Troberg said:
Rent konkret: Fortsätter inskränkningarna av den personliga friheten och integriteten, så kommer demokratin bara att finnas på pappret
Jag är ledsen att det blev just din post som jag svarar på eftersom jag kan låta ganska aggro när jag pratar politik, kanske för att det gör mig aggro. Det är inget personligt. Men citatet ovan exemplifierar perfekt vad jag ser som i bästa fall felaktigt, i värsta fall direkt farligt. Mycket av både PPs retorik och även vänsterns retorik handlar om just att demokratin i framtiden kanske bara kommer finnas på papper. Som om det är något som skulle kunna hända.
Demokratin finns bara på pappret, redan nu. Framtiden har varit här sedan runt 70-talet (71, om man skall vara riktigt petig, när Nixon körde upp huvudet i sin egen röv och tog bort den sista spärren för det fiata pengasystemet).
Mängden bevis för att demokratin redan är historia trumfas bara av mängden indicier som antyder samma sak. Gå igenom varenda exempel på det klarar jag helt enkelt inte av. Inte på ett rollspelsforum, inte här. Inte nu. Det är inte därför jag hänger på rollspel.nu, ändå kan jag inte låta bli att säga ifrån när jag ser sådant här.
Om du röstar någonstans på vänsterblocket, då kommer S dominera politiken. Om du röstar någonstans på högerblocket, så kommer M dominera politiken. Båda dessa står på nästan exakt samma plats politiskt. Din röst, var den än landar, landar i knäet på samma klass av människor den alltid landat i:
Inte din.
För hemskt för att vara sant? Integritetsinskränkningarna påbörjades av Socialdemokraterna (Bodströmsamhället etc), och har fullföljts av Moderaterna. Reallönerna började sänkas av Socialdemokraterna, och fortsätts av Moderaterna. Inga protester hörs. Samtliga partier godkände ingreppet i reallönerna. Ingen protesterar mot denna politikerklass. En styrande klass som för längesedan övergivit eventuella ideal och betraktar sig själva som ledare för landet.
I en parlamentarisk demokrati är inte politiker ledare för folket. De är tjänare till folket. De skall utgöra folkets förlängda vilja - men gör det inte. Vems intressen, om inte dina, är det de springer? Wikileaks har antydit precis vilka dessa dolda herrar är. Piratpartiet publicerade på sin sida vilka dessa är.
Kan de vara samma herrar som gav Moderaterna anonyma bidrag? Vi får inte veta vilka bidragsgivarna är nämnligen, det är hemligt. Ungefär som direktiv EU ger oss, dessa skall också hemligstämplas - för du får inte veta. Du har ingen rätt att veta, trots att dessa direktiv direkt påverkar dig och ditt liv. Med ena handen hålls du på avstånd från det som borde vara din demokratiska rättighet att ta del av, och med andra handen sekretessbelägger Moderaterna Billströms ekonomiska oegentligheter. Inte ens media får granska honom.
Inte ens media, tredje statsmakten.
Allt är bara en slump, right?
Purgatid bara överdriver, right?
Ponera för en sekund att något annat parti, vilket som helst, skulle få egen majoritet. SD har skrämt skiten ur befolkningen, och det luktar för övrigt false flag lång väg. Typ; låt de historielösa slåss med de maktlösa så är alla distraherade från att vi ljuger rakt i folkets ansikte. T.ex om vem som skall ha tillgång till FRAs trafik - utlovat enbart militär, nu både säpo och polisen, och detta bortsett från att FRA aldrig hållt sig till reglerna och konstant fortsätter bryta mot dem - utan ens en tillstymmelse till åtgärd eller straff från regeringen.
Så låt oss låtsas för en sekund att SD skulle få makten och vill begränsa (exempelvis) arbetskraftsinvandringen. Kan de det? Svaret är ja, och nej. I teorin är det möjligt, problemet är att vår ekonomiska modell är byggd för att evigt expandera, och för evig expansion krävs en expanderande mängd arbetskraft och ett större och större gap i reallönerna.
De större lobbyistorganisationerna representerar för närvarande 60% av industrin, om de ser sina intressen hotade är det inte öht svårt för dem att dra bort sitt stöd för den organisation eller land som krånglar. Klarar sig Sverige, vars ekonomi är helt byggd på export, att 60% (eller för att vara ärlig, ens 10%) av industrin drar permanent?
Nä, inte ens på skämt skulle vi klara det utan långtgående konsekvenser.
Ergo skulle SD antingen se sig tvungna att införa förändringar som skulle få ekonomiska konsekvenser för samma människor som SD vill ha röster från, eller också skulle de vara tvungna att fortsätta tillåta expansion av befolkningen -oavsett hur denna sker-. Sker den i nativitet så räcker det.
I Sverige sker den inte i nativitet.
SD är alltså komplett tandlösa och maktlösa även om dessa skulle ha en majoritet av rösterna, likaså PP eller vilken annan organisation som helst.
Varför är det så?
För att vi målat in oss själva i ett fucking hörn där allt vi kan och vill och förmår är direkt kopplat till en allt ökande produktion. Och detta på en finit planet. Toppen på kopparutvinning har för längsedan passerats, peak oil har passerats, bly, järn, ja i stort sett varenda resurs har redan passerat sin peak. Vi utvinner dessa fortfarande, men det kostar mer och mer energi, och att skaffa mer energi, kostar mer och mer energi.
När man började pumpa olja kostade det ett fat olja för varje 100 fat man fick upp. Dvs, man var i energi tvungen att spendera ett fat för att få upp hundra. Man hittar fortfarande olja i mängder, men nu krävs det 1 fat för varje 40 fat man får upp. Och mängden -är- begränsad. När vi når 1 fat för 20, hur ser energiproduktionen - och därmed all produktion ut då? 1 fat för 10? 5?
Jag raljerar, jag vet. De senaste 5-6 åren har jag läst om den globala ekonomin, om vårt resursfördelningssystem. Jag har försökt ha öppet sinne och inte döma vad jag läst, men det går liksom inte att blunda längre. Jag är vansinnig, jag är förbannad, bestulen, modfälld. Det enda som stryper mig mer än okunnighet är apologister och annat pack som framhärdar att allting egentligen är bra. Jag kan se motargumenten redan nu, de är samma som de alltid är.
"Men demokrati ger i alla fall möjligheten att förändra..."
Gör det det? Gör det verkligen det? Jag har "möjligheten" att vinna på lotto. Gör jag det? Det kvittar om det finns möjligheter när dessa inte tas. Så länge vi regurgiterar samma samhällsklass vid makten om och om igen kommer ingenting att förändras.
"Du överdriver, du ser samband som kanske inte stämmer."
Som jag ser det är det stora problemet inte att jag ser samband, utan att andra inte gör det.
Pojkar och flickor, er demokrati har blivit stulen. Den har ryckts bort från under er. Ni har blivit sövda med platt-TV och internet. Ni har en ridå av demokrati neddragen framför era ögon och mutor i era fickor för att ni skall säga att allting är bra egentligen. Protesterna är överdrivna. Det är inte så dåligt. Det är bara konspirationsteorier och foliehattar.
På valdagen tänker jag dra till regeringskansliets byggnad, där tänker jag riva sönder min röstsedel framför deras portar. Om min röst ändå är meningslös eftersom ekonomiska makter och ett system av falsk komplexitet tagit ifrån mig min bestämmanderätt, då vill inte jag delta heller.
Jag vill inte knyta näven i fickan mer.
Det är inte där den borde knytas.
// End rant.