Nekromanti Pirater, fast på ett helt annat sätt

Storuggla

Champion
Shave the Zeppelins

"Det är ju busenkelt, ju. Marsinnevånarna härstammar naturligtvis från Mars. Dessutom har jag tänkt lägga det hela långt bak i tiden, för att undvika all jordisk rymdfart med god marginal."

Vad tror du om en Heavy Gear eller Tekumellösning? I Heavy Gear koloniseras Terra Nova och en herrans planeter av jorden som sedan drar sig iväg och lämnar planeterna att ta hand om sig själva på grund av någon naturkatastrof eller vad det nu var. Man har människor fast i en ny miljö. Och vissa saker förblir de samma (man dricker inte kaffe dock, utan cawfee :gremgrin: )
I Tekumel.. ja, vete tusan vad som händer i Tekumel, en dag försvinner Tekumel från vårt universum (för de på planeten försvinner alla andra) och på natthimlen syns inga stjärnor längre.

Heavy Gear-spoiler nedan:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Så klart dyker jordfolket upp igen efter några hundra år, i formen av Colonial Exeditionary Force, för att återta sin "egendom" dock... </font></td></tr></table>

Storuggla, läskpapperskonessör

Dimfrost

Special Circumstances
Shave Led Zeppelin

Ja, fast snarare tvärtom då. :gremsmile: Vad det innebär får var och en räkna ut, om det inte är uppenbart.

/Dimfrost, konspiratoriskt

Troberg

Sinister eater
Re: Hissa seglen, alla landkrabbor över bord!

Just nu ser det till och med ut som om jag skippar de fåtaliga zeppelinare jag hade tänkt mig från början, och låter allt utspela sig på marken.
Sådana uttalanden kan få dig permanent bannlyst från forumet, eller borde kunna i alla fall... :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Bekännelse och ånger

Efter lömska hot involverande pumpor, sprängämnen och tio tusen exemplar av Eon II Deluxe har Fronten för Zeppelinarnas Bevarande fått mig på andra tankar. Jag vet faktiskt inte vad som flög i mig, där. Såklart zeppelinarna finns kvar, även om de är ganska fåtaliga.

(Säg det inte högt, men mitt dogmabidrag Regndrömmar var faktiskt fantasy utan zeppelinare. Jag skäms verkligen. :gremblush:)

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Re: Bekännelse och ånger

Efter lömska hot involverande pumpor, sprängämnen och tio tusen exemplar av Eon II Deluxe har Fronten för Zeppelinarnas Bevarande fått mig på andra tankar. Jag vet faktiskt inte vad som flög i mig, där. Såklart zeppelinarna finns kvar, även om de är ganska fåtaliga.
Vi kan göra en kompromiss och du kan använda gerbilloons och derigiberbils i stället! Det är väl bra?

Sodivra

Champion
Stämningsinlägg

Jag såg faktiskt zeppelinare och luftfart som en riktigt viktig del av den här visionen.. Mark täckt av röd stoft, orange/röd/beige himmel, med strimmor likt insidan på en fruktnebulosa och med strödda stjärnor glimmande i den, med zeppelinare, luftskepp (det vill säga, verkligen SKEPP i LUFTEN) och valar som långsamt och njutningsfullt gled genom himlen..

En piratkapten på en metallvagn som sänker kikaren från sitt öga och sakta lägger sig till ro för kvällen.

Riktig magi/sagostämning alltså.
Här är en länk jag hittade genom arkivdykning, känns kanske piratig nog? :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Stämningsinlägg

Tyvärr, här måste jag faktiskt säga att våra visioner skiljer sig åt en del. Jag borde egentligen inte pratat så mycket om pirater i början, och definitivt inte tagit med dem i rubriken, för vad jag är ute efter är bara piratkänslan av vilda äventyr, halsbrytande akrobatik och fartfylld action. Som jag (förhoppningsvis) förklarade i något annat inlägg i den här tråden handlar det mycket mer om De tre musketörerna än det handlar om pirater, och arbetsnamnet är för närvarande "Marsmusketörer" eller möjligtvis "Marsmusketörerna". Dessutom vill jag hålla övernaturligheterna till ett minimum: lite glosögda monster här, lite munkar med telepatiska krafter där, men inga flygande valar eller magiker.

Och jag är verkligen allergisk mot luftskepp i betydelsen "skepp i luften": zeppelinare är så mycket trevligare. Visserligen gillade jag Skattkammarplaneten ganska mycket, så jag kanske ska ompröva min ståndpunkt, men än står den fast.

Men varför inte, det finns plats för mer än en fantastisk värld på Mars. Jag säger inte att din idé är dålig, långt därifrån; jag säger bara att den inte passar in i min vision.

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Jo.

Ja, hela det där gotiska köret passar inte så bra med mina idéer.. Eller jo, det gör dom nog.. Läckert!

Nå, jag förstod att du siktade lite annorlunda, så du ska inte tro att mitt översvallande beröm gäller något annat än det du har tänkt dig, även om jag gillade det här ännu bättre.. Fast bara om man sköter luftskeppen bra, om dom skulle se ut som vanliga piratskepp så hade det varit rätt tråkigt.. :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: Musketör (OT)

Något som är kul, men egentligen en helt värdelös sidnot, är att begreppet "musketör" egentligen bara innebär "person beväpnad med musköt".
Precis. Eller för att vara mer korrekt, en soldat som skjuter med musköt, en infanterist vars uppgift är att anlägga muskötsalvor mot fienden.

Poängen är dock att jag skrev 'i romanens bemärkelse', och då syftar man på ett specifikt musketörregemente av högstatustyp.

Erik

Nightowl

Champion
Re: De tre musketörerna...

Jag undrar om man inte kan göra en mörk tolkning av musketörer som ger sig ut på landsbygden och våldför sig på döttrar och plundrar de fattiga bönderna på deras tillgångar..
Jo, fast det hade inte varit historiskt korrekt det heller, eftersom kungen av Frankrike inte skickade ut sitt musketörregemente att göra sådant. Det hade han lokala skatteindrivare till.

Mörka tolkningar är inte bara något av det mest trista och fantasilösa som finns, du har dessutom blivit förekommen av Dumas själv.

I den ursprungliga romanen använder de bålda herrarna en hel del fula knep. Hela historien med drottningens juvelsmycke är ganska omoralisk till att börja med - de hjälper sin herres hustru att dölja en affär utanför äktenskapet, och de gör det för att en av dem har en utomäktenskaplig affär med en av drottningens hovdamer.

Kardinalen är heller ingen ond människa, utan helt enkelt en effektiv politiker vars mål inte sammanfaller med hjältarnas. Han är på det hela en mycket bättre regent än kungen, och det vet författaren. När han inser att han överlistats av hjältarna, erbjuder han deras ledare (D'Artagnan har avancerat till den posten) ett jobb - som denne accepterar!

Dumas lägger till och med in en fotnot när den listige D'Artagnan använder ett falskt brev för att få chansen att, ursäkta min franska, knulla Mylady DeWinter, där han förklarar att läsaren får ursäkta huvudpersonen, för han levde minsann i en tid där den sortens beteende var acceptabelt...

Huvudpersonerna är, hjältemod och gentlemannaskap till trots, inte bara någon man sympatiserar med, utan också ganska skröpligt mänskliga figurer. Och trots deras gemensamma roller (folk från adeln som ingår i ett paradregemente) är de fyra huvudpersonerna helt och hållet olika karaktärer. Låt fyra pers göra fyra krigare med ungefär samma roll till vilket rollspel som helst, och se om de kan göra fyra lika olika figurer...

Låt er inte luras av Hollywood-versionen av historien.

Erik