Nekromanti Phoenix Command

entomophobiac

Low Prep High Play
Efter att ha inhandlat Aliens Adventure Game för en relativt billig penning - långt ifrån samlarvärde, men också långt ifrån samlarkvalitet - så har jag börjat undra lite över Phoenix Command.

Systemet som sådant har jag bara ett par väldigt korta och högst ordbaserade erfarenheter av. Aldrig någon konkret speltest. Det verkar dock som om det fått till ett ganska intressant system för att göra sin RP i Aliens Adventure Game, där man rakt igenom är marinsoldat, från utbildning till Active Duty. Ett rätt intressant system, tycker Ento.

Men däremot undrar jag om strids- och handlingsresolutionerna funkar något vidare. Systemet verkar nämligen vara hiskeligt tabelltungt och slänger sig med förkortningar och mekaniker som är helt främmande för mitt sätt att tänka. Så det jag egentligen undrar är vad folk tycker om systemet Phoenix Command i sina olika reinkarnationer (Inklusive Living Steel, Aliens och regelverket Phoenix Command i sin egna form)?

För- och nackdelar?

Troberg

Sinister eater
För- och nackdelar?
Pheonix command är ett perfekt spel om du vill veta exakt hur mycket kulan droppat under siktlinjen, hur lång tid det tar innan den når fram och hur fort den spinner när den träffar.

Det är sämre om du vill få något annat gjort på ett spelmöte än att trycka en gång på avtryckaren.

Visst, jag överdriver lite, men inte mycket.

entomophobiac

Low Prep High Play
Gäller detta även det enklare systemet som ska vara presenterat i Aliens?

Jag har sett många olika versioner av vad folk tycker om PC, och just "realismen" verkar hela tiden vara ett återkommande fenomen. Men vad jag befarar är just det du nämner - att "realismen" sker på bekostnad av snabbhet och spelbarhet, precis som jag tycker sker i NeoTech 2. Det blir för mycket tabeller, uträkningar och mumbo-jumbo för att jag ska orka bry mig. Och måste man skala bort det som är essensen av ett system så kan man lika gärna använda ett annat system.

Så jag kan väl fortsätta det hela, och fråga vad som är skillnaden mellan den bantade Aliens versionen och ur-PC?

Organ

Out of time, out of mind
>För-

Striderna (för det är mer eller mindre endast det PC handlar om) är ULTRAREALISTISKA. (Om det nu är det man är ute efter. Om inte så är det en nackdel antar jag :gremgrin:)

>och nackdelar?

Striderna tar HUR LÅNG TID SOM HELST. Fast om man går igång på femsekunders-eldstrider som dissekeras ner till dess minsta beståndsdel då antar jag att det snarare är en fördel :gremgrin:

/Anders (som tidvis har haft hur kul som helst med PC)

entomophobiac

Low Prep High Play
Striderna (för det är mer eller mindre endast det PC handlar om) är ULTRAREALISTISKA.

På den här punkten håller jag med. Eller, snarare känns det realistiskt på något obeskrivligt sätt. Jag vet inte om det faktiskt reflekterar verkligheten på något sätt, och har en känsla av att jag inte heller vill veta, men det ger åtminstone mig ett intryck av verklighetsanknytning. Särskilt som läkning och dylikt är helt och hållet beroende på hur mycket medicinsk hjälp man får.

Sedan det här med långsamheten. Jag ser redan nu saker jag fullkomligt tänker ignorera, trots att detta (Aliens Adventure Game) ska föreställa en enklare variant av reglerna. Jag tycker till exempel inte om 3T6 för färdighetsslag, eller ens hela den härva av onödiga uträkningar som förknippas med detta. Det kändes klumpigt, precis som jag tycker GURPS känns klumpigt.

Andra saker kommer jag nog använda mig av - karaktärsgenereringen till exempel - för att de tillför en hel del. Däremot kommer de nog att förändras en aning för mitt sätt att spela, och mina spelares sätt att spela.

thark

Hero
Vi har spelat Phoenix Command massor, men då som nån slags spelledarlett taktiskt brädspel, inte som rollspel. För det senare är det alldeles för klumpigt; för det förra kan det vara jäkligt kul.

Demiurg

Warrior
Måste hålla med thark.
I sitt grundutförande innehåller PC fruktansvärt mycket modifieringar som skall tas från femtielva olika tabeller, sättas i i en femtitolfte och slutligen korsrefereras med en till varpå resultatet sätts i en tabell som talar om vilken tabell nästa tabell med modifikationer man skall använda för den sista tabellen. Typ.

Kanske inte riktigt så illa, men det tar i alla fall uppåt 30 sekunder att räkna ihop alla modifikationer (avstånd, ljusförhållanden, målbild, förflyttning, etc) och det är alldeles för lång tid för ett bordsrollspel.

Vi testade en gång att använda systemet för vanligt rollspel, men resultatet blev långsamt och statiskt.

Men som spelledarlett taktiskt brädspel där man turas om att gå in till spelledaren och flytta runt på en hexkarta är det skitkul. Man gjorde några knäppa "rollpesoner" och spelledaren ritade en karta med några hus, en skogsdunge, några murar och kanske några kloakgångar. Så sattes man ut på kartan och gick på jakt. Phoenix Command Death Match, ungefär.
Mycket spring fram och tillbaka, och spännande väntan på att bli inkallad till SL som satt i köket och rullade tärningar.

Vi hade bara grundreglerna, och där i fanns "vapnet" 5 kilo sprängdeg. Gissa om det användes flitigt??

thark

Hero
Sen ger ju regelsystemet upphov till en del intressanta effekter, jag vill minnas att David2 hade nån figur med konceptet att springa runt med 10 identiska automatpistol istället för att ödsla tid på att ladda om (inte för att det senare brukar vara något problem; antingen sätter man ett skott i nacken eller så hinner motstånderen skjuta tillbaka och göra det)... Att intelligens är väldigt avgörande för handlingshastighet ger också sina effekter...