Nekromanti Pirater och sjörövare!

Eta Cassiopea

Veteran
Nu när det har kommit så mycket sjöfarande spel till datorn samt en film; Pirates OTC så vore det ju tänkbart att intresset för ett sådant rollspel har växt...

JAG tänker inte hålla i ett sådan projekt, men jag vill göra mig uppmärksammad på att jag vill vara med och skapa ett sådant rollspel...

...så om det finns någon snubbe som har tålamod och som gör det seriöst så är jag gärna med!

/Tobbe

WhitePaladin

Veteran
Jag har tålamodet och kunskaperna... vad hade du tänkt dig för typ av sjöspel då? Detaljerat ner till minsta person, eller lite större med fartyg som enskilda spelare?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag känner en kille som kan vara intresserad …

Du borde slå dig ihop med Chrull.

Han har snöat in på pirater på sistone.

Rising

Vila i frid
Mask kommer nog snart och börjar prata om sitt projekt. Han har redan skrivit en massa olika inlägg, där jag bland annat hittar detta.

...eller så sitter du snällt och väntar tills han kommer och börjar göra reklam på allvar för sitt spel.

Det stora orosmolnet för Mask är nog att jag är så usel på att fixa fram hans kort i tid... (sorry, Maskis, snart kommer de! Världsapromiss!)

/Riz

Ackerfors

Alas, your rapids!
Arr Matey!

Jag känner likadant som du. Jag vill inte börja på ett nytt sjörövarprojekt själv. Det har jag varken ork eller självdisciplin för men sedan jag såg Pirates of the Caribbean har jag, liksom chrull, fastnat rejält för pirater.

Som Rising säger så håller Mask på med ett piratrollspel som också verkar intressant.

Det här var väl mer reklam för att jag också gärna hjälper till med piratprojekt om det skulle visa sig att någon är intresserad av en landkrabba som mig. :gremsmile:

Eta Cassiopea

Veteran
Kikade lite på det och det kan säkert bli bra, men personligen så gillar jag inte kort. Är kanske gammalmodig men tärning är min melodi!

/Tobbe

chrull

Stockholm Kartell
"på sistone"

... eller kanske "hela livet"

Pirater har alltid fascinerat mig. Jag älskar dom. Jolly roger på tröjjan, plånbok, väggen, datorn... ja. till och med den lilla söta röda draken som står på min skärm håller faktiskt i en fana. den är stiligt limmad på en tandpetare...

På lördag ska jag se Kapten Gulskägg och nästa lördag blir det polanskis Pirates på bio. gott gott.

Men jag har redan ett Piratrollspel på gång i idé och efterforskningsstadie. Så det är mycket möjligt att jag om några månader själv ber om hjälp här.

Men vita paladinen och jag har redan inlett en liten privatdiskussion. så ni andra slipper tjatandes om saker om den korrekta/bästa översättningen av uttryck som "shiver me timbers" :gremgrin:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om man inte ids göra spel själv så finns ju Furry Pirates, fast där spelar man talande djur (som åker båt och dricker rom).

På det hela taget så är det en ganska intressant tidsperiod dock, med gott om möjligheter om man vill spela andra havsrelaterade saker. Handelsmän och militärer seglar ju rätt flitigt världen runt. Stora slag, spännande platser, intressanta människor. En hel del av regler och miljö kan överlappa mellan piratspel och mer generella sjöspel.

Mask_UBBT

Hero
"(sorry, Maskis, snart kommer de! Världsapromiss!)"

Elungt, jag är inte stressad, men jag börjar bli lite nyfiken varför de tar tid? :gremsmile: Såvitt jag fattade var det lite marginaler du skulle ändra? Eller.... erw... aja...

När du blir klar vill jag veta det, i alla fall :gremwink:
Nyfiken :gremsmile:

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Sjöbussar, om korts relativa förträfflighet

Kikade lite på det och det kan säkert bli bra, men personligen så gillar jag inte kort.

Egentligen håller jag med dej, men det finns en nackdel med tärningar; de är väldigt opersonliga. Med kort kan man utforma egna symboler, egna effekter, kombinationer och what have you. Dessutom ger det med känsla av taktik i spelandet. så vad ar kort för nackdel? Vissa skulle nog kunna säga att det är trist. för man tar bort ett viktigt slumpelement, men jag håller inte med. Visst, om det hade rört sej om ett pokerliknande system, där man kan välja från handen vilket kort man vill spela ut, oavsett vad, så kan det nog bli ganska trist. Men om man begrnsar valmöjligheten? Det är nämligen en fördel med kort; man kan välja att ändra på systemet utan att behöva tillämpa en massa extraregler och tabeller.

