Zimith_UBBT
Warrior
Ja alltså i ett försök att kontruera ett snajdigt rollspel har jag kommit till utrustning och en fråga jag gått bet på är vilka pistoler som massproducerades för militärt bruk runt 1630, Europa. Vet någon möjligen?
Flintlås började spridas ung. vid den tiden, men det var inte förrän slutet på århundradet som de hade ersatt luntlås.Storuggla said:Flintlåspistoler och flintlåsmusköter är väl det modernaste man kan finna. Möjligen kan man ha kvar lite hjullåspistoler här och där och eftersläpare använder säker fortfarande luntlås.
Storuggla, tänk dig en potatis med spjut
Den vanliga strategin i kavallerianfall under 30-åriga kriget var ju att rida mot fienden, avlossa sina ryttarpistoler och sedan vända. Då kan väl inte pistoler varit helt ovanliga?anth said:Innan flintlåset var pistoler väldigt ovanliga eftersom de var otympliga. När väl flintlåset var uppfunnet kom pistolerna på bred front, bl.a. som duelleringsvapen.
Se ovan post. Min uppfattning är att pistoler var vanliga i framförallt rytteri och för officerare och i en nationell armé fanns det väldigt många kavallerister. Så även om industriell massproduktion inte var aktuell per se, så måste det väl ändå tillverkats en jävla massa pitoler, eller? Ditt svar, som jag tolkar det, är att hjullås var det som användes, alltså.Herr Nils said:Massproduceras är ett ord man får vara lite försiktig med innan 1800-talet. Men det fanns vapenmanufakturer som tillverkade pistoler under hela 1600-talet, men de är inga löpande band. En stor yrkesgrupp var filare som fick bitarna att passa ihop på de enskilda vapnen. D
OK, otympliga kanske är fel ord, men pistoler var inte vanliga bland gemene man förrän den billiga flintlåspistolen slog igenom - de bar helt enkelt rena militärvapen och det stämmer att pistoler användes under karakoll (den stridsform som du beskrev) redan under 1500-talet.Zimith said:Den vanliga strategin i kavallerianfall under 30-åriga kriget var ju att rida mot fienden, avlossa sina ryttarpistoler och sedan vända. Då kan väl inte pistoler varit helt ovanliga?
Och det var hjullåspistoler, eller?anth said:och det stämmer att pistoler användes under karakoll (den stridsform som du beskrev) redan under 1500-talet.
704 par hjullåspistoler... av det kan man dra slutsatsen att dessa var ämnade till officerare. Vilka pistoler använde då kavalleriet? Eller är jag felinformerad om att de använde pistoler i någon högre utsträckning?Herr Nils said:Mellan åren 1626-1632 levererades följande vapen till kronan av svenska vapenmanufakturer.
34 377 Luntlåsmusköter
27 144 Pikar
16 402 Värjor
2 873 Ryttar värjor
704 Par hjullåspistoler
Antagligen, ja.Zimith said:Och det var hjullåspistoler, eller?
Gustav II Adolf var ju den som SLUTADE använda karakoll under 30-åriga kriget.Zimith said:Eller är jag felinformerad om att de använde pistoler i någon högre utsträckning?
"inte kända för att tycka om karakollen" är en underdrift. Under 30-åriga kriget så kan jag inte komma på något tillfälle där svenskt kavalleri faktiskt använder karakoll utan att det som gäller är att man skjuter sina pistoler (om man har några) och sen anfaller.Herr Nils said:Jag har bara Svenska siffror, men svenskarna var inte kända för att tycka om karakollen, utan för att "dra blankt" på Svensk maner och gå i närstrid. Hakkapelle som stor del av kavalleriet skulle ha sagt.
Sen så var mina siffror vad som levererades till kronan, officerare köpte sina egna pistoler och de ingår inte i beräkningen.
1540 för snapplåset. 1560 så såg vi de första Snapphanelåsen (där pannan automatiskt öppnar sig när hanen slår ner).anth said:Antagligen, ja.
Hjullåset uppfanns runt är 1500, snapplåset runt år 1560 - men jag kan inte hitta att snapplåset slog igenom på pistoler.
Men fakta som inte presenteras i sin kontext...Herr Nils said:Jag tycker om underdrifter.
Och jag hade siffrorna för den svenska tillverkningen, där kan vi se att de görs 23 gevär för varje pistol. Tyckte det var bättre att presentera dessa än att bara ägna mig åt spekulationer.
Det där var nog det coolaste vapnet jag sett i hela mitt liv.Herr Nils said:Revolver lösning med snapplås från ca 1600