Nekromanti Pirater

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Hej.

Jag håller på och bygger ett uppdrag som ska utspela sig nere vid Ciremelo. Nu är det så att jag inte kan så värst mycket om EON ännu och undrar vad för slags pirater det finns där? Finns det några större organisationer som håller till i dom områdena?
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Yup det är ett alternativ, men har inte så värst mycket pengar och behöver bara standard informationen så ^^'
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
(Har inga böcker tillgängliga så allt jag skriver är taget ur minnet)

Det förekommer en hel del sjöröveri i de starkt trafikerade haven kring Melorion, Jargien, Västerländerna och Takalorr.

Bazirktirakerna är antagligen de mest fruktade eftersom de har ett rykte om sig att aldrig visa någon nåd, inte ens när deras offer ger sig utan strid. Tirakerna påminner faktiskt rätt mycket om den klassiska bilden av vikingarna och är mycket goda skeppsbyggare. Vissa tiraker använder sig av stora galärer kallade umburor (sing. umbura) men dessa skepp är inte lämpade för långa havsseglatser.

Damarien, framförallt hamnstaden Mirron och Piratöarna, liksom Katharsis i Soldarn är kända piratnästen. Okurerna är en grupp damariska pirater med bas i Mirron om jag inte mins fel som leds av en självutnämnd präst och fanatiker som begår våldsdåd mot alla som inte tror på Daak.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Asharien och Soldarn har på sista tiden valt att ta i med krafttag mot piraterna, och startat något som kallas för Korsarkrigen eller Korsarkriget, beroende på hur man väljer att se det som ett eller flera krig. Piraterna är kanske inte allierade, men de är fortfarande mäktiga nog att kunna hota två länders gemensamma flotta.

Piraterna bygger oftast sitt övertag på sin snabbhet. Handelsfartyg med eskorter brukar vara långsamma byten, som även trots sitt imponerande manskap inte duger mycket till om motståndaren är för snabb för en.

Det förekommer även en del personer som upprättar gigantiska bål längst kusten för att få förbipasserande fartyg att köra in i klipporna.

I Eon existerar inte krut, vilket gör piraters och sjömäns standardbeväpning till värjor och dolkar, även om påkar och kanske en och annan tirakhuggare även syns ibland. Alla kulturer är dock inte på samma nivå, till exempel så finns det på ön Colm två stora, ångdrivna krigsmaskiner som kan slunga (eller skjuta, kommer inte riktigt ihåg här) iväg stora projektiler flera kilometer. Dessa är dvärgabyggda vilket kan förklara den teknologiska överlägsenheten.

Om du vill ha tips inför en piratkampanj skulle jag vilja föreslå Soldarn som ett bra land. Det har en bra struktur och en vältränad flotta vilket ger piraterna en naturlig fiende. Som ovan nämnt ligger Katharsis i Soldarn, en stad som mycket väl kan vara piraternas gömställe. Om du har sett filmen Pirates of the Caribbean: The Black Pearl så tänk Tortuga om du vill veta ungefr hur Katharsis är. Folk super, sjunger och skrattar, överallt slåss fulla sjömän medans gatpojkar och flickor plockar på sig deras ägodelar. Ingen i Katharsis är vare sig ärlig eller oskyldig, vilket passar perfekt som en stad att antingen låta rollpersonerna leta ledtrådar i eller använda som hemligt gömställe för piraterna.

Ö-världen (eller Stora Arkipelagen) kan även den vara en bra äventyrsplats. Tusentals öar med gömda skatter, vackra kvinnor, hemska kannibalstammar, ockulta sällskap, gamla ruiner, storslagna tempel och sjunkna piratskepp, åtminstone om man vill tro på historierna. En klar majoritet av öarna är inte beskrivna, vilket är perfekt för en spelledare som vill skriva ett eget äventyr.

Det finns dock en del information kring ö-världen. Två stora handelsnationer arbetar på att kolonisera arkipelagen, Consaber och det Cirefaliska Samväldet. Det första är en klassisk medeltida nation med riddare och undersköna jungfrur, emdans det senare är rika aristokrater som tror på sin egna och pengars suveränitet gentemot vanliga människor.

Ett bra ställe att gå till om man letar efter pirater är Takalorr, eller snarare Tiban. Staden har inget officiellt styre, vilket medfört att den är den perfekta hemhamnen får många piratskepp. Staden bebos till mesta del av tiraker, men även många människor med varierade ursprung lever där.

Jag tror jag blev lite väl entusiastisk där ett tag, men jag hoppas att du orkar läsa igenom allt. :gremwink:
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Marukusu,Duncan tack för svaren. Dom underlättar jättemycket då jag är helt nybörjare och har bara grundregelböckerna.

Något annat jag har börjat fundera på är hur stora flottorna är och om det finns några kartor över dom nämnda städerna?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Kartor har jag inga, men jag är ganska säker på att det finns i modulen Asharien & Soldarn. Ett normalt skepp i Mundana går vanligtvis på ca 1 000 000 denarer att bygga, vilket begränsar flottorna något i fråga om antalet skepp. En sjöstrid brukar i princip aldrig involvera mer än 10 skepp, då flottans resurser fördelas över stora områden. Totalt kanske ett land har 30 - 40 skepp till sitt förfogande, men alla är inte gjorda för strid utan många är beslagtagna handelsskepp eller dylikt.

Jag har inte böckerna här så detta är mestadels gissningar. Borde stämma på ett ungefär dock.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kartor har jag inga, men jag är ganska säker på att det finns i modulen Asharien & Soldarn. Ett normalt skepp i Mundana går vanligtvis på ca 1 000 000 denarer att bygga, vilket begränsar flottorna något i fråga om antalet skepp. En sjöstrid brukar i princip aldrig involvera mer än 10 skepp, då flottans resurser fördelas över stora områden. Totalt kanske ett land har 30 - 40 skepp till sitt förfogande, men alla är inte gjorda för strid utan många är beslagtagna handelsskepp eller dylikt.
Vill dock bara flika in att det är en nolla för mycket för de flesta normalstora skepp. 100 000- 300 000 för ett normalstort/ganska stort krigs/handelsskepp räcker gott och väl, det är dock fortfarande enorma summor pengar. Men precis som Duncan säger så har de flesta länder ganska 'få' skepp. Men det finns ju dock länder som har fler skepp än tex spanska armadan. Consaber har ju tex strax över 200 skepp, och cirefalierna är värre.


/poseur har egentligen inget att flika in
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ok, hemma nu med Krigsherren i högsta hugg.

Alarinn: Totalt: 0 skepp.

Asharien: 3 karacker, 3 sabrier, 18 vågridare, 8 kaggar, 9 jakter och 4 slupar. Totalt: 45 skepp.

Caserion: 34 gallozer, 21 karacker, 2 sabrier, 37 vågridare, 11 kaggar, 4 rundskepp, 38 jakter och 35 slupar (exklusive Cirzatemplets flotta). Totalt: 182 skepp.

Colonan: 1 sabrier, 1 vågridare, 2 jakter och 1 slup. Totalt: 5 skepp.

Consaber: 4 drakfartyg, 31 karacker, 84 sabrier, 17 vågridare, 22 kaggar, 45 jakter och 45 slupar. Totalt: 248 skepp.

Damarien: 5 lemirier, 4 karacker, 1 rundskepp, 4 flodpråmar, 3 jakter och 2 slupar. Totalt: 19 skepp.

Drunok: Totalt: 0 skepp.

Ebhron: 11 karacker, 39 rundskepp, 37 kaggar, 194 flodpråmar, 28 flodbåtar, 17 jakter och 51 fiskeskutor. Totalt: 377 båtar.

Eumo: Totalt: 0 skepp.

Forion: 12 karacker, 9 rundskepp och 8 kaggar. Totalt: 29 skepp.

Gordrion: 4 gallozer, 3 vågridare, 1 lanacka, 3 jakter och 1 slup (exklusive Cirzatemplets flotta). Totalt: 12 skepp.

Jargien: 17 lemirier, 17 slupar, 14 rundskepp och 42 flodpråmar. Totalt: 90 skepp.

Melorion: 42 gallozer, 28 karacker, 16 sabrier, 43 vågridare, 3 umbura, 13 kaggar, 2 rundskepp, 47 jakter och 37 slupar (exklusive Cirzatemplets flotta). Totalt: 231 skepp.

Momolan: 18 lanackor, 2 rundskepp, 3 umbura och 17 tirakiska fartyg av okänd model. Totalt: 40 skepp.

Mûhad & Ziu: 39 lanackor, 13 ihmarer, 9 kaggar, 19 rundskepp, 28 slupar och 2 lemirier. Totalt: 110 skepp.

Periene: Totalt: 0 skepp.

Soldarn: 5 karacker, 3 vågridare, 7 kaggar och 2 jakter. Totalt: 17 skepp.

Stora Arkipelagen: 26 kaggar, 33 slupar och 16 fiskeskutor. Totalt: 75 skepp.

Thalamur: 34 vågridare, 8 rundskepp, 14 jakter och 9 slupar. Totalt: 65 skepp.

Västmark: 1 karack, 1 kagge, 2 flodpråmar, 1 slup och 4 fiskeskutor. Totalt: 9 skepp.

Totalt antal militära skepp: 1554 st.
Antal länder som tagits med: 20 st.
Genomsnittligt skeppsantal för ett land: 77.7 st.
Genomsnittligt antal skepp per invånare: 0.000061389
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Och du hade rätt, skepp kostar sällan 1 000 000 denarer (fast det förekommer). Ett ordentligt stridsskepp kostar från 160 000 till 500 000 denarer.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jargiska fartyg

Duncan > Tack för den listan, den hade jag missat då jag skrev Jargienmodulen. Nu har jag lagt till exakt var de jargiska fartygen är stationerade...

Känns lite tråkigt att jargierna är så underlägsna, men så är det. De jargiska fartygen är till 90% avsedda för piratjakt och trupptransport.

/ cj
 
Top