Behöver lite synpunkter.
Nu när Pirater! 1.6 i stort sett är färdigt (ligger en liten historia bakom denna version för övrigt, då den konstruerades i vild panik när tryckeriet plötsligt inte kunde trycka Pirater! 1.5 längre) och En Garde! III snart är slutsålt har vi funderat en del på nästa större utgåva av reglerna till Pirater!/En Garde! (observera att det kommer att ta tid att få det här färdigt på grund av hälsoproblem, men vi måste börja någonstans). På grund av isolering, senaste årens problem med hälsa, och annat har vi inte haft någon att spela med på över fem sex år sådär och behöver helt enkelt input och synpunkter från några.
Då vi ogärna bygger om hela systemet och vill behålla en hel del kompatibilitet med En Garde! III och Pirater! 1-1.6 får det dock inte vara jättestora förändringar.
Så kom gärna med förslag på förändringar och synpunkter på det vi har funderat på själva, speciellt alla ni som har spelat eller läst En Garde! 1, En Garde! 2, En Garde! 3, Pirater!, Pirater! 1.5, Skuggornas mästare 1, Skuggornas mästare 2 och/eller till och med Äventyrsspels Kult (samma spelmotor i grunden, vilken ingick i licensen - och nog den version som ligger närmast En Garde! III och Pirater! av övriga versioner). Den som vill kan även ladda ned gratisversionen av förra utgåvan av Pirater! här: http://www.mylingspel.se/files/pirater.pdf
Färdigheter: Nu har systemet runt 45 färdigheter plus expertiser (kunskapsområden/styrkor som ger högre chans att lyckas genom att extra tärning slås). Vi har funderat på att ta bort några stycken, antingen runt 4-8, eller kapa mer vilt och ta bort 15-20. Känns det som en bra idé, och bör vi kapa mycket eller lite?
För- och nackdelar: Förmågor och begränsningar (övernaturliga saker) trycks in bland för- och nackdelar och alla för- och nackdelar får tre nivåer istället för slumpvisa mängder inriktningar och nivåer (tanken är att göra allt lättare att hålla reda på samtidigt som det blir lättare att lista ut hur illa eller bra något är). Samtidigt funderar vi på om det kanske vore en bra idé att såga bort högvis av för- och nackdelar och låta de borttagna fördelarna bli expertiser rakt av och införa "svagheter" som gör slag svårare baserat på svaghetens beskrivande namn (taget från senaste Skuggornas mästare) - blir mindre fluff i regelboken på så vis och mycket lättare att hantera.
Importer från Skuggornas mästare: Då spelvärlden är samma är tanken att Mörker och Indoktrinering från Skuggornas mästare läggs in och att många förmågor konverteras till En Garde!/Pirater!. Svagheter tänkte vi nog också sno härifrån för att minska mängden nackdelar. Spelvärldsinfo finns redan beskriven i Pirater! 1.5 och senare. Vi funderade helt kort på att kombinera regelsystemet i En Garde! med det från senaste Skuggornas mästare genom att ta alla spelvärden rakt av från SM, men låta det mesta fungera som i EG!3, vilket hade givit en mycket mindre regelmotor med färre värden, men kom fram till att det vore nog en halvbra idé då de flesta som spelar En Garde! är vana vid systemet som det är.
Rollpersonen: Tanken är att grundreglerna innehåller ännu lite enklare mallbaserat rollpseronsskapande samtidigt som den avancerade karriärvalsvarianten kommer i en separat bok (tar en himla massa plats och vill ogärna ha 400 sidor grundregler).
Personlighetsvärden: Just nu skriver man upp saker som man hatar och älskar (drivkrafter) liksom livsmål och en stor vana/ovana man har som spelhjälpmedel. Vi funderade på att ta bort dem eller ersätta med ett par enklare saker (typ en sak istället för fyra). Vi har dock haft personer som älskar nuvarande sätt att hantera det, så vore det en bra idé att förenkla?