Hela poängen med att jag valde kort var följande;

Jag vill ha regelbelägg för att kunna svinga mej i sköna damer och kyssa master... eller hur det var... riktig swashbuckling, det som gör pirater till sjörövare. Jag kom fram till att, för att få regelbelägg för att kunna fixa sådant med tärningar, troligen skulle vara tvungen att fixa till något som inte bara tog lång tid och/eller var ganksa knepigt, utan som dessutom skulle kräva mer av spelarna än vad som kanske är nödvändigt. Jag gillar egentligen inte påtvingad improvisation, det är svårt för oss människor med begränsad spontanitet att ha kul då...

Och sen snubblade jag över det som blev sista droppen;
Pirater spelade kort!

Nåja, du läste igenom mina trådar, och fällde din dom.. :gremsmile:

Hursom, vill du hoppa på är du välkommen, och alla andra som tror att de har något att bidra med.

/Mask

Jade

Warrior
Om lilla jag inte minns helt fel så Finns det ett rollspel med pirater och dylikt.. alldeles här här.... Som Gratis Rollspel... "Swashbuckler" kan det ha varit... har FÖR mig att det var pirater med på nåt hörn.... :gremwink:

Eta Cassiopea

Veteran
Re: "på sistone"

Utmärkt! Då hoppas jag att vi tillsammans kan bygga vår Fregatt! När ska jag börja skriva!?!

Då blir Chrull kapten på båten, bestämmer vad vi andra ska göra... men akta dig för myteri! =) Det är minsann piratblod i Whitepaladin har jag hört! =)

Nä, skämt åsido! Men jag vill faktiskt börja på något snarast! Så ifall du bara går och spånar på detta, gör verklighet av det redan idag! =)

/Tobbe

Eta Cassiopea

Veteran
Re: Sjöbussar, om korts relativa förträfflighet

Okaj... det handlar väl mer om en rädsla för nymodigheter! Först och främst så är de andra spelarna i min grupp ganska lata och ibland trista att spela med, de lägger inte ner så mycket tid på sina karaktärer och hade lagt ännu mindre tid på att göra personliga kort med olika symboler som JAG tyckte lät skoj...

Sen så finns det ju en magisk charm över tärningar! Var och en har ju sina speciella tärningar... Johan har sin ökända lila T20, Kim har sina magiska T6'or... Inte vill vi bli av med dem!

En fråga om ditt spel (som jag ändå är nyfiken av), kommer det att finnas handel? Det har jag saknat i vissa rollspel, att kunna bedriva handel på ett regelmässigt sätt. Köpa 30 ton bomull och 10 ton öl på ena stället och kunna sälja det på andra stället...? Kommer det att utspelat i Karibiska havet? Vilket år har du tänkt dig (med tanke på stilen på fartygen)?

/Tobbe

WhitePaladin

Veteran

Piratblod? Jag? Vad fick dig att tro det? Bara för att jag omarbetat fartygstabellen i Kopparhavets Kapare.. :)

Skämt åsido, här är förutsättningarna för det spel jag har tänkt mig:

- 1600-1700-tal
- Karibien & fastlandet (latin- & Sydamerika)
- historisk swashbuckling med sjöslag, krogslagsmål, skattjakter på öarna och i junglerna, intriger...
- T20-system, inga kort
- Ingen riktig magi (se nedan), men med vissa legendariska monster, kanske voodoo
- färgstarka pirater från verkligheten inkluderade som stämningsgivare och mål för spelarna att nå upp till (eller fånga)
- Gud och Satan finns och all "magi" sker via dom, dvs välsignelser och förbannelser, men inga eldkulor...
- reglerna ska tillåta heroiska dåd

Någon som har kommentarer eller tillägg? Efterforskning på fartyg och sjömansliv har påbörjats...

chrull

Stockholm Kartell

Tja. För tillfället hänger det lite på CSN.
Jag har redan inhandlat viss litteratur, men behöver/vill ha mer. Har hittat lite böcker som låter lovande och ska beställa dem så snart jag får mina pengar.

