Nekromanti Pimpa min karta

Möller

Hubert Hortlax
Jag lirar Mouse Guard - alla talar svengelska och med det har jag satt ihop en karta. Den fungerar finfint som verktyg för mig att inspireras av och bygga äventyr kring.

Men, den är inte riktigt så snygg att jag vill skriva ut den i storformat.

Jag skulle vilja ha lite mera umph i bilden. Inte två stycken olikfärgade fält. Orginalkartan på engelska ser ut såhär och den är betydligt charmigare.

Min karta är gjord i vektorformat i Inkscape. Man kan säkert leka runt där med diverse effekter, men jag är dålig på sånt. Ska man försöka i GIMP istället? Hur?

Är det kanske någon som känner sig manad att själv göra jobbet åt mig? Isåfall får ni hojta så kan jag dela med mig av vektorfilen eller en mer högupplöst pixelbild.

Möller

Hubert Hortlax
Sådär, hittade några filter i Inkscape att leka lite med. Krank skulle väl bli heltokig om han såg detta.

(Högerklicka -> Visa bild för större)

Jag är halvnöjd. De stora sjöarna blev rätt snygga, men de mindre försvann som. Och marken utanför territoriet, det fläckigt gröna, blev inte så bra.

nominesine

Veteran
Jag kan inte ditt ritprogram, så jag kan inte ge dig konkret hjälp. Men lite allmänna smakråd kan jag bistå med. Betoning på smak. Min egen närmare bestämt. Det är inga naturlagar vi pratar om här...

Det är lite för stark kontrast i filtret. Du verkar använda ett filter som efterliknar penselstänk eller en blöt svamp som doppats i färg. Tona ner det filtret lite. Det görs med ett reglage som heteropacity eller transparency i de flesta program. Då får du fram kontrasten också, så syns sjöarna bättre.

En annan variant är att ta din gamla "släta" karta underst, och lägga din nya ovanpå i ett eget lager. Sedan drar du ner opacity/transparency så så att ditt orginalverk skiner igenom underifrån. Det ger ungefär samma effekt.

Kan du rita för hand i programmet? I så fall skulle jag dra konturlinjer runt sjöar/kuster för att framhäva dem en smula. Inte svarta. Blyertsgrå eller bruntonade borde funka.

Möller

Hubert Hortlax
Tack för inputen! När jag läste den hade jag precis färdigställt en lite tweekad variant. Sjöarna har fått lite mörkare konturer, tror det är ungefär vad du var ute efter. Sen har jag smetat ur grundlagret (som är de ljusa området i mitten och dessutom lyser igenom i det fläckigt gröna) lite med oskärpa.

Blev det åt det håll du tänkte dig?

nominesine

Veteran
Bra. Nu börjar det ta sig. Jag tycker i och för sig att din enkla rena grundkarta är ganska snygg som den är. Jag tankade hem den och lekte lite med den efter att ha skrivit förra inlägget. Ungefär så här skulle jag ha gjort...

Klicka på bilden för större version. Det ger de rena ytorna lite struktur, utan att sudda ut konturerna. Rutnätet ger dessutom en liten antydan till skala (om man nu vill infoga en sådan) på ett diskret sätt.

Genesis

Ni dés ni maître
Simplast är att leta upp en schysst papperstextur och lägga över den med Overlay som blandningsläge. Kanske till och med två gånger, om man vill få till en riktigt stark textur. Och googla fram en kompassros och släng på med lämpligt blandningsläge (om du har en med vit bakgrund, använd Multiply. Eventuellt justera färgen till en brunaktig sådan.

Men kör man på den metoden bör man nog helst ha ett mer handskriftligt teckensnitt, ungefär som i originalkartan. Jag gjorde ett försök med din originalbild. Se bifogad fil.

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Jag gillar't! Men jag är så dålig att jag inte hittar en papperstextur och ens då vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Kan du göra något liknande med en lite mer högupplöst variant av kartan utan städer och vägar (de lägger jag in själv sen, så behöver de inte gå genom filtret). Kompassrosen kan jag nog greja själv också.

Och om man får föreslå en grej när man ber om hjälp såhär så kanske konturerna kring sjöarna ska vara lite mindre tydliga medan den sträckade gränsen gärna får synas mer.

