Nekromanti [Photoshop] Tvåfärgsbilder

Dimfrost

Special Circumstances
Hur går jag till väga för att göra en tvåfärgsbild i Photoshop? Jag vill bara ha det så för att det är snyggt, men i tryck antar jag att det beror på minskade kostnader jämfört med fyrfärg (eftersom det bör räcka med två tryckplåtar). För att få fram nyanserna av den önskade färgen: håller man hue konstant och ändrar brightness och saturation, eller är det enbart brightness man kan ändra? (Jag vill alltså fixa en bild med svart/grått och olika rödbruna nyanser som de enda färgerna. Det handlar om samma kartprojekt som jag frågat om tidigare.)

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Re: [Photpshop] Tvåfärgsbilder

i tryck antar jag att det beror på minskade kostnader jämfört med fyrfärg (eftersom det bör räcka med två tryckplåtar).
Mmm. Jag är osäker på låga upplagor, för det kostar ju mer att ta fram en särskild tryckfärg, men i större upplagor är det definitivt mycket billigare.

Jag vill alltså fixa en bild med svart/grått och olika rödbruna nyanser som de enda färgerna. Det handlar om samma kartprojekt som jag frågat om tidigare
Bilden ska enbart ha två kanaler, eller en duplexkanal. Om du vill göra en Duplexbild så väljer du Bild - Läge - Duplexfärg. Det är svårt att beskriva vad Duplex är, men illustrationerna i Jorges är med största sannolikhet Duplexbilder. Det är ungefär som gråskala, fast inte mellan svart och vitt, utan mellan... vitt och rödsvart, med mer rött än svart i mittpartierna (det är ett förslag)... eller något i den stilen.

Förmodligen är du mer intresserad av att ha två olika kanaler och kunna använda dem bäst du vill; alltså ha ytor som är helröda och streck som är helsvarta, och inte alltid blanda de två genom någon sorts given mall. Då skall bilden vara en Flerkanalsbild. Gå till Bild - Läge - Flerkanals.

Bästa sättet är att först ha bilden i CMYK-läge. Sedan går man till Flerkanalsläge, för då har man en svart kanal redan från början. Sedan går man till paletten "Kanaler" och tar bort de andra kanalerna. Bort med Gul, Magenta och Cyan. Sedan lägger man till en ny kanal. Klickar på den, väljer att den ska vara en Dekorfärg, klickar på färgrutan och går in i Färgbibliotek och väljer en Pantonefärg som man tycker ser bra ut. Allra helst ska man ha en färgsnurra (kartongbitar med utskrivna färger på) eftersom de upplevs lite annorlunda i verkligheten än hur de ser ut på skärmen. Nå, sedan ser man till att man gör båda dessa kanaler synliga när man vill se hur bilden som helhet ser ut. Vill man måla ett område helt i dekorfärgen (såsom att fylla ett område med helbrun färg) så tar man en helsvart pensel och målar i den bruna kanalen.

Du får altlså "tänka" gråskala medan du arbetar. Vill du fylla något med full färg (alltså full svart eller full brun) så får du måla med en svart pensel. Målar du i den svarta kanalen så blir det svart, men målar du i den bruna kanalen så blir det brunt.

Sedan sparar du i EPS.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag har personligen inte jobbat med tryckerier, men kan en del om Photoshop, så här är vad jag tror att du bör göra:

Först och främst, ta kontakt med tryckeriet och ta reda på vilka färger de kan använda. Du får väl höra med nå'n som vet mer om tryckerier, men det kan nog bli dyrare om de måste beställa in en specialfärg. Om du har en färdig bild som du vill ändra till duotone/duplex, så måste du först konvertera den till gråskala (image/mode/greyscale eller svensk motsvarighet), för att sedan göra det till doutone. Du kan inte välja duotone om du inte först slängt all färginfo. Därefter får du välja bläcken du vill trycka med. Det ena vill du nästan garanterat ha som svart, men det andra kan du välja fritt. Det är det som kommer i "gråzonerna".

Att måla i flerkanalsläge från början, som Rising föreslår, går ju naturligtvis, men jag tycker det verkar väldigt jobbigt. Men du får ju mer kontroll över resultatet.

Gå in på good-tutorials och sök på Duotone så får du nog upp en hel del bra info.

Tips nummer två: om du vill ha bra kontrast och kontroll på bilden när du går över till gråskala, använd först Image/adjustments/channel mixer (vet inte vad det heter på svenska). Kryssa i "monochrome" och lek med mätarna för att bestämma hur färginfon tolkas till gråskala. Antagligen vill du ha summan av mätarna till ungefär 100%, så du inte drastiskt ändrar ljusheten i bilden.

Och för Guds skull, glöm inte att spara en kopia utan slängd färginfo. Men det säger väl sig självt.

Dimfrost

Special Circumstances
Alltså, snacket runt tryckerier var bara just det; snack. Jag planerar inte att trycka någonting alls, i alla fall inte i första rummet, och jag vill ha en tvåfärgad karta bara för att det är snyggt. Folk kommer antagligen ändå bara att skriva ut den på färgskrivare (och jag ska se till att det finns en funktionell svartvit version också).

Jag återkommer med mer svar på Risings inlägg när jag faktiskt tagit mig tid att testa det, men tackar för hjälpen i alla fall. :gremsmile:

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
Alltså, snacket runt tryckerier var bara just det; snack. Jag planerar inte att trycka någonting alls, i alla fall inte i första rummet, och jag vill ha en tvåfärgad karta bara för att det är snyggt.
Aha. Då har jag ett mycket enklare förslag, som dessutom ger mer kontroll. (Alla termer jag använder här är på engelska. Jag har en engelsk version av PS, så jag vet inte vad de svenska varianterna heter.)

Tryck på den lilla svart/vita cirkeln i botten av lagerpaletten och välj "gradient map". PS kommer antagligen att föreslå en svart-vit variant. Tryck på själva övergången för att ändra den. Se till att den är svart till vänster och vit till höger (annars inverterar du bilden). Tryck mitt i för att lägga till en ny färg. Välj färg och flytta den till höger och vänster tills det ser bra ut. Du kan också leka litet med de ruterformade symbolerna.

Fördelen med den här tekniken är att du kan stänga av lagret (klicka på ögat bredvid) och jobba med filen helt vanligt, och dessutom ändra färgen i efterhand. En ännu enklare metod är att istället för att välja gradient map, ta hue/saturation och klicka i colorize. Inte lika mycket kontroll dock (och sämre resultat, tycker jag).

Tredje variant, gör ett nytt lager, fyll det med en färg och ändra blending mode (längst upp i lagerpaletten. Står på normal från början) till color eller hue.

Det finns alltid massor av sätt att göra något i Photoshop. Skulle rekommendera den första varianten, med gradient map, eftersom den ger mest kontroll (mer än duotone också). Allra enklast, om du gör filen helt från början, är väl bara att hålla hue konstant, som du själv föreslog. Saturation kan du väl variera bäst du känner för det, eller låta bli. Gör du det kan du få in grått också, gör du det inte blir det svart, vitt och brunrött (eller vilken färg det nu var).

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, tack, nu har jag lekt lite med inställningar jag inte visste fanns. :gremlaugh: Eftersom jag inte behöver få en "äkta" tvåtonsbild tror jag att jag kommer att fortsätta jobba med en färgbild fast utan att ändra hue, men nu vet jag i alla fall hur det funkar om jag behöver det någon gång i framtiden. Jag har aldrig arbetat med färgkanaler över huvud taget förut.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
[Terone] Preview: Karta

Självklart! Jag blev rätt nöjd med kartan; den blev inte så snygg som jag hade velat, i alla fall inte med tanke på hur mycket slit jag lagt ned på den (eftersom jag är dålig på programmen), men jag tror inte den blir mycket bättre än så här. Varsågoda!

/Dimfrost

thark

Hero
Re: [Terone] Preview: Karta

Äsch, den var väl stilren och snygg?

Nu tycker min personliga smak i rollspelskartor att en bra karta är en som inspirerar till äventyr och bakgrunder bara genom att kolla på den och utan behöva att kolla upp vilka ställena på kartan faktiskt är—beskrivande namn, färgglada terrängdetaljer, etc—men åas kan jag inte på rak arm komma på något bra exempel på en sådan karta, så det är kanske ett drömideal.

Men snygg? Absolut!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag blev rätt nöjd med kartan; den blev inte så snygg som jag hade velat, i alla fall inte med tanke på hur mycket slit jag lagt ned på den (eftersom jag är dålig på programmen), men jag tror inte den blir mycket bättre än så här.
Du bör vara nöjd med den. Det är snygg. Och innehåller dessutom en ganska lagom mängd information.

/tobias

Dilandau

Myrmidon

Sweet. Skulle passa i vilken fantasybok som helst. =)

En anmärkning: Bergens namn är lite svårlästa. Svart mot mörk bakgrund. Läg gärna en liten rits (kanske 0,5 punkter) på tecknen.