Nekromanti Piratkopiering

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n317479 said:
Det förutsätter att man VET att det finns en produkt som heter Shipmates OCH att den är skriven av Björn Wärmedal.
Ja, men om jag inte visste att ett spel existerade skulle jag inte söka efter det på drivethru eller storytellers vault heller =)

Quadrante

Grisbonde
Björn Wärmedal;n317457 said:
1) Lulu eller DrivethruRPG funkar bra. Med nackdelen att den som köper måste regga konto.

2) Swish om man köper direkt från mig. Det är också smidigt.
Tänker mer på, vilka tjänster som är bäst för att stödja eller bli stödd. Särskilt om man vill skicka uppskattning för något som ändå lagts ut gratis.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Quadrante;n317505 said:
Tänker mer på, vilka tjänster som är bäst för att stödja eller bli stödd. Särskilt om man vill skicka uppskattning för något som ändå lagts ut gratis.
Jag har dålig koll på hur Patreon fungerar, men av vad jag förstått kan ju det vara ett vettigt allternativ. Dels för folk som vill vill betala för PDF:er de fått tag på, men också för folk som bara vill visa sin uppskattning och tycker att man sålda grejerna för billigt.

Men jag vet inte om det är möjligt med engångsdonationer där, eller om man måste bli en prenumerant för att det ska funka. Om det är det senare kanske det inte är så mycket värt om man inte producerar saker regelbundet.

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster;n317506 said:
Men jag vet inte om det är möjligt med engångsdonationer där, eller om man måste bli en prenumerant för att det ska funka. Om det är det senare kanske det inte är så mycket värt om man inte producerar saker regelbundet.
Man kan donera antingen per månad eller per grej som produceras, men i vilket fall är det inte en affär där du kan välja från en meny.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Har garanterat en och annan piratkopia i mitt arkiv, men köper också väldigt mycket rollspel (både fysiska böcker vilket oftast blir via kickstarter och pdfer på drivethru). Av eventuella piratkopior så köper jag oftast det jag gillar och vill spela och jag tycker nog inte det är hela världen med piratkopior så länge man varken sprider vidare eller säljer något vidare.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Quadrante;n317505 said:
Det är ju en intressant fråga. Jag vet inte om det finns ett entydigt svar. Nu blir det här exemplet om mig, men jag tror att många producenter är i liknande situation. Jag har vid tillfälle lagt upp grejer på Drivethru som PWYW, och då är ju bästa sättet att slänga en slant där. I annat fall - när jag lagt upp en pdf på typ min hemsida, någon gammal blogg eller delat en länk till något på min google drive - så känner jag inte till något verktyg för att enkelt ”dricksa”. Jag antar att flattr kom till för att lösa det problemet, men är det någon som använder det alls?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
(Fast pengar är ju kanske det sista många behöver för att hålla lågan uppe. Likes är också hårdvaluta, tamejfan)

Quadrante

Grisbonde
Björn Wärmedal;n317513 said:
(Fast pengar är ju kanske det sista många behöver för att hålla lågan uppe. Likes är också hårdvaluta, tamejfan)
Det är nog sant. Blivit mest nöjd när jag sett saker jag gjort rekommenderat, recenserat eller på en topplista. Detta även om det inte är det som driver, så är det ju den enklaste återkopplingen.

Genesis

Ni dés ni maître
För mig är tröskeln att betala rätt stor. Jag läser inte jättemånga rollspel, men de jag läser är nästan uteslutande sådant som går att få tag på gratis. Dock var det många år sedan jag piratade något. Det var nog på den tiden jag traddrollspelade. Jag håller mig generellt till rollspel som är gratis, helt enkelt. Och mina egna spel. Och spel som andra köpt och spelar med mig. När jag kollar upp ett rollspel och ser att det kostar pengar blir jag lite "Öh, orka" och tappar ofta lusten. Någon gång ibland om jag är på jakt efter sågot speciellt och inte hittar något bra gratis, eller om jag är hajpad på ett spel så kan det hända att jag betalar för det. Det händer väl någon gång om året eller så, i snitt (det händer inte varje år, men något år kan det hända två gånger). Ska det betalas vill jag absolut ha en PDF. Fysiska böcker känns väldigt omständigt och det ska till något väldigt speciellt för att jag ska köpa en. Däremot om det är ett spel med kort, som Daughters of Verona, har man ju generellt inget val.