DoD Pimp my ride - vad skulle du vilja ha på en vagn?

Brödbane

Kristallkrönikör
Hej!
Jag har fått en fix idé om att göra ett regeltillägg för modulära vagnar. Alltså regler för hur man kan skapa cirkusvagnar, fångtransporter etc som rollspersonerna kan införskaffa och ha med sig på sina resor (nåt ska man ju bränna drakskatten på).

Mekaniskt är jag inspirerad av Coriolis rymdskeppsbygge och Nordiska Väsens högkvarter. Dvs att man kan skaffa sig en vagn som sedan kan ge olika fördelar när man är ute och äventyrar. Tanken är att man har en grundstomme som man sedan kan fylla med olika moduler inklusive olika vanliga dragdjur (häst, hund och åsna än så länge). Det ska vara primärt omagiska grejer man har att välja på, så inga animerad vingar eller eldkastande gargoyler utan mer kök, sängar, resebibliotek etc. Jag har inte spelat DoD23 men tänker att det skulle vara ett bra system då det är rätt anpassningsbart till olika settings.

Så min fråga är: Om du skulle få kunna designa en vagn till din rollperson eller grupp, vad skulle du vilja ha för funktioner/ installationerna på den?

Khan

Kondottiär
Rejäla låsbara utrymmen som är svåra att bryta sig in i - en typ av fantasymässiga kassaskåp.

Hållbarhet för svåra resor

Extrahjul och reservdelar

Rejält med foderutrymme till havremoppen

Tältduk att fälla ut vid sidan, så det kan bli som ett marknadsstånd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hårt/mjukt kapell (alltså typ "husvagn")
Spis
Vattentunna
Skafferi
Verktygslåda/förråd
Reservdelsförråd (muttrar, bultar, reservhjul...)
Sjukvårdslåda
Tvättbalja
Torkställning (för både mat och kläder)
Vapenskåp (inklusive saker för underhåll).
Skyttevärn
Lastutrymme

Jag tänker att mycket av det här är bara att ge varje komponent en volym, och varje vagnstyp en maxkapacitet, så får man fylla den med vad som än får plats.

Möjligen kombinerat med viktbegränsningar kopplat till typ av och antal dragdjur också.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Annars, på tal om rullande äventyrsplatser så dyker det i serierna om Percevan upp en skurk som har ett rullande skepp som dras av slavar, så han kan ha flera rum till sitt förfogande där han drar fram. Uppenbart mycket coolt.

zonk

muterad
Options jag hade velat se..

* Nånstans för hencharna att sitta o vakta!

* Tebryggare till hencharna, så de inte somnar..

* Animistiskt drivna löv och grenar, som långsamt imiterar omgivande växtlighet, för att försvåra upptäckt

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Så min fråga är: Om du skulle få kunna designa en vagn till din rollperson eller grupp, vad skulle du vilja ha för funktioner/ installationerna på den?
Bashögtalare
Airhorn
Wunderbaum
Första hjälpenlåda
Galjonsfigur
Kjolar och spoilers
Racingstripes
Larvband
Air suspension
Magisk GPS
Brädspel
Pansar
Magisk Aura

Inget märkvärdigt alltså!
//EvilSpook

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I den japanska serien "Spice & Wolf" så har huvudpersonen en vagn i vilken han har sitt varulager, så att han kan åka runt och köpa/sälja saker.

Brödbane

Kristallkrönikör
Tack för de många förslagen!
Måste säga att mycket av grejerna som kommit upp här fanns redan med på listan, vilket är kul eftersom det känns som jag kanske landat skapligt rätt. :) gillade bland annat getter, oxar och "kassaskåp".

Kom gärna med fler idéer om ni har. :D
Sitter även och funderar på olika fördelar som grejerna ska ge, så om man vill dela med sig av passande sådana så är man varmt välkommen!