Nekromanti Plåta tennfigurer

G

Guest

Guest
Jag försöker ta en bild på en samling "tenn"-figurer, dvs vanliga 25mm fantasyfigurer till D&D (både målade och omålade figurer), men det är väldigt svårt att få bra bilder som faktiskt visar hur figurerna ser ut. Jag har prövat med och utan blixt, samt med mörk elle ljus bakgrund men det blir oftast väldigt suddigt.
Är det någon som har några tips så är jag tacksam.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad har du för kamera/lins? Låter som att du har ett problem med fokus... Alla kameror fixar inte att fokusera hur nära linsen som helst. Med en systemkamera med autofokus är det ganska lätt att under fotografering experimentera sig fram till hur nära man kan vara.

Sedan skulle jag varmt rekommendera att sätta kameran på ett stativ. När man fotar små prylar är det stor risk att detaljer försvinner när man skakar lite på handen... Med stativ borde du kunna ta kort även med lång slutartid.

Såhär gör jag, när jag ska ta bilder på minis: Sätter min systemkamera på ett stativ, förbättrar ljussättningen så mycket jag kan, stänger av blixten (blixt ger alltid väldigt märkligt ljus), sätter kameran på "Manuell", sänker F-numret (=kortare "fokusrum") till minimum vilket både gör att jag kan ha lägre slutartid och lägger till snyggt sudd på bakgrunden, ställer upp slutartiden så långt det behövs för att ljusmätaren ska vara nöjd, låter linsen autofokusera på figuren, ställer in ett par sekunders fördröjning på kortet, och trycker på avtryckaren. Sekundrarna är till för att minimera risken för att jag råkar putta till kameran när jag trycker ner avtryckaren.

Men som sagt, det här förutsätter systemkamera med autofokus samt ett stativ. Det brukar finnas mobilappar som låter en ställa in en del av ovanstående, men undvik att använda mobilkamerans zoom. Den är ingen riktig zoom nämligen, utan gör bara samma förstoring som man kan göra efteråt i Photoshop...

Snow

Swashbuckler
Vad Krank sa.

Lite beroende på hur man vill att det ska se ut kan man försöka påverka ljuset. Jag försöker ge råd utifrån att man vill visa hur figuren ser ut.

Mycket ljus är bra för bilden. Det ger nämligen kortare slutartid (tiden kamerans öga är öppet). Kortare slutartid är bättre för bilden. För en del kameror ökar bruset vid längre slutartider, men den effekten är rätt minimal. Om du har riktigt bra ljus kan du plåta handhållet, men då krävs i princip studioljus. Så sätt kameran på stativ (eller en påse full med torra ärtor eller sand). Du kan söka

Det finns också en effekt med spegelreflexkameror (många systemkameror, speciellt de som inte är pyttesmå) där spegelns uppfällning gör att kameran vibrerar. Har man väääldigt kort slutartid hinner vibrationen inte påverka. Har man väldigt lång kan vibrationen inte påverka bilden, de dör ut för snabbt. Men i mellanläget kan vibrationen göra bilden oskarp. Det är ytterligare en minimal effekt bry dig bara om du är perfektionist. Man kan låta spegeln gå upp i förväg och sen vänta innan man tar bilden såhär:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_lock-up

Viktigt
Köp tex en 500W bygglampa och låt den lysa upp din vita vägg och tak. Låt den inte lysa direkt på figuren för då blir skuggorna väldigt skarpa. Det kan bli en dramatisk effekt men oftast inget man vill ha. Tricket är att låta den vita väggen (eller ett vitt lakan) ge en indirekt mjuk belysning. Man kan också bygga ett tält av vitt lakan och lysa på modellen genom tältet. Eller köpa ett tillverkat tält, här:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...iga-tillbehor/ljustalt-for-produktfoto-p57330

Viktigt
Tänk på att hålla temperaturen på ljuset konstant. Blanda inte ljus från någon lampa (om det inte är en speciell lampa tillverkad för detta) med solljus. Solljuset kommer att se blått ut och lampljuset gult (eller grönt beroende på lamptyp).
http://minutes.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2010/04/Color-of-Light.jpg

Viktigt
Sen när du har ljus av endast en temperatur så ställ in vitbalansen. Annars riskerar du att din figurs färger inte återges alls rätt.

Troberg

Sinister eater
En lins med extrem kort hyperfocal distance kanske kan hjälpa. Stativ, liten bländare och lång slutartid är också bra.