Strid- och magisystem: Tänkte gå över med kam och sålla onöd text och regler. Tanken är sedan att lägga särskilda regler och frivilliga saker i ett separat kapitel eller till och med i samma bok som det avancerade rollpersonsskapandet. Grundsystemet med kombinerade slag/så få tärningsslag som möjligt på så många handlingar som möjligt ska vara kvar, med ett fåtal justeringar för att minska de stora fördel som många handlingar ger (initiativ, snabbtänkthet med sociala attacker, och tunga vapen bör ge liknande fördelar på sina sätt).
Böcker/utgivning: Tanken är att Pirater! 2 blir första boken, eventuellt samtidigt som expertregelboken/rollpersonsboken och en bok om Karibien. Vi har även en bok om Ryssland som det inte är jättemycket kvar att göra på samt Furstarnas tid (bok om Europa) som det i stort sett bara fattas en konvertering av Dolkarnas natt till. Eventuellt att vi även lägger in några unika mallar för rollpersoner från vissa mer udda folk/platser i Europa. Vi trodde att vi även hade en bok om Venedig med bilder och allt, men texten vi har liggande uppfyller inte riktigt kraven på kvalitet så största delen behöver skrivas om. Vi har tyvärr inget material om Sverige eller Norden, men hade gärna gjort en sådan bok om möjligt. Väsen hade vi också tänkt uppdatera (förra versionen kom ut 2010) och vi har största delen av texten redan (drygt 150 sidor eller så), men alla bilder fattas i gengäld (tanken är att även lägga in regler/tips för monsterjaktkampanjer samt rollpersonsmallar för katolska inkvisitionens agenter, Rosencreuzarnas monsterjägare, samt amatörjägare). Skuggor över Europa är det fortfarande en hel del att göra på, men det ska komma ut till nya versionen också någon gång - det fattas färgläggning av ett par bilder, några kartor (Paris 1650, Notre Dame de Paris, samt ett par byar och eventuellt en gruva), en beskrivning av Tyskland på sådär 40 sidor, samt konvertering och utbyggnad av några kapitel av själva kampanjen som börjar med Häxkonster och avslutas med gamla I skuggan av La Fronde (är redan upp i 300 sidor, så slutar nog på runt 400). Soli Deo Gloria är nästan färdigt, fattas mest bilder och ett par kartor - detta är en Karibienbaserad kampanj i fyra delar som slutar på ett rätt episkt sätt (Guld och gröna skogar, vilket finns att ladda ned gratis och har recenserats av God45 här på forumet, Ad maiorem Dei gloriam, samt Dårarnas ö är de tre första delarna). Så har vi boken om Frankrike med äventyr, som vi inte vet riktigt hur vi ska göra med, så kom gärna med synpunkter.
En Garde! IV/Solkungens rike: Vi har i stort sett allt material till en bok om Frankrike inklusive 2-4 äventyr. Frågan är om vi ska trycka in samma regelkapitel från Pirater! 2 plus lite extra om intrigspel i denna bok och kalla den En Garde! IV (vill gärna göra det då det känns fel att bara låta EG! dö, frågan är om det är en bra idé)? Eller om vi bara ska låta bli reglerna och kalla den nu tunnare boken för Solkungens rike 2? Oavsett vilket har vi i stort sett all text utom eventuella regelkapitel och vi har i stort sett alla bilder så när Pirater! 2 är färdigt kan denna sättas samman rätt fort.
TLDR: Vi behöver främst ha reda på om mängden fördigheter ska kapas lite lite eller rätt ordentligt, om hanteringen av större personlighetsdrag ska förenklas eller behållas (nuvarande Drivkrafter, Livsmål och Beteende) samt om boken om Frankrike ska bli en full regelbok kallad En Garde! IV eller bara ett tillbehör till Pirater! 2 kallad Solkungens rike (andra utgåvan)? Och lite synpunkter på reglerna i stort utan att göra allt totalt inkompatibelt med tidigare utgåvor.
Nu när Pirater! 1.6 i stort sett är färdigt (ligger en liten historia bakom denna version för övrigt, då den konstruerades i vild panik när tryckeriet plötsligt inte kunde trycka Pirater! 1.5 längre) och En Garde! III snart är slutsålt har vi funderat en del på nästa större utgåva av reglerna till Pirater!/En Garde! (observera att det kommer att ta tid att få det här färdigt på grund av hälsoproblem, men vi måste börja någonstans). På grund av isolering, senaste årens problem med hälsa, och annat har vi inte haft någon att spela med på över fem sex år sådär och behöver helt enkelt input och synpunkter från några.
Då vi ogärna bygger om hela systemet och vill behålla en hel del kompatibilitet med En Garde! III och Pirater! 1-1.6 får det dock inte vara jättestora förändringar.
Så kom gärna med förslag på förändringar och synpunkter på det vi har funderat på själva, speciellt alla ni som har spelat eller läst En Garde! 1, En Garde! 2, En Garde! 3, Pirater!, Pirater! 1.5, Skuggornas mästare 1, Skuggornas mästare 2 och/eller till och med Äventyrsspels Kult (samma spelmotor i grunden, vilken ingick i licensen - och nog den version som ligger närmast En Garde! III och Pirater! av övriga versioner). Den som vill kan även ladda ned gratisversionen av förra utgåvan av Pirater! här: http://www.mylingspel.se/files/pirater.pdf
Färdigheter: Nu har systemet runt 45 färdigheter plus expertiser (kunskapsområden/styrkor som ger högre chans att lyckas genom att extra tärning slås). Vi har funderat på att ta bort några stycken, antingen runt 4-8, eller kapa mer vilt och ta bort 15-20. Känns det som en bra idé, och bör vi kapa mycket eller lite?
För- och nackdelar: Förmågor och begränsningar (övernaturliga saker) trycks in bland för- och nackdelar och alla för- och nackdelar får tre nivåer istället för slumpvisa mängder inriktningar och nivåer (tanken är att göra allt lättare att hålla reda på samtidigt som det blir lättare att lista ut hur illa eller bra något är). Samtidigt funderar vi på om det kanske vore en bra idé att såga bort högvis av för- och nackdelar och låta de borttagna fördelarna bli expertiser rakt av och införa "svagheter" som gör slag svårare baserat på svaghetens beskrivande namn (taget från senaste Skuggornas mästare) - blir mindre fluff i regelboken på så vis och mycket lättare att hantera.
Importer från Skuggornas mästare: Då spelvärlden är samma är tanken att Mörker och Indoktrinering från Skuggornas mästare läggs in och att många förmågor konverteras till En Garde!/Pirater!. Svagheter tänkte vi nog också sno härifrån för att minska mängden nackdelar. Spelvärldsinfo finns redan beskriven i Pirater! 1.5 och senare. Vi funderade helt kort på att kombinera regelsystemet i En Garde! med det från senaste Skuggornas mästare genom att ta alla spelvärden rakt av från SM, men låta det mesta fungera som i EG!3, vilket hade givit en mycket mindre regelmotor med färre värden, men kom fram till att det vore nog en halvbra idé då de flesta som spelar En Garde! är vana vid systemet som det är.
Rollpersonen: Tanken är att grundreglerna innehåller ännu lite enklare mallbaserat rollpseronsskapande samtidigt som den avancerade karriärvalsvarianten kommer i en separat bok (tar en himla massa plats och vill ogärna ha 400 sidor grundregler).
Personlighetsvärden: Just nu skriver man upp saker som man hatar och älskar (drivkrafter) liksom livsmål och en stor vana/ovana man har som spelhjälpmedel. Vi funderade på att ta bort dem eller ersätta med ett par enklare saker (typ en sak istället för fyra). Vi har dock haft personer som älskar nuvarande sätt att hantera det, så vore det en bra idé att förenkla?
Strid- och magisystem: Tänkte gå över med kam och sålla onöd text och regler. Tanken är sedan att lägga särskilda regler och frivilliga saker i ett separat kapitel eller till och med i samma bok som det avancerade rollpersonsskapandet. Grundsystemet med kombinerade slag/så få tärningsslag som möjligt på så många handlingar som möjligt ska vara kvar, med ett fåtal justeringar för att minska de stora fördel som många handlingar ger (initiativ, snabbtänkthet med sociala attacker, och tunga vapen bör ge liknande fördelar på sina sätt).
Böcker/utgivning: Tanken är att Pirater! 2 blir första boken, eventuellt samtidigt som expertregelboken/rollpersonsboken och en bok om Karibien. Vi har även en bok om Ryssland som det inte är jättemycket kvar att göra på samt Furstarnas tid (bok om Europa) som det i stort sett bara fattas en konvertering av Dolkarnas natt till. Eventuellt att vi även lägger in några unika mallar för rollpersoner från vissa mer udda folk/platser i Europa. Vi trodde att vi även hade en bok om Venedig med bilder och allt, men texten vi har liggande uppfyller inte riktigt kraven på kvalitet så största delen behöver skrivas om. Vi har tyvärr inget material om Sverige eller Norden, men hade gärna gjort en sådan bok om möjligt. Väsen hade vi också tänkt uppdatera (förra versionen kom ut 2010) och vi har största delen av texten redan (drygt 150 sidor eller så), men alla bilder fattas i gengäld (tanken är att även lägga in regler/tips för monsterjaktkampanjer samt rollpersonsmallar för katolska inkvisitionens agenter, Rosencreuzarnas monsterjägare, samt amatörjägare). Skuggor över Europa är det fortfarande en hel del att göra på, men det ska komma ut till nya versionen också någon gång - det fattas färgläggning av ett par bilder, några kartor (Paris 1650, Notre Dame de Paris, samt ett par byar och eventuellt en gruva), en beskrivning av Tyskland på sådär 40 sidor, samt konvertering och utbyggnad av några kapitel av själva kampanjen som börjar med Häxkonster och avslutas med gamla I skuggan av La Fronde (är redan upp i 300 sidor, så slutar nog på runt 400). Soli Deo Gloria är nästan färdigt, fattas mest bilder och ett par kartor - detta är en Karibienbaserad kampanj i fyra delar som slutar på ett rätt episkt sätt (Guld och gröna skogar, vilket finns att ladda ned gratis och har recenserats av God45 här på forumet, Ad maiorem Dei gloriam, samt Dårarnas ö är de tre första delarna). Så har vi boken om Frankrike med äventyr, som vi inte vet riktigt hur vi ska göra med, så kom gärna med synpunkter.
En Garde! IV/Solkungens rike: Vi har i stort sett allt material till en bok om Frankrike inklusive 2-4 äventyr. Frågan är om vi ska trycka in samma regelkapitel från Pirater! 2 plus lite extra om intrigspel i denna bok och kalla den En Garde! IV (vill gärna göra det då det känns fel att bara låta EG! dö, frågan är om det är en bra idé)? Eller om vi bara ska låta bli reglerna och kalla den nu tunnare boken för Solkungens rike 2? Oavsett vilket har vi i stort sett all text utom eventuella regelkapitel och vi har i stort sett alla bilder så när Pirater! 2 är färdigt kan denna sättas samman rätt fort.
TLDR: Vi behöver främst ha reda på om mängden fördigheter ska kapas lite lite eller rätt ordentligt, om hanteringen av större personlighetsdrag ska förenklas eller behållas (nuvarande Drivkrafter, Livsmål och Beteende) samt om boken om Frankrike ska bli en full regelbok kallad En Garde! IV eller bara ett tillbehör till Pirater! 2 kallad Solkungens rike (andra utgåvan)? Och lite synpunkter på reglerna i stort utan att göra allt totalt inkompatibelt med tidigare utgåvor.