Paranoida
Jag vet inte varför, men ju mer jag läser av Piffs och Puffs material, desto mer får jag för mig att de är totalt paranoida. Det verkar som om de inte hade någon fiende när de började granska ämnet "rollspel", men fann tydligen någon vag koppling till nazism (vissa rollspelföreningar håller till i samma lokaler som scouter och eftersom scouting förbjöds och uppgick i Hitler Jugent i Nazi-tidens Tyskland så bara MÅSTE rollspelare vara detsamma som nynazzister, eller?)
Sedan var det bara att leta vidare. Att spelledaren i rollspelet Kult benämndes "hon" MÅSTE ha något att göra med perversa ritualer. Att SVEROK är en stor organisation MÅSTE betyda att rollspelarna är strikt herariska och vill ta över sverige (framförallt eftersom inte ens hälften av alla rollspelare är med). Ett rollspel som heter Werewolf och som handlar om varulvar MÅSTE vara kopplade till något nästan okänt tyskt förband under andra världskriget med liknande namn. Att en nazistisk tidsskrift använde likande layout som en rollspeltidning MÅSTE betyda att de hanlar om liknande ämne. Att flera populära spel har detaljerade regler för strid MÅSTE betyda att rollspelare kan slåss och vill göra det. Att ett livespel omsätter mycket pengar MÅSTE betyda att de tjänar mycket på det (de flesta går knappt runt trots att de till stor del sköts ideellt). Och så vidare, och så vidare.
I sina metoder för att finna flera underliga kopplingar och saker att göra gemene man rädd för använde de senare felciteringar (som varje högstadielärar skulle gå i taket för) och förvrängda refereringar. Den psykologiska metoden att först bygga upp trovärdiga fakta och sedan slänga med en riktig dumhet har också använts flera gånger, och med ofta stor framgång.
Liverollspel är ju ett lätt offer att ge sig på, då det finns väldigt lite skrivet material till det och det lilla som står handlar mest om vapen (eller rättare sagt begränsningarna av dem).
Däremot har de ännu inte gett sig på de andra rollspelsrelaterade ämnena: Datarollspel, play-by-email, mud, kortrollspel och jag undrar just varför de inte har kommenterat Rosenius Hanbok för Överlevnad.
Till på köpet har de uppenbarligen inte granskat vad det är för några slags människor som spelar rollspel. Själv är jag medlem i en förening där de flesta är universitetsstuderande. Det finns i föreningen en salig blandning och jag har spelat med punkare, scouter, invandrare, barn, vuxna, ungdommar, etc. Några med rasistiska eller nazistiska åsikter eller liknande har jag inte stött på. Gällande religion och dylikt så finns det flera olika aspekter och religioner, men det är inte något ämne som vi diskuterar.
Nationalism är en annan underlig koppling. Jag kan inte, trots att jag har läst nästan allt deras material flera gånger, förstå hur de lyckades koppla ihop något så befängt som rollspel och nationalism. Kvinnoförnedrande är en annan sak de anklagar rollspelare för att vara. Jag har inte stött på många rollspel som inte har med de två styckena "i boken används genomgående 'han' istället för det mycket krångligare 'han/hon' " samt "du kan välja man eller kvinna, valet är ditt och har ingen som helst betydelse gällande några speldata". (Observera att det inte är några citat, men att liknande stycken förekommer i de flesta rollspel). Till på köpet provar de flesta rollspelare, manliga såväl som kvinnliga att spela karaktärer av motsatt kön (det är svårt, men roligt).
Jag tror personligen att Piff och Puff har väldigt svårt att förstå ungdommars och rollspelares humor och därmed inte kan skilja på satir, parodi, irroni och "allvar". Jag skickade för en tid sedan ett långt brev till dem som kort och gått väldigt sarkastiskt frågade om de inte var rädda för de "10 000-tals svenska välutbildade, fanasiska, satanistiska terorister" som de kritiserat så mycket, men det enda svaret jag fick var "varför skulle vi inte våga gå ut?".
Greyman - The Eternal Grey Watcher