"
Normalt sätt är det ju i krig som man slåss, men självklart behöver man inte ha det som utgångspunkt."
Jag trodde GD var lite mer stridigt än att stridsreglerna främst är tänkt att användas under krig (vilket för mig sker rätt sällan), vilket också är äventyr jag har svårt att tänka mig ett uttalat mysteriespel ska ha.. Jag hade fått för mig att strid kunde ske ungefär lika ofta som i en musketörfilm..
"
Det är uppenbart att folk har en optimistisk syn på hur lätt det är att lyckas med saker och ting i en dödlig situation /.../ Gillar man inte modifikationer är det en annan femma,"
Det handlar snarare om var någonstans man vill sätta gränsen för färdighetsanvändande.. Färdigheter finns för att markera att det finns en svårighet med handlingen.. Jag vill gärna använda mitt färdighetsvärde till fullt värde om jag köper färdigheten och inte få minus direkt.. Om jag drar till med en egen tolkning så tycker
ni att man ska slå för avståndsvapen oavsett tänkt situation, för att symbolisera hur svårt det är att träffa med ett flintlåsvapen och att ursprungsfärdighetsvärdet enbart anger hur stresstålig personen är under strid..
Själv tycker jag att alla vapenfärdigheter bör fungera på samma sätt och om någon träffar automatiskt om en person står stilla, oavsett om det är närstridsvapen eller avståndsvapen.. Om personen dör beror ju på skadan.. Det är därför det ens
finns tärningskombinationer för skador i första taget.. För att avgöra hur bra träffen blir..
"
Utgångspunkten är iaf att det inte är en dans på rosor att skjuta ngn eftersom det är så oerhört dödligt att bli träffad samtidigt som man inte kan parera kulor."
Om det nu är så himla dödlig, förstår jag inte varför man ens ska slå skadeslaget.. Om du tänker svara på den meningen med "för att det ska finnas en chans till att få snuddträff" så kan man ju lika gärna säga att snuddträffar kan symboliseras utav missar, men att de inte ger någon skada..
Jag tycker ni har en rätt konstig regelfilosofi, om ni känner att ni måste balansera upp avståndsvapnen på detta sätt.. Det är ju redan balanserat på ett sätt, eftersom personen endast kan avfyra ett skott per pistol under en strid.. Jag undrar om ni ens har tänkt efter varför ni har vissa regler, som exempelvis vapenskada, för det känns som om ni bara kör på i något gammalt spår utan någon tanke på att uppdatera regeltänkandet anno 1990..
"
Det innebär ju att offret står för chansen att träffas medan det är oväsentligt hur bra skytten är. Att motståndaren står still betyder ju heller inte att allt runt omkring i världen står blickstilla."
Exaktemundo.. Se min synpunkt om detta två stycken ovan.. Men det beror också på avståndet (
hrafunir skrev ju 20 meter - vilket för mig är rätt långt).. Jag har svårt att tänka mig att folk stod under krig och sköt på varandra från 10 meters avstånd.. Annars kör jag väl med "ta 10"-regeln.. Om +10 modifikationen gör att Chans att Lyckas kommer över 20 (med övriga modifikationer) så lyckas färdigheten automatiskt..
"
Krig är en form av strid. Ifall rollpersonerna befinner sig i krig är det ju intressant att se hur det går för rollpersonerna, inte hur det går för resten av folket i slaget."
På vilket sätt anser du att rollpersonerna har någon inverkan på slagfält, där det kanske förekommer tusen man? "Skjuter du en, så står dig tusen åter".. Det är ju mer strategin som borde spela in.. Hur man utnyttjar manskapet..
"
Krig är en form av strid. Ifall rollpersonerna befinner sig i krig är det ju intressant att se hur det går för rollpersonerna, inte hur det går för resten av folket i slaget. En bra statistik här är att ungefär var 300e kula i ett krig träffade (vi snackar slätborrade musköter här, som man siktade med genom att sätta stocken mot bröstet). I en småskalig strid är precisionen mkt större pga individuellt sikte snarare än gemensam eldhastighet. Så stridsregler kan visst appliceras på krig om man utgår ifrån rollpersonerna och inte ifrån slaget."
Här säger du emot dig själv på 3 punkter..
Du skriver:
× "En bra statistik här är att ungefär var 300e kula i ett krig träffade".. I krig så är det alltså kvantitet och inte kvalitet som gäller. Alla personer siktar inte, utan avfyrar vapnena på ett och samma sätt. (eller har jag förstått dig helt fel?)
Du skriver:
× "stridsregler kan visst appliceras på krig"
Detta innebär att stridsreglerna borde, enligt dig, göra att rollpersonerna endast kan träffa med var 300:e kula
under storskaligt krig.
* "I en småskalig strid är precisionen mkt större pga individuellt sikte snarare än gemensam eldhastighet. Så stridsregler kan visst appliceras på krig..."
Du säger alltså att en stridsreglerna är till för småskalig strid (jag antar du menar runt 10 man), så därför passar de till större krig.. Va?! Du sade just att var 300:e kula endast träffade under krig.. Så är inte fallet i "mansfattig strid".. Hur ska du ha det?
¶ "Ifall rollpersonerna befinner sig i krig är det ju intressant att se hur det går för rollpersonerna, inte hur det går för resten av folket i slaget.".
Och här menar du att rollpersonerna inte ska göra som de har blivit tillsagda att göra (=rikta stocken och skjuta)? Du menar att inga är inviduella förutom rollpersonerna? Om du inte gör det, så undrar jag lite hur du får in 1 träff per 300 skott, i GD:s stridsstatistik.. Vad menar du egentligen?
Nä, nu skiter jag i den här tråden.. Jag (med andra) tycker du har snöat in dig på ett helt felaktigt argument och argumenterar från en helt absurd vinkel (krig?! wtf?!).. Det mest känns som om vi pissar in revir.. Jag har i alla fall insett att du har en helt annan filosofi än mig vad gäller när man ska använda färdighetsslag.. Jag får väl nöja mig med det.. Hoppas du lyckas inse detsamma..
/
Han som ska dra på LinCon om 4 timmar och har inte tid att sitta här och tjöta