Nekromanti Pilbåge vs. armborst ?!

G

Guest

Guest
När man använder pilbågar är det väl så att man lägger till sin grund-kros-skada, men det ger fortfarande stick skada ?!

När man använder armborst, då lägger man väl inte till kros skada , eller läger man inte till någonting alls ??

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Så här är det lilla gubben

Ta pilbågens skada plus din krosskada (eftersom att det baseras på STY), gör om det till stick (dvs slå på stickskadetabellen).

Armborstens skada baseras inte på dina egna attribut, utan går bara på den angivna skadan på vapnet (stickskada).

För kastknivar gällde också något konstigt, jag tror att det var kastknivens skada plus den egna huggskadan (baseras på STY & RÖR), när man slagit den slår man skadan på sticktabellen.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Sir Allanon

Veteran
Re: Så här är det lilla gubben

"Ta pilbågens skada plus din krosskada (eftersom att det baseras på STY), gör om det till stick (dvs slå på stickskadetabellen)."

Vad jag inte riktigt kan förstå är att man får lägga till sin krosskada. Man kan ju inte spänna en båge mer än den går att spänna, eller?

Glöm inte, du får bara ta två steg innan du måste släppa bollen.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joo...

"Man kan ju inte spänna en båge mer än den går att spänna, eller?"

Nej, men en vek person (STY runt :gremcool: spänner den inte lika hårt som en stark person (STY runt 14). Ett troll, till exempel, skulle kunna (om bågen höll) spänna den "till maxet" utan större svårighet skulle jag kunna tänka mig.

Nu är det helt upp till dig att klura ut vad "maxet" är /images/icons/smile.gif. Jag brukar bara köra som vanligt - d.v.s. STY + pilbågens skada (går inte att använda kraftfullt anfall eller snabbt anfall).

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Krellh

Warrior
Re: Joo...

Om man bara har tillräckligt med styrka så hänger bågens kraft _enbart_ på din armlängd. Om du inte är tillräckligt stark för att dra bågen fullt ut så kan du omöjligt använda bågen - du skulle inte kunna träffa en ladugårdsvägg om så ditt liv hängde på det.

Trollet i ditt exempel har med största sannolikhet så långa armar att han skulle göra kaffeved av bågen vid fullt drag...

För att få någon form av realism så får man göra som så att varje båge är gjord för en viss draglängd, och har vid det draget en viss "styrka" som skytten måste uppnå för att kunna använda bågen.

/Tobbe

Sir Allanon

Veteran

"Nu är det helt upp till dig att klura ut vad "maxet" är . Jag brukar bara köra som vanligt - d.v.s. STY + pilbågens skada (går inte att använda kraftfullt anfall eller snabbt anfall)."

Jag har då aldrig hör talas om en person som inte spännde bågen fult ut. Och om nu personen skulle kunna spänna den mer, så måste han ju skaffa sig special pilar som är längre än de vanliga för att klara av det. För annars kommer pilspetsen att hänga frit runder i luften och då spelar det ingen roll hur långt han kan spänna den, jag lovar att han kommer inte att träffa någonting.

Glöm inte, du får bara ta två steg, innan du måste släppa bollen.

Bullowar

Veteran

för att över huvud taget kunna använda t.ex. en askbåge måste man ha ganska massiv överkropp... självklart blir pilens fart högre (och ger därför högre skada) om man spänner hårdare... jag skulle tippa att det krävs stor styrka att spänna bågen 5 cm extra, och det är därför inte så stor chans att man spänner för mycket för att pilen ska få plats....

If sex is like a pain in the ass, you're doing it wrong

Frippe

tackar som frågar
Sak samma.. armbost kickar hårtas i alla fall

Frippe

Utopi

Warrior

Så här skulle jag säga: Om man lägger upp ett visst STY krav på en båge, så borde man ha si och så mkt över kravet för att göra max skada?. Även fast man inte kan spänna bågen till max, kanske inte änns till "normalt" så kan man fortfarande träffa. Du kan givetvis fortfarande skada någon. Fast i detta fall kommer minus modifikationerna in. Kanske borde det bli svårare att använda om man inte uppfyller STY-kraven, +Ob1T6 på färdighets slaget? Det finns väl regler för sånt här i grundboken om jag inte missminner mig.

MvH peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde

Krellh

Warrior

Urgh...
Grejen är den att när du skjuter pilbåge så drar du en viss längd, och du måste varenda gång dra exakt lika långt - annars kommer du inte ha en chans att träffa något, tro mig.

Med ledning av detta inser man alltså att det inte spelar någon som helst roll om Biffiga Berra tar upp Klena Robbans båge - bara för att Berra är starkare än Robban så blir inte bågen ett skit effektivare för det. Hade däremot Berra haft längre armar än Robban så hade bågens effektiva kraft blivit lite större. Ren Råstyrka spelar faktiskt inte speciellt stor roll (åtminstone inte så länge det gäller bågar som kan anses vara "normala" i dragvikt), oavsett vad dom flesta har fått för sig.

Sen behövs det nya pilar om en långarmad person tar tag i en båge vars tidigare ägare hade kortare armar - iom den ökade kraft som bågen får så måste pilarna vara kraftigare för att "spina" (som det så fint heter på bågskyttespråk) rätt.

Som liten avslutning kan jag tillägga att man när man skjuter pilbåge drar främst med ryggen - inte armmusklerna.
Och vid ett normalt drag ankrar man ungefär vid mungipan - den skytt som försöker dra till exempelvis örat är 1, en fullkomligt usel skytt som inte träffar ett skit pga avsaknad av fast ankringspunkt, och 2, lider förmodligen av ett konstant sönderslitet öra...

/Tobbe - bågskytt sen många år tillbaka

G

Guest

Guest
Re: Har aldrig ... [OT]

Har alldrig blivit "lilla gubbad" av en 16 åring förut men tack för uplevelsen!

G

Guest

Guest
Re: Ta det lun gt !

Ta det lung lilla grisen, det gör väl ingen nått ont att jag sär skriver, eller ?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Varning! Wannabe! (ot)

Han borde la passa sig... om man önskar något tillräckligt högt kan man ju få det också... Och vem vill egentligen ha det jobbet här... med över 20 000 inlägg bara på Eon och över 2000 deltagare på forumet...

Gardener mfl. ni är ena tuffingar.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Sir Foilan

Hero
Re:

"Ta det lung lilla grisen, det gör väl ingen nått ont att jag sär skriver, eller ?"

Skriver särt menar du? Att särskriva är att våldföra sig på det svenska språket. Sluta genast med det!

Men nog om det, bågen är överlägsen armborstet...

/Foilan, King of Warriors of Odin