Det skulle vara mycket uppskattat!

Genesis

Ni dés ni maître
Möller said:
Jag gillar't! Men jag är så dålig att jag inte hittar en papperstextur och ens då vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
Gör man bara till personligt bruk kan man googla "paper texture" på stora storlekar på bilder så får man massor med bra träffar. Jag använde den här. Men om du vill typ dela med dig av kartan och ladda upp den någonstans till allmän beskådan behöver man oroa sig för upphovsrätt, och texturen jag använde har en hel del restriktioner. För texturer som är gratis och fria att använda som man vill kan man leta på sajter som ImageAfter och MorgueFile. DeviantArt har en del sådana, också, men man får läsa vad varje användare skriver om det.

För att klargöra: kartan är endast för personligt bruk, ja? Eller ska jag leta på en fri textur?

Kan du göra något liknande med en lite mer högupplöst variant av kartan utan städer och vägar (de lägger jag in själv sen, så behöver de inte gå genom filtret). Kompassrosen kan jag nog greja själv också.
Visst. Men du har missat att plocka bort ett torn, tror jag. :gremsmile:

Och om man får föreslå en grej när man ber om hjälp såhär så kanske konturerna kring sjöarna ska vara lite mindre tydliga medan den sträckade gränsen gärna får synas mer.
Det går la att ordna.

Möller

Hubert Hortlax
Ja, kartan är för privat bruk. Det är lite kul att dela med sig av den, men hellre en snygg karta bara för mig än en lite sämre för alla =)

Ett torn kvar!? Äh, så går det när man är lite stressad om kvällen. Trodde allt låg i rätt lager så att det bara var att dölja. Nåja, här är ett nytt försök.

Möller

Hubert Hortlax
Med input från er kanske jag klarar dethär själv ändå!

Jag körde ett oljemålningsfilter på bakgrunden, det var så snyggt med lite oregelbundna sjöar. Dit med en kompassnål, bytte typsnitt och gjorde vittringen (gränsen) lite tydligare färgad. Sen in i GIMP för att lägga Genesis papperstextur ovanpå (två gånger, mer på bakgrunden och bara lite på städer/text).

Nu när jag har en lite proprietär papperstextur kan jag ju inte dela bilden hursomhelst egentligen, så jag kompromissar litegrann och ger er ett utsnitt:

Det enda jag inte är riktigt nöjd med är typsnittet egentligen. Jag vill ha något lite tufft med hög läslighet men aningen mindre »barnsligt« än detta. Det är ju ändå en skicklig kartritare som skrivit.

Möller

Hubert Hortlax
Svårt det ska vara att bli nöjd.

Hittade ett bättre typsnitt tackvare Dante.

Mina fina symboler för orter kändes dock lite för polerade och fina, så jag bytte ut dem mot något simplare och närmare originalet. Men jag vet inte.

Mogger

Hipsteranka
Mycket bättre!
Ett tips kan vara att lägga även symbolerna under papperstexturen, eller vad du nu har, så att de får samma skiftningar i färg som resten av kartan. Att lägga otrsnamnen under kan funka, men risken är att det blir svårt att läsa då. Men testa det med.

Vad är det för typsnitt? Väldigt fint!

Möller

Hubert Hortlax
Måns said:
Mycket bättre!
Ett tips kan vara att lägga även symbolerna under papperstexturen, eller vad du nu har, så att de får samma skiftningar i färg som resten av kartan. Att lägga otrsnamnen under kan funka, men risken är att det blir svårt att läsa då. Men testa det med.
Som det är nu ligger pappersfiltret som ett lager två gånger, först med hög genomskinlighet ovanpå alltihop och sen med lite mindre genomskinlighet ovanför bakgrunden.

Jag vill verkligen behålla en hög läslighet, typsnittet ligger och lirar strax under min toleransnivå faktiskt. Kartan ska användas i spel, så då måste man kompromissa. Men jag ska testa lite, att lägga mer papperstextur på symbolerna är nog rimligt (men lite pilligt, då jag måste skilja ur de ur Inkscape-lagret där de ligger tillsammans med namnen och sen exportera och hantera fler lager i GIMP ...).