtskridande episka berättelsen)
http://www.dungeon-world.com/
Pilzeman konverterade rollpersonerna i sin D&D 3.5-kampanj till Dungeon World på en kvart eller något sådant, så det borde gå lätt att spela pathfinderpaths i det, föreställer jag mig...
Jag har bara provat Labyrinth Lord ett par gånger, men gillade det skarpt. Enkelt, regellätt, men väl anpassat för den typ av fantasy som Pathfinder är (konstigt vore ju annars).Necross said:Äh, jag tänker mig variation. Mindre regelpill kanske. Kanske inslag av nåt annat än tradspel? Surprise me!Vitulv said:Vad är det du vill uppnå som PF inte klarar av eller är mindre lämpat för?
Intressant. Jag läser om det just nu. Vad är syftet med att inte ha ett initiativsystem? Funkar det bra utan för er?Arvidos MC said:Dungeon World, självklart!
Pilzeman konverterade rollpersonerna i sin D&D 3.5-kampanj till Dungeon World på en kvart eller något sådant, så det borde gå lätt att spela pathfinderpaths i det, föreställer jag mig...
Öh...Necross said:Intressant. Jag läser om det just nu. Vad är syftet med att inte ha ett initiativsystem? Funkar det bra utan för er?Arvidos MC said:Dungeon World, självklart!
Så det är inte reglerna i sig som är problemet utan mängden. Fattar jag rätt? I sådana fall kanske, som flera redan varit inne på, du ska testa någon av de många retrokloner som finns i omlopp. Då behöver du inte heller mecka om äventyren allt för mycket. Vilket/vilka system som skulle passa bäst kan jag däremot inte svara på.Necross said:Det är ett jävla pet mer regler efter midlevel. Och ett min-maxande som jag avskyr. Inte minsta tendens till att uppmuntra till karaktärsspel. Vilket är ganska lustigt med tanke på hur välskrivna många npc:s i deras äventyr är.Organ said:Vad är det med PF du inte gillar? Jag menar, så att vi vet vilka spel vi INTE ska rekommendera.
Nja, jag är märkligt nog kanske, inte så inne på retrogrejen. Det är ju faktiskt så att spelet (D&D alltså) evolverat framåt av en anledning - typ att det inte var så balanserat i början. Varje gång jag spelar retro tycker jag det fattas regler Man är ju aldrig riktigt nöjd, och jag skulle kanske gilla nån slags medelväg.Organ said:Så det är inte reglerna i sig som är problemet utan mängden. Fattar jag rätt? I sådana fall kanske, som flera redan varit inne på, du ska testa någon av de många retrokloner som finns i omlopp. Då behöver du inte heller mecka om äventyren allt för mycket. Vilket/vilka system som skulle passa bäst kan jag däremot inte svara på.
Oh, gud. Du tryckte just på alla knapparna som får mig att bli tokig på folk som säger att de inte gillar retro men egentligen inte förstår grejen trycker på...Necross said:Nja, jag är märkligt nog kanske, inte så inne på retrogrejen. Det är ju faktiskt så att spelet (D&D alltså) evolverat framåt av en anledning - typ att det inte var så balanserat i början. Varje gång jag spelar retro tycker jag det fattas regler Man är ju aldrig riktigt nöjd, och jag skulle kanske gilla nån slags medelväg.Organ said:Så det är inte reglerna i sig som är problemet utan mängden. Fattar jag rätt? I sådana fall kanske, som flera redan varit inne på, du ska testa någon av de många retrokloner som finns i omlopp. Då behöver du inte heller mecka om äventyren allt för mycket. Vilket/vilka system som skulle passa bäst kan jag däremot inte svara på.
Jag tror att jag skulle gilla att liksom storma igenom en kampanj av adventure path-typ, med snabba strider så att handlingen flyger fram.
Och jag skulle gilla mer fokus på pc:na, så att de inte är bara passagerare på ett tåg. Tror att både jag som SL och spelarna skulle orka jobba mer med karaktärsspel, bakgrunder och allt möjligt om det bara vore lite mindre fokus på pc-optimering och tärningsrull. Dungeon World verkar definitivt värt att testa!
Sorry, ser själv nu att det lät konstigt. Nåja, jag tycker det finns en tid och plats för allt. Jag spelade retro innan det kallades retro, men nu vill jag ha annat.God45 said:Oh, gud. Du tryckte just på alla knapparna som får mig att bli tokig på folk som säger att de inte gillar retro men egentligen inte förstår grejen trycker på...
Spelet har inte evolutionerats. Det har bara lagts på massa onödigt strunt som gör spelupplevelsen mer utspädd och fattig.
Varför gillar du just C & C då?Storuggla said:Svårt, men jag tänker mig att PF men mindre regler - det är Castles & Crusades.
De flesta retrokloner går ut på att "återskapa" gamla DnD - jag tror att du är tillräckligt insatt i OSR för att förstå vad jag menar.Necross said:Varför gillar du just C & C då?Storuggla said:Svårt, men jag tänker mig att PF men mindre regler - det är Castles & Crusades.