De senaste dagarna har jag fascinerats av möjligheterna med att låta RP:er vara piloter i stora fordon, i synnerhet mecha (humanoida fordon). Fördelen med det är att man kan kompromissa mellan spelarnas vilja att behålla sina figurer och designa dem väl, och allas vilja att spelet ska vara spännande. (För att det ska vara spännande måste man riskera något.)
En mecha skjuts ner, piloten hoppar ut i en katapulstol = alla är lyckliga. SL kan ösa på med riktiga faror utan att spelarna blir förbannade.
Möjligheterna till riktigt rollspel försämras ju inte heller. Enda problemet är att tillräckligt stora mecha inte är realistiska. Så nu tänkte jag bygga lite regler för mecha och integrera dessa i Aoristos.
Frågor till er:
Finns det några riktigt bra mechaspel på marknaden? Jag har sett/hört talas om Robotech, Battletech, Mekton Z och allt vad det heter, men jag skulle vilja veta om något existerande (och helst lättillgängligt) spel har riktigt bra regler. Jag letar efter något som är enkelt och trovärdigt, snarare än detaljerat och balanserat.
Hur löser man smärta? Jag undviker skaderegler av ren "hit points"-typ där ens förmågor inte försämras av smärta. Men hur gör man med mecha? Man kan ju hävda att piloten skakas om, att man behöver koppla mellan olika redundanssystem för att arbeta förbi en skada o.s.v. Jag lutar åt att mecha ska vara mindre känsliga, men annars bete sig i princip på samma sätt som, skadade människor (fast på en annan skala). Borde man vara immun mot smärta?
Vad ska man se upp för? Har ni eller känner ni till några historier om vanliga problem som uppstår när man försöker rollspela i fordon?
En mecha skjuts ner, piloten hoppar ut i en katapulstol = alla är lyckliga. SL kan ösa på med riktiga faror utan att spelarna blir förbannade.
Möjligheterna till riktigt rollspel försämras ju inte heller. Enda problemet är att tillräckligt stora mecha inte är realistiska. Så nu tänkte jag bygga lite regler för mecha och integrera dessa i Aoristos.
Frågor till er:
Finns det några riktigt bra mechaspel på marknaden? Jag har sett/hört talas om Robotech, Battletech, Mekton Z och allt vad det heter, men jag skulle vilja veta om något existerande (och helst lättillgängligt) spel har riktigt bra regler. Jag letar efter något som är enkelt och trovärdigt, snarare än detaljerat och balanserat.
Hur löser man smärta? Jag undviker skaderegler av ren "hit points"-typ där ens förmågor inte försämras av smärta. Men hur gör man med mecha? Man kan ju hävda att piloten skakas om, att man behöver koppla mellan olika redundanssystem för att arbeta förbi en skada o.s.v. Jag lutar åt att mecha ska vara mindre känsliga, men annars bete sig i princip på samma sätt som, skadade människor (fast på en annan skala). Borde man vara immun mot smärta?
Vad ska man se upp för? Har ni eller känner ni till några historier om vanliga problem som uppstår när man försöker rollspela i fordon?