Sjöbussar, om korts relativa förträfflighet
Kikade lite på det och det kan säkert bli bra, men personligen så gillar jag inte kort.
Egentligen håller jag med dej, men det finns en nackdel med tärningar; de är väldigt opersonliga. Med kort kan man utforma egna symboler, egna effekter, kombinationer och what have you. Dessutom ger det med känsla av taktik i spelandet. så vad ar kort för nackdel? Vissa skulle nog kunna säga att det är trist. för man tar bort ett viktigt slumpelement, men jag håller inte med. Visst, om det hade rört sej om ett pokerliknande system, där man kan välja från handen vilket kort man vill spela ut, oavsett vad, så kan det nog bli ganska trist. Men om man begrnsar valmöjligheten? Det är nämligen en fördel med kort; man kan välja att ändra på systemet utan att behöva tillämpa en massa extraregler och tabeller.
Hela poängen med att jag valde kort var följande;
Jag vill ha regelbelägg för att kunna svinga mej i sköna damer och kyssa master... eller hur det var... riktig swashbuckling, det som gör pirater till
sjörövare. Jag kom fram till att, för att få regelbelägg för att kunna fixa sådant med tärningar, troligen skulle vara tvungen att fixa till något som inte bara tog lång tid och/eller var ganksa knepigt, utan som dessutom skulle kräva mer av spelarna än vad som kanske är nödvändigt. Jag gillar egentligen inte påtvingad improvisation, det är svårt för oss människor med begränsad spontanitet att ha kul då...
Och sen snubblade jag över det som blev sista droppen;
Pirater spelade kort!
Nåja, du läste igenom mina trådar, och fällde din dom..
Hursom, vill du hoppa på är du välkommen, och alla andra som tror att de har något att bidra med.
/Mask