Annars så finns ju nödlösningen med pinhole-kamera, som har oändligt skärpedjup (men aningen suddigt hela vägen). Enkelt att göra själv (se tex här: http://www.wikihow.com/Make-a-Pinhole-Lens-for-Your-SLR-Camera ), har själv gjort en sådan "lins". Kostade mig 10 spänn för ett extra lock till kamerahuset, resten hade jag hemma.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Delvis offtopic, men: jag har insett att mitt färgseende gör det svårt för mig att ta vettiga bilder med artificiell belysning (eftersom det ofta blir för rött, och jag har problem med mitt rödseende). Jag ska skaffa en sån där rekommenderad enkel byggbelysningslampa, men en annan grej jag funderat på är ett gråkort. Det verkar ju himla smidigt att bara ta med i bilden och sen använda för vitbalansering i photoshop.

Frågan är: är det värt att köpa ett? Hittar många som kostar rent bisarra summor, typ 300+ kronor. Finns det någon anledning att inte bara köpa typ ett sånt här paket för en dryg hundring?

Jag skulle skapat ett eget om jag haft en pålitlig skrivare...

Troberg

Sinister eater
Det beror på vilka krav man har. Jag använde länge det halvgenomskinliga vita locket från en McDonalds-dricka för vitbalansering. Sätt det framför linsen, rikta mot en ljuskälla och plåta så får du en OK vit-referens.

När det gäller lampor så är det magiska ordet för korrekt färgåtergivning "kallvit". Du vill ha lampor/lyssrör som är kallvita (går du till en elhandlare så vet de vad du pratar om). Jag har framgångsrikt använt två skrivbordslampor med två kallvita lysrör i varje lampa. Lätta att rikta, eftersom de har ledat stativ, och gav korrekta färger, utan att göra bilderna för varma/rödtonade. Lysrör upplever jag också som mindre kinkiga med hållarens reflektor. Du får ett jämnare ljus, med mindre risk för "skuggringar" i ljusbilden.

Edit: Fy fan vad jag stavar uselt...

Edit2: En sak till: Jämför inte med pappersfoton framkallade i fotolabb. De har usel färgåtergivning, för att de har lärt sig att folk vill ha feta, mättade färger, så de kör en mycket högre saturation än vad de borde för en korrekt färgåtergivning. Visst, det blir snygga solnedgångar på semesterkorten, men det är fel.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu har du ju fått tips om hur man fotar med systemkamera, men det är ju inte alla som har en sådan. Jag, t.ex.

Så jag ville bara påpeka att det går att fota minis med sin smartphone. Kolla de här som jag tagit med iPhone (4S och 5S):

Jag har inte använt stativ, utan bara låtit telefonen vila mot bordskanten eller någon bok (eller liknande). Se till att det är ljust i rummet, men att du inte direktbelyser objektet du skall fota (vinkla bort lampan, gärna mot ett pappersark eller en skärm).

Har du photoshop eller liknande kan du justera nivåer i efterhand, eller så använder du telefonens fotoredigeringsfunktioner.

Edit: använd aldrig blixt.
Edit 2: högerklicka och öppna bilderna på ny flik om du vill se större versioner.

Rhodryn

Hero
Det går få någerlunda ok resultat även med dåligt ljus,med blixt, och hålla den i handen mm... men det kräver ju oftast lite tur, rätt vinkel på kameran/mobilen, mm. :p

Ni kommer antagligen få kopiera de två första bildernas url för att kunna se orginal storleken på dom (eftersom sidan minskar bilder som är för stora för den). Vitulvs "Edit 2" förslag kan nog också funka... det är dock något som aldrig funkat för mig, de valen är utgråade för mig ab någon anledning.

Tog denna för kanske två månad sedan med min HTC One mobil. Kom på att jag inte hade några bilder alls på mina Delaque (från Necromunda), så jag tog och fixade det. Fick till denna, en ok bild, på andra försöket. Och ja, dom är rätt sjaskiga och sletna... även om jag tycker om att rita och måla och så, så hade jag av någon anledning inget stort tålamod för att måla modeler (vet ej varför... för att jag är ju sån som kan spendera timmar med att mixtra med en bild jag ritat, specielt på datorn). Sen är det inte jag som har målat de två till höger. Min ledare saknas också, vet inte var han har tagit vägen. Ni får även se min dåliga skrivstil. :p

Sen kan det ju vara så att man kanske inte ens har en kamera alls (inte ens på sin mobil), eller så är den riktigt dålig, då kan man ju ta till lite andra medel. Som här, med mina Witch Hunters (från Mordheim). Där jag använde min scanner och scannade in dom istället. Man förlorar ju delvis förmågan att posera dom... men det fick jobbet gjort i alla fall. Och det blev ju rätt ok ändå. :grin:

Här nedan är två bilder, i dålig kvalite, och möjligen orginal storlek (alla bