1. Skönheten och odjuret. För att det bara presenterar en (ganska) intressant situation och låter spelarna göra vad de vill.
2. Skellettbyns hemlighet. För att det bara presenterar en (ganska) intressant situation och låter spelarna göra vad de vill.
3. Döda skogen. Den bästa och mest stämningsfulla sandlådan till DoD.
4. Maktens portar. Den bästa megadungen till DoD.
5. Mörkrets hjärta. Suger fett som skriven och Undhagens manus är borta för alltid - men jag skulle remixa den, ta bort rälsen, och köra den som en sandlåda som en avslutning på kampanjen.
Jag tycker de här äventyren har en rätt snarlik stämning - tre av dem är så också skrivna av samma författare, vilken också stod för idén till ett färde (Roger Undhagen) och det med annan författare (Anders Blixt) tycker jag går i rätt mycket samma stil. Detta är DoD före Granström, det är en nedtonad fornnördisk/Astrid-Lindgrensk lågfantasy. Tycker Den Vita Duvan också ett öppet, trevligt upplägg, men den känns lite svårare att passa in och den kommer också med en rätt konkret setting (Caddo). De övriga äldre DoD äventyren håller jag inte lika högt, det finns funhouse dungeons (Spindelkonungens pyramid; Dimön), det finns vanliga dungeons utan finness (Sarkath Hans gravvalv; Tvilling Bergen [sic!], ej officiellt heller) och det finns räls (Havets vargar). Svart Duell är okej, men ingen sense of wonder.