Sen får jag se hur mycket hjälp jag behöver. Jag tvivlar iaf starkt på att jag kommer skriva särskilt mycket om det här, eftersom regelsystemet antagligen redan är klart och allt om stämning och spelmiljö också...

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Såklart man måste ta med lite kändisar!

Precis som Herr Nils påpekade sent en sommarkväll så överträffar verkligheten ofta våra äventyr.
Ta den tragiska Kapten Kidd.
Ta besättningen hos John Avery, där en ung sjöman står lutad mot relingen sent en kväll och en annan ung man närmar sig. Nykomligen bekänner sin kärlek till den förste och passar på att avslöja att han egentligen är en hon. Varpå den andre mannen bara viskar "jag också".

Och när Svartskägg väl skönk ihop på däcket av ett brittiskt skepp så hade han över 20 blödande sår, varav tre kom från kulor. Det sägs också att efter han halshöggs och kroppen dumpades över bord så simmade den runt skeppet tre gånger innan han slutligen gav upp...

chrull

WhitePaladin

Veteran

Just såna legender ger ju mersmak och krydda, hur man hanterar det sen är en annan femma. Jag hade för mig att det var nån pirat som innan han halshöggs, bad om att alla av hans män han vidrörde EFTER halshuggningen skulle befrias och hans kropp sprang då och rörde vid några stycken inna bödeln satte yxan i honom igen.
Men det är nog en äldre myt, eftersom en norsk vikingahövding lär ha gjort samma sak på 800-talet.

Eta Cassiopea

Veteran

Min personliga favorit är Sir Francis Drake, mannen som (dock inte ensam) sänkte spanska armadan! Önskar att de gjorde nån maffig hollywoodfilm om honom och spanska armadan!

WhitePaladin: Lustigt nog överensstämmer dina krav på hur spelet ska vara mina, ganska exakt kanske... pendlar mellan T100 och T20... =)

Chrull: Okaj, då blir det inte mycket av samarbete antar jag! Kan inte du berätta lite om ditt spel då. Ifall ditt spel passar mig så skulle jag kunna skriva äventyr, platsbeskrivningar eller något liknande. Ifall ditt spel INTE passar mig, kanske jag slår ihop mig med WhitePaladin och gör ett eget.. =)

/Mvh Tobbe

chrull

Stockholm Kartell

Tja.
Jag kan ju säga att jag på senare tid har börjat fundera på om jag verkligen skulle kalla projektet för ett piratrollspel. Får jag som jag vill kommer det vara så mycket mer än Pirater.
Även om det naturligtvis kommer vara mycket fokus på pirater så vill jag inte strunta i att nämna kolonierna och allt annat som hör eran till.

Eran? Tja, jag utgår ifrån cirka 1690. Och främst Karibien.
Men 1690 hade också det kommit igång lite verksamhet i Indiska Oceanen och Stilla Havet så det kanske blir lite om det också.

Det är inte fantasy. Det är inte heller utan fantasyinslag. En förbannelse a la Svarta pärlan skulle kunna fungera.

Men nedgrävda skatter, glömda indianstäder, intriger mellan kolonialmakterna, upptäckarlusta, osannolika hjältar och indianska grillpartyn kanske sammanfattar det. Jag vet inte riktigt :gremcool:

chrull

Mask_UBBT

Hero
Distanstrafik, inga bussar längre

Alla kan inte gilla kort, men jag ville bara plädera lite för dem ändå... det var allt, lixom...

En fråga om ditt spel (som jag ändå är nyfiken av), kommer det att finnas handel?

Jadå, sjörövare snodde ju inte ofta guld, det rörde sej ju ofta om transporter av salt och dylikt som blev sjöbusade...
Man måste ju sen kunna omsätta varorna till lämpliga former?
Guldstycken, exempelvis! :gremwink:

"Kommer det att utspelat i Karibiska havet?"

Japp!

"Vilket år har du tänkt dig (med tanke på stilen på fartygen)?"

Emot slutet av pirateran, nånstans mellan 1700-1725, typ. Det är tänkt att vara romantiserad historsk fantasy, alltså mer "piratigt" än historiskt korrekt. Stora skräckinjaagande skepp, inte små fula båtar, alltså. :gremwink:

/Mask - får flicakn på besök igen, och försvinner ett par dagar...