Alltså, snacket runt tryckerier var bara just det; snack. Jag planerar inte att trycka någonting alls, i alla fall inte i första rummet, och jag vill ha en tvåfärgad karta bara för att det är snyggt.
Aha. Då har jag ett mycket enklare förslag, som dessutom ger mer kontroll. (Alla termer jag använder här är på engelska. Jag har en engelsk version av PS, så jag vet inte vad de svenska varianterna heter.)
Tryck på den lilla svart/vita cirkeln i botten av lagerpaletten och välj "gradient map". PS kommer antagligen att föreslå en svart-vit variant. Tryck på själva övergången för att ändra den. Se till att den är svart till vänster och vit till höger (annars inverterar du bilden). Tryck mitt i för att lägga till en ny färg. Välj färg och flytta den till höger och vänster tills det ser bra ut. Du kan också leka litet med de ruterformade symbolerna.
Fördelen med den här tekniken är att du kan stänga av lagret (klicka på ögat bredvid) och jobba med filen helt vanligt, och dessutom ändra färgen i efterhand. En ännu enklare metod är att istället för att välja gradient map, ta hue/saturation och klicka i colorize. Inte lika mycket kontroll dock (och sämre resultat, tycker jag).
Tredje variant, gör ett nytt lager, fyll det med en färg och ändra blending mode (längst upp i lagerpaletten. Står på normal från början) till color eller hue.
Det finns alltid massor av sätt att göra något i Photoshop. Skulle rekommendera den första varianten, med gradient map, eftersom den ger mest kontroll (mer än duotone också). Allra enklast, om du gör filen helt från början, är väl bara att hålla hue konstant, som du själv föreslog. Saturation kan du väl variera bäst du känner för det, eller låta bli. Gör du det kan du få in grått också, gör du det inte blir det svart, vitt och brunrött (eller vilken färg det nu var).