Nekromanti Phobia?

EchonCique

Hero
Äventyret var i min mening 0% skräck och 100% thriller. Inte för att det är något dåligt, det är svårt (omöjligt) att skapa en skräckkänsla på ett konvent.

Ymir spelleda sitt scenario för oss dagen efter. Han fick det att krypa i hela kroppen. så jodå. det går. alldeles utmärkt till och med.
Gosh. Bra jobbat av Ymir. Jag lyckades nog skrämma upp några av mina spelare riktigt ordentligt också. Knepet att spela weird musik i ett totalt nedsläckt rum och gå omkring runt spelarna fungerade optimalt. De blev livrädda, varpå de höll kvar den känslan ett bra tag.

David

Ghoulz

Swordsman
Milan (ot)

Milan var 27 år. Han hade bott i Sverige större delen av sitt liv, och varit fosterhemsplacerad större delen av sin uppväxt. För 27 år sedan existerade fortfarande Jugoslavien, och det är inte så otroligt att han egentligen inte hade någon närmare koll på exakt varifrån i jugoslavien han stammade. Jag känner flera juggar som fortfarande kalalr sig "jugoslaver".

Ghoulz

Swordsman
Re: Ha!

Men varför var alla andra grova brottslingar utom jag?

Eh, du var ju visst en grov brottsling - du begick ju grovt rån, inte sant? Menar du att vampirespelare inte begår brott?

Men i mitt fall så gav de jag fick mig bara känslan av att jag ÄNNU mindre hade något där att göra.

Som du säger, inte så jävla lyckat. Jag tror personligen att du fokuserade för mycket på att det stod att du var rollspelare och tidigare ostraffad enligt den lilla akraktärsbeskrivningen när du snarare borde fokuserat på att du trots allt befann dig i en bank med vapen, fullt införstådd med att du skulle råna den.

Och dessutom är det svårt att spela drogad när man inte har en susning om att man är det.

Fast meningen med drogen var ju inte att det skulle vara kul och lajbans och party utan att man skulle bli avtrubbad och fokuserad på uppgiften för hand. Vilket ju de kortfattade rollbeskrivningarna och tempot under upptakten (åtminstone när vi spelade) bidrog till att simulera rätt bra.

jag tyckte det var tråkigt och dåligt.

Tja, personligen tyckte jag att det var rätt kul. Jag misstänker att det har med spelledaren att göra. Även om jag är lite bitter på att vår sl inte knullade upp äventyret tillräckligt utan gjorde det till actionthriller för min del så tycker jag att scenariot var ett fullgott konventsscenario. Förresten så ville väl alal "bara därifrån"?

Vad det gäller Phobia så tycker jag att det är en ok idé till ett skräckrollspel att lägga det på en "vardaglig" och låg nivå. Marco skrev ju som svar till mig ovan att det mest är tanken att det ska vara flexibelt. Jag tror att spelet kan bli helt ok, även om jag nog inte kommer köpa det. Framförallt tycker jag att det är kul att det fortfarande konstrueras rollspel på svenska, och särksilt inom skräckgenren som man hela tiden hoppas att neotecharna ska bli sugna på så att det äntligen kan få sig lite kvalitet till livs. Jag tror också att det finns en poäng med att göra Phobia till ett eget spel. Det är trots allt så pass mycket som skiljer de grundläggande idéerna åt att Phobia är "värt" ett eget spel.

Troberg

Sinister eater
Re: Milan (ot)

Jag känner flera juggar som fortfarande kalalr sig "jugoslaver".
Jag vet till och med några som blir irreterade om någon försöker kalla dem något annat.

EchonCique

Hero

och jag vet ytterligare andra som vill slå folk på käften som kallar de för 'fel' nationalitet.

Troberg

Sinister eater

och jag vet ytterligare andra som vill slå folk på käften som kallar de för 'fel' nationalitet.
Sådana brukar jag undvika att umgås med.

chrull

Stockholm Kartell
... och då hade vi ingen musik. ganska ljust i rummet och folk som kom in och störde flera gånger.
Dessutom skrattade vi ganska mycket.

Det går tydligen att skrämmas under dåliga förutsättningar. eller så är det bara jag som är harig.

Havoc

Swordsman
Spelade också vampyrlajvaren.

Jag spelade också vampyrlajvaren i det äventyret, och jag håller med om att det var en totalkass karaktär.

Hur jag än funderade så kom jag inte på någon realistisk anledning till att jag var med om rånet. Det enda som fungede litegrann var att han var en totalt störd kille som bara ville ha uppmärksamhet. Hur han sen lyckats lura in sig själv i den där gruppen med brottslingar är fortfarande ett mysterium.

Det hela slutade med att han flippade totalt (mot slutet av scenariot) och sköt två av sina medbrottslingar, varvid han blir nedmejad av den tredje. Kanske inte så troligt eller orginellt men det var min tolkning av rollen kombinerat med den lapp jag fick om att "allt är över och ingenting betyder något längre". Han ångrade sig och försökte rätta till allting.

Godkänt för scenariot och underkänt för vampyrlajvaren.

Vindhand

Myrmidon

Jag tror personligen att du fokuserade för mycket på att det stod att du var rollspelare och tidigare ostraffad enligt den lilla akraktärsbeskrivningen när du snarare borde fokuserat på att du trots allt befann dig i en bank med vapen, fullt införstådd med att du skulle råna den.

Den kombinationen är i sig så ovanlig att den i.a.f. förtjänar en förklaring. Genomsnittsbankrånaren är inte en tidigare ostraffad ungdom med normala sociala relationer och så vidare...

Vindhand

Myrmidon
GURPS?

Stämningen i Phobia är upp till en SL att välja. Phobia är tämligen brett, du kan köra Arkiv-X, Millennium, Magi, Kult, Religion, Highlander, Vampire, Cyberpunk, osv med Phobia. Dörrarna stängs inte. Samtidigt kommer Neogames att presentera sin vision och sin värld för Phobia, som en spelledare kan välja att följa. Eller inte.

Vad skulle du säga är den främsta anledningen (förutom språket) att välja phobia framför Gurps: horror och därtill kopplade moduler?

Ghoulz

Swordsman

Det är vad polisen vill att du ska tro!

Kanske inte. Men uppenbarligen var han ju där, med vapen i hand. Fullt införstådd med vad som skulle göras. Ostrafafd betyder inte oskyldig. Och ärligt talat: vampyrlajvare är jävligt skumma typer. Kolla här till exempel:

Maskerad yxman var 14-årig pojke

De där killarna var säkert också tidigare ostraffade! Och se vad tiidgare ostraffade gör!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Stressfaktor

Kan du utveckla det kulturkritiska temat? Det lät intressant, om än inte särskilt positivt. Har författarna någon kommentar?

Vindhand

Myrmidon

De där killarna var säkert också tidigare ostraffade! Och se vad tiidgare ostraffade gör!

...men oftast inte utan någon form av anledning. Den anledningen kan vara bra att veta om man skall kunna spela sin karaktär.

Antag att ett konventsäventyr cirklar runt att en man blir så svartsjuk av misstankar om att hans fru är otrogen att han planerar att döda henne. Om du får den mannen som karaktären i handen i äventyrets början tycker du då A: att det räcker att veta att du har en bil, ett hagelgevär och planerar att döda en kvinna som befinner sig på ett hotell i närheten... eller B: att det vore bra att veta att kvinnan är din fru, att du tror hon är där för att träffa sin älskare och att du är otroligt svartssjuk av dig efter en taskig uppväxt som fosterbarn?

Jag tycker då B om det inte framgick :gremwink: