Piratmedia som inte är baserade på europeiska 1600- till 1700-tals pirater

JohanL

Champion
Vad är frågan?
De faller inte in inom din definition om marin aktivitet trots att de är pirater i det vanliga språkbruket.

Du kan väl knappast menat huruvida de är pirater beror på om ordet används? Det måste väl handla om verksamheten?

Genesis

Ni dés ni maître
Använd ordet ”sjörövare” istället så slipper ni kanske en del definitionsproblem?

Gamiel

Myrmidon
De faller inte in inom din definition om marin aktivitet trots att de är pirater i det vanliga språkbruket.
Vägpirater känns som ett väldigt konstig ord, vi har redan rövare, med flera underord, som fyller den betydelsen, varför säga "vägpirat"?

Med det sagt så menade jag att subgrupper som luftpirater o rymdpirater ingår i övertermen pirater, men då ska de kallas pirater i historien. Detta för att lämna det öppet för historier där piraterna finns med men inte begår någon typ av sjöröveri (eller rymdröveri eller vad nu det är frågan om) och jag antar att folk är klipska nog att inte ge förslag där folk bara blir kallade för pirater som en allmän samlingsterm för skurkar (ex. i en harang av förolämpningar) eller när vi talar om häleri av IP material.

Sedan har vi exempelvis filmer som Vikingarna där de inte kallas för pirater men begår sjöröveri, där av min formulering "eller begår uppenbart sjöröveri"

JohanL

Champion
Ah, då tar jag tillbaka mitt tips om Porco Rosso.
Eller inte.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Eller inte.
Jo, men jag vet inte om begreppet användes i filmen, även man talar om dem som pirater. Men jag kan minnas fel här.

Gamiel

Myrmidon
Några tolkningar av pirater från Conan Barbarens värld:

Valeria från Red Nails (hittade inte vad den heter på svenska, måste säga att svenska Wikipedias Conan sida är behov av en genomgång, flera referenser saknas och Äventyrsspels utgivning av Conan nämns inte). Bilden från The Handbook of The Conan Universe (finns i svensk översättning men jag har inte den nära så jag kan inte se efter vad den heter på svenska), hittar inte vilken tecknare.

Lite olika tolkningar av Bêlit, Svarta kustens drottning:

Age of Conan - Belit by lao-wa on DeviantArt

Belit, Queen of the Black Coast by Lipatov on DeviantArt

Age of Conan Belit #1 omslag av Afu Chan - Professional, General Artist | DeviantArt

Illustration från Random Houses The Coming of Conan the Cimmerian: The Original Adventures of the Greatest Sword and Sorcery Hero of All Time, av Mark Schultz

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Kanske denna kan vara av intresse?