Nekromanti Pilbågsmojs och annat skojs! HJÄLP!!!

Lambendil_UBBT

Warrior
Hmm... Inte med din skicklighet kanske....

Går och går... Det är väl för tusan en fråga om skicklighet. Är du vrålfetingbäst på båge, så visst tusan tror jag att du träffar. Kanske inte om killen ser dig. Då är det ju liksom bara att kliva åt sidan...

Björn Hellqvist

Swordsman
Jag har funnit att när jag skjuter långbåge på mål ca 18 meter bort, får jag sikta snett nedåt höger. På en vanlig 10-ringad tavla innebär det att för att träffa i mitten, får jag sikta i nedre högra hörnet. När man sedan läser om medeltida bågskyttar som utan större problem kunde hålla ett tempo på 12 pilar i minuten med 80-pundsbågar, så blir man lite matt...

Cybot

Mest spelbar
Jag har funnit att när jag skjuter långbåge på mål ca 18 meter bort, får jag sikta snett nedåt höger. På en vanlig 10-ringad tavla innebär det att för att träffa i mitten, får jag sikta i nedre högra hörnet
Det är väl för att ditt sikte är inställt på 30 meter? Vet ju samma sak när man skjöt med gevär i lumpen. mot mål på 100 meter. På grund av att man hade siktet inställt på 250 meter så var man alltid tvungen att sikta lägre. 12 cm lägre faktiskt(om jag minns rätt). Siktade alltid i nedre kanten av 1/3 figuren(En figur med huvud och axlar) för att få en träff mitt i skallen. Och när det gäller avdrift i sidleds. Ja ett bågsikte är ju i horisontellt läge med vapnet och inte vertikalt så man har ju en avdrift åt sidan.

När man sedan läser om medeltida bågskyttar som utan större problem kunde hålla ett tempo på 12 pilar i minuten med 80-pundsbågar, så blir man lite matt
Har en kille som jag chattar med om medeltida grejer. I alla fall så hade han genomfört en studie på hur bågskytte påverkar muskelbyggnad. Han visade mig en bild på en kille i 40 års åldern som hade skjutit med långbåge sen han var i 15 års åldern(medeltids entusiast...också en som tydligen uppträdde på medeltida mässor). Nu var han uppe i en båge med 75 punds drag och killens överkropp var monstruös! Inte heller verkade musklerna sitta på riktigt rätt ställe på hands underarmar och axlar, men det är troligen för att skyttet är en sådan annorlunda påfrestning så att muskeldynamiken är inte riktigt samma som om han hade idrottat med något annat.

Re: Hmm... Inte med din skicklighet kanske....

Haha, tror du verkligen att det skulle gå att sikta upp mot himlen, släppa pilen, och sen träffa ett mål på backen?
Är man som du säger jävligt bra, då kanske man kommer i närheten. Har man tur så kanske man träffar, men det öär om man har tur.

Haha, enligt teori så dimper den i backen ja... Konstigt nog tävlar man på både 30 och 40 och 90.... Själv skuter jag på 15 meter (standard inomhus) vilket inte må låta mycket, men det räcker. Pilen visar inge tendenser att falla ner efter tre meter till...

Det är väl för att ditt sikte är inställt på 30 meter
Han sa långbåge, Cybot, det är en lång käpp, den har inget sikte på.... Recurve och Compund bågare har dock ofta sikte. Instämmer med Björn om matthet när man hår om medeltida bågskyttar. Farsans långbåge är en 40 pundare och jag orkar knappt dra upp den :gremsmile:

Nu var han uppe i en båge med 75 punds drag och killens överkropp var monstruös
Haha, personligen så har jag skutit i en två år snart, och min överkropp ser inte ut att växa mycket än....

Förresten, jag kan ta och ändra min ståndpunkt om att bara peka rätt fram, jag använder sikte själv, rätt lågt, och drar pilen upp i mungipan. Fast siktet är högre upp än pilspetsen fortfarande....

Jo, jag kom på det :gremsmile: Men att sikta (oavsett hur man siktar) ovanför målet är inte bra... Om man inte har ett rejält värdelöst släpp....

Krellh

Warrior
Haha, personligen så har jag skutit i en två år snart, och min överkropp ser inte ut att växa mycket än....

Men jag vågar nästan garantera dig att du har en i det närmaste perfekt ryggmuskulatur....iaf på höger sida :gremgrin:

/Tobbelobbe - hade också en gång i tiden perfekt muskulatur på höger sida av ryggen

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Hmm... Inte med din skicklighet kanske....

Bågskytten Clive Bartlett har uppnått ett antal på 15 pilar/minut med en 70-punds långbåge, där samtliga pilar landade i en ruta på 3,6 x 3,6 meter 300 steg bort. Detta var inget som var omöjligt för en medeltida bågskytt; man kan tänka sig effekten på tätt packade fiender när 1000 bågskyttar sätter igång...

Krellh

Warrior
En av dom i klubben jag var med i förut arbetade på Systembolaget. En dag hade dom nån hälsoundersökning, efter vilken hon fick kommentaren "Vad GÖR du egentligen? Du har så perfekt ryggmuskulatur man överhuvudtaget kan få....på höger sida. Men på vänstersidan är du precis som alla andra..." :gremsmile:

Krellh

Warrior
man kan bli en bra skytt trots dålig syn

Hade det varit så hade jag aldrig kunnat bli en bra bågskytt...men det blev jag ändå :gremwink:

Synen spelar faktiskt mindre roll än vad folk tenderar att tro

/Tobbelobbe

Krellh

Warrior
Re: man kan bli en bra skytt trots dålig syn

Så sant så.

Det enda problem jag har haft var när mina glasögon gick isönder. Då kunde jag inte skjuta på jaktbanan eftersom avståndsbedömningen inte funkade för fem öre. Det tog rätt många dagar innan jag hade vant mig vid att bedöma avstånd utan glasögon - men efter det var det inga problem.

/Tobbelobbe