Jahup, jag har hintat om detta i småprat och diverse trådar. Jag håller alltså på att göra ett piratspel. Tanken är inte historisk korrekthet (det utspelas inte ens i vår värld) utan vilda äventyr, fabulösa skatter och några saker till jag håller tyst om för tillfället.
Jag har ett par unika (!?) regelmekanismer. En av dessa är Tur och Otur. Ingen pirat kan nå storhet utan Dam Fortunas välsignelse, det vet alla som seglar runt de sju öarna. Från början har bandets kapten (som utses genom en viktad röstning, ungefär som i junta) Tur. Detta är bra för alla, men mest för kaptenen.
Tur
Den som har tur kan lyckas med det mesta. Alla vanliga färdighetsslag kan ersättas med ett slag som lyckas i 75% av fallen (man slår två T6 och ska få minst en 4+). Detta oavsett svårighetsgrad eller liknande. Givetvis kan man inte slå för vad som helst, ens intention måste vara rimlig. Detta gör att man kan lyckas med halsbrytande stunts och fantastiska bedrifter. Exempelvis: segla genom Rännan (en helveteskittel av strömmar, ytliga skär och annat otrevligt etc), svinga sig i ett rep över hela skeppet när strid pågår. Sånt som legender görs av, sånt man ser på film hela tiden.
Myntets baksida då? Bokstavligt talat. Ens tur representeras av ett mynt märkt Tur/Otur. Om man misslyckas när man litar till sin tur så vänder man på myntet och har från och med då otur.
Otur
När man har otur blir alla handlingar svårare, ett högre svårighetsgrad.
När man gör en handling kan vem som helst ta myntet från en. Ens handling misslyckas, men oturen försvinner. Den som tog myntet singlar det för att se om han själv får tur eller otur.
Det finns andra sätt att vända tur till otur. Till exempel att straffa sig själv i en konflikt och sedan vinna. Då får man singla slanten.
Bra anledningar till ditt och datt
Vad kan vara bättre anledning till bra och dåliga saker än tur och otur. När kaptenen har tur är besättningen på gott humör. Feta byten utan vakter seglar in rakt framför nosen på en. Men när man får otur blir besättningen tveksam. Allt går fel. Det som man tror är bra byten är i själva verket bakhåll. Man blir jagad av imperiets soldater etc.
Detta kan man bygga hela kampanjer på är tanken.
Vad säger ni? Kan det bli roligt?
Jag har ett par unika (!?) regelmekanismer. En av dessa är Tur och Otur. Ingen pirat kan nå storhet utan Dam Fortunas välsignelse, det vet alla som seglar runt de sju öarna. Från början har bandets kapten (som utses genom en viktad röstning, ungefär som i junta) Tur. Detta är bra för alla, men mest för kaptenen.
Tur
Den som har tur kan lyckas med det mesta. Alla vanliga färdighetsslag kan ersättas med ett slag som lyckas i 75% av fallen (man slår två T6 och ska få minst en 4+). Detta oavsett svårighetsgrad eller liknande. Givetvis kan man inte slå för vad som helst, ens intention måste vara rimlig. Detta gör att man kan lyckas med halsbrytande stunts och fantastiska bedrifter. Exempelvis: segla genom Rännan (en helveteskittel av strömmar, ytliga skär och annat otrevligt etc), svinga sig i ett rep över hela skeppet när strid pågår. Sånt som legender görs av, sånt man ser på film hela tiden.
Myntets baksida då? Bokstavligt talat. Ens tur representeras av ett mynt märkt Tur/Otur. Om man misslyckas när man litar till sin tur så vänder man på myntet och har från och med då otur.
Otur
När man har otur blir alla handlingar svårare, ett högre svårighetsgrad.
När man gör en handling kan vem som helst ta myntet från en. Ens handling misslyckas, men oturen försvinner. Den som tog myntet singlar det för att se om han själv får tur eller otur.
Det finns andra sätt att vända tur till otur. Till exempel att straffa sig själv i en konflikt och sedan vinna. Då får man singla slanten.
Bra anledningar till ditt och datt
Vad kan vara bättre anledning till bra och dåliga saker än tur och otur. När kaptenen har tur är besättningen på gott humör. Feta byten utan vakter seglar in rakt framför nosen på en. Men när man får otur blir besättningen tveksam. Allt går fel. Det som man tror är bra byten är i själva verket bakhåll. Man blir jagad av imperiets soldater etc.
Detta kan man bygga hela kampanjer på är tanken.
Vad säger ni? Kan det bli roligt?