Nekromanti piratspel, tur och otur

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Jahup, jag har hintat om detta i småprat och diverse trådar. Jag håller alltså på att göra ett piratspel. Tanken är inte historisk korrekthet (det utspelas inte ens i vår värld) utan vilda äventyr, fabulösa skatter och några saker till jag håller tyst om för tillfället.

Jag har ett par unika (!?) regelmekanismer. En av dessa är Tur och Otur. Ingen pirat kan nå storhet utan Dam Fortunas välsignelse, det vet alla som seglar runt de sju öarna. Från början har bandets kapten (som utses genom en viktad röstning, ungefär som i junta) Tur. Detta är bra för alla, men mest för kaptenen.

Tur
Den som har tur kan lyckas med det mesta. Alla vanliga färdighetsslag kan ersättas med ett slag som lyckas i 75% av fallen (man slår två T6 och ska få minst en 4+). Detta oavsett svårighetsgrad eller liknande. Givetvis kan man inte slå för vad som helst, ens intention måste vara rimlig. Detta gör att man kan lyckas med halsbrytande stunts och fantastiska bedrifter. Exempelvis: segla genom Rännan (en helveteskittel av strömmar, ytliga skär och annat otrevligt etc), svinga sig i ett rep över hela skeppet när strid pågår. Sånt som legender görs av, sånt man ser på film hela tiden.

Myntets baksida då? Bokstavligt talat. Ens tur representeras av ett mynt märkt Tur/Otur. Om man misslyckas när man litar till sin tur så vänder man på myntet och har från och med då otur.

Otur
När man har otur blir alla handlingar svårare, ett högre svårighetsgrad.
När man gör en handling kan vem som helst ta myntet från en. Ens handling misslyckas, men oturen försvinner. Den som tog myntet singlar det för att se om han själv får tur eller otur.
Det finns andra sätt att vända tur till otur. Till exempel att straffa sig själv i en konflikt och sedan vinna. Då får man singla slanten.

Bra anledningar till ditt och datt
Vad kan vara bättre anledning till bra och dåliga saker än tur och otur. När kaptenen har tur är besättningen på gott humör. Feta byten utan vakter seglar in rakt framför nosen på en. Men när man får otur blir besättningen tveksam. Allt går fel. Det som man tror är bra byten är i själva verket bakhåll. Man blir jagad av imperiets soldater etc.
Detta kan man bygga hela kampanjer på är tanken.

Vad säger ni? Kan det bli roligt?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det jag tänker på med en gång är tur-ritualer som kan bättra på ens tur, men som kanske inte är så populära att utföra, till exempel... Raka av någon allt hår och skägg?! Kölhala dom? Äh, jag vet inte, men jag kom att tänka på den här vidskepligheten och ödestänkandet som verkade finnas på utsatta platser som skepp, såsom att kvinnor förde otur med sig. Vore kul att få med själva vidskepligheten och beteendet i spel, extra kul om det skapar friktion mellan kaptenen och någon som drabbas av det. Ställer vi upp på det här, eller är det dags att sätta sig upp mot kaptenen, så att säga.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Ja!
En del av det här har jag tänkt ha med på ett abstrakt sätt. Genom att man börjar med en konflikt med en nackdel (som man själv får beskriva) så har man utfört en tur-ritual.

Men det hade ju varit super att ha med en massa konkreta saker också. Kvinnor ombord på båten ger otur, det vet ju alla. Jag har tänkt att om man gör sig tillräckligt mycket besvär så får man singla myntet. Det kan lätt göras på bekostnad av förhållandet mellan kaptenen och resten. "Jag behöver två frivilliga, du där och du där, ja du med den röda mössan!"
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,117
Location
Off grid
Har generellt sett lite svårt för tur / otur i spel som innehåller slump ändå. Särskilt om den bara modifierar chansen att lyckas lite. Jag är själv jättebra på at slå dåligt en hel kväll och misslyckas med allt, då blir begreppet "tur" bara patetiskt.

Tycker i så fall att motsvarande EDDs hjältepoäng (automatiskt lyckat/misslyckat) funkar bättre.

//EvilSpook
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
EvilSpook said:
Har generellt sett lite svårt för tur / otur i spel som innehåller slump ändå. Särskilt om den bara modifierar chansen att lyckas lite. Jag är själv jättebra på at slå dåligt en hel kväll och misslyckas med allt, då blir begreppet "tur" bara patetiskt.

Tycker i så fall att motsvarande EDDs hjältepoäng (automatiskt lyckat/misslyckat) funkar bättre.

//EvilSpook
EvilSpook har faktiskt en poäng, men jag ser det lite tvärtemot EDDs hjältepoäng: Att man måste riskera det man vill uppnå med ett tärningsslag tycker jag verkligen fångar känslan i otur. Dock så är vi ju som rollspelare så vana vid att tärningen avgör iallafall, så man höjer kanske inte så mycket på ögonbrynet över "Ifall jag slår under 8 med den här tärningen så kommer jag att misslyckas!"

Så i dom fall där tur/otur inte gäller så kanske framgång/misslyckande borde vara mer eller mindre, tja, förutsägbart och automatiskt utifrån skicklighet och omständigheter, precis som hjältepoängens auto-lyckande.

Titta på Mouse Guard, där får man "checks" av att låta ens traits handikappa en före ett tärningsslag, eller avgör en oavgjord konflikt till ens nackdel. Man väljer alltså att sänka sig själv för att få resurser senare.

På samma sätt skulle man kanske kunna välja att lita till turen när man egentligen skulle lyckats automatiskt* för att turen ska finnas där när man verkligen behöver den, när man MÅSTE förlita sig på turen. Med andra ord, lyckas tur-slaget så höjs turen lite, på något sätt.

* Och kanske innebär det också att man gör en flashigare och snabbare navigering mellan klipporna istället för den gamla säkra, det är ju jättekul, belöning för övermod :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Har generellt sett lite svårt för tur / otur i spel som innehåller slump ändå. Särskilt om den bara modifierar chansen att lyckas lite. Jag är själv jättebra på at slå dåligt en hel kväll och misslyckas med allt, då blir begreppet "tur" bara patetiskt.
Bra poäng. Jag försvarar det visserligen delvis med att spelledaren bör lägga upp bra händelser när man har tur och tvärtom när man har otur. Men du har fortfarande en bra poäng.

EvilSpook har faktiskt en poäng, men jag ser det lite tvärtemot EDDs hjältepoäng: Att man måste riskera det man vill uppnå med ett tärningsslag tycker jag verkligen fångar känslan i otur. Dock så är vi ju som rollspelare så vana vid att tärningen avgör iallafall, så man höjer kanske inte så mycket på ögonbrynet över "Ifall jag slår under 8 med den här tärningen så kommer jag att misslyckas!"

Så i dom fall där tur/otur inte gäller så kanske framgång/misslyckande borde vara mer eller mindre, tja, förutsägbart och automatiskt utifrån skicklighet och omständigheter, precis som hjältepoängens auto-lyckande.

Titta på Mouse Guard, där får man "checks" av att låta ens traits handikappa en före ett tärningsslag, eller avgör en oavgjord konflikt till ens nackdel. Man väljer alltså att sänka sig själv för att få resurser senare.

På samma sätt skulle man kanske kunna välja att lita till turen när man egentligen skulle lyckats automatiskt* för att turen ska finnas där när man verkligen behöver den, när man MÅSTE förlita sig på turen. Med andra ord, lyckas tur-slaget så höjs turen lite, på något sätt.
Öhh... det här låter jättespännande, men jag förstår inte riktigt. Kan du utveckla en smula?

Edit: Eller är det jag som läser för dåligt? Menar du så enkelt som att man riskerar enkla handlingar för att samla på sig tur-poäng som man sedan spenderar vid svåra handlingar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Snow said:
Öhh... det här låter jättespännande, men jag förstår inte riktigt. Kan du utveckla en smula?

Edit: Eller är det jag som läser för dåligt? Menar du så enkelt som att man riskerar enkla handlingar för att samla på sig tur-poäng som man sedan spenderar vid svåra handlingar.
Något sånt här skulle man kunna tänka sig:

Ifall ens Förmåga är lika med eller högre än Svårigheten så lyckas man, är det lägre så misslyckas man.

Men kan välja att strunta i sin Förmåga och lita till turen istället: Då slår man tärningar.

Ifall man litar till turen och lyckas trots att man hade tillräcklig Förmåga så får man Tur, eller poäng man kan köpa tur för eller något sådant.

(Ifall man tycker att det blir lite väl platt att bara kolla ifall Förmåga är högre än Svårighet så kan man ju göra en Mouse Guard här: Man lyckas alltid med det man försöker sig på om man har tillräcklig Förmåga, men man slår mot sin Förmåga för att se ifall man råkar ut för utmattning/otrevliga överraskningar.)

Ingen aning om det passar ihop med vad du tänkt dig, jag bara spottar ut lite tankar här. :gremsmile:
 
Top