Recension av Koranen
"Så du (krille) som nu har läst den. Är den bra? En liten recension kanske? Jämförelse med biblen? Om du har lust alltså."
Koranen är till att börja med mångtydig. Det är ingen lätt text att läsa.
Den stora skillnaden mellan Koranen och Bibeln är ursprunget. Gamla testamentet är huvudsakligen historisk beskrivning, lagtext, lovsånger och profetior, och det är med profetiorna som Koranen har störst likhet. Nya testamentet är, med undantag av Uppenbarelseboken, huvudsakligen andra personers vittnesbörd om Jesu läror eller tolkningar av dessa vittnesbörd. Koranen är däremot skriven i första hand av den som fick Guds uppenbarelse (här likheten med profeterna i GT och Uppenbarelseboken i NT).
Koranen är också en ny religion, visserligen kraftigt inspirerad av judendom och kristendom, men det framgår med all önskvärd tydlighet att Muhammed inte hade särskild god koll på de två gamla monoteistiska religionerna. Kristendomen bektraktades till en början som en ny variant av en gammal religion, Jesus hänvisar ofta till skrifterna, och även judendom är utvecklad som nya varianter av äldre judendom. I GT ser man övergången från en närvarande och personligt manifesterad Gud som talar direkt till Abraham och Moses till en representativ religion där en abstrakt och osynlig Gud finns överallt. I NT bygger man vidare på ett gammalt koncept med Jesu predikningar om en abstrakt Gud, men i breven i NT fortsätter man att utveckla Kristus-myten som Guds son, och får på så sätt en återgång till brytningstiden i GT, där Gud drar sig tillbaka från världen och blir en mer abstrakt Gud.
Koranen är i första hand en serie riktlinjer om hur man ska leva som underkastad Gud. Den är fylld med liknelser och omskrivningar, och kan på så sätt närmast liknas med Jesu predikningar. På så sätt är det en tredje återgång till en direkt intervenerande Gud. Skillnaden är att i Koranen är det predikaren själv som skriver vad han ser. Detta gör att Koranen får lite av en särställning bland de heliga monoteistiska skrifterna: det är Guds slutliga meddelande till mänskligheten. Koranen kan således inte ändras eller skrivas om. Den kan möjligen tolkas.
Man slås av en intressant insikt när man läser Koranen, och det är att det som "alla vet" står i Koranen faktiskt inte står i Koranen. Till exempel står det ingenstans att en kvinna ska bära slöja. Det står däremot att hon ska vara anständigt klädd och skyla sin barm. Inte heller står det något om de kvinnoförtryckande seder som förekommer här och var i området, utom att de inte ska förekomma. Praxisen att ta sig en hustru för en natt och sedan skiljas från henne måste anses vara förkastlig, då Koranen tvärtom säger att man ska ta sig en hustru om och endast om man kan försörja henne. Inte heller nämns heligt krig som vi känner det idag i Koranen; istället står det att det enda rättfärdiga kriget är försvarskriget, och termen jihad syftar ursprungligen om den inre kampen att förbli trogen Gud i en värld full av frestelser. Stora delar av de missuppfattningar om Koranen står däremot att finna i shari'a och hadith. Den första är den muslimska lagtexten som härleds från dels Koranen men också arabiska traditioner. Den andra är det som egentligen motsvaras av NTs evangelier och brev; det vill säga traditioner, tolkningar och berättelser om Muhammed som person.
Missuppfattningarna kan närmast bli begripliga om man tittar på till exempel Svenska Kyrkans trosbekännelse och de Tio Guds Bud. Trosbekännelsen med att man bekänner sig att tro på Fader, Son och Ande står inte att finna i själva bibeltexten, utan tillkom i ett kyrkomöte i Nicea. Just den var orsaken till en rejäls schism mellan den ortodoxa kyrkan och den katolska, då den ortodoxa helt enkelt gjorde sig av med "filioque" ("av sonen") ur mässan, vilket retade gallfeber på den katolska delen. De Tio Guds Bud, som vi känner dem, är egentligen kortkortversionen som Martin Luther skrev ner i sin katekes. Den fullständiga versionen är bra mycket längre, och står i GT som en del av någonstans omkring 600 påbud som judendomen följer. Men det blev en rätt bra kortversion, och nu tror alla att kortversionen står i Bibeln.
På samma sätt är det med Koranen. Att läsa Koranen är faktiskt lite av en stor slöjlyftare, som gör att man betraktar religionen i ett helt annat ljus än vad som utmålas av västmedier angående Iran, Irak och Afghanistan. Man får liksom en helt ny insikt om själva religionen, och inser att det finns så mycket mer än galna terrorister med rocken full av dynamit. När man har läst den (och innan man har läst sharia) så blir senare delen av nittonhundratalets muslimska terror helt obegriplig, förmodligen på samma sätt som medeltidens korståg ter sig totalt obegriplig om man jämför med vad som faktiskt står i Bibeln.
En sådan tankeväckare behövs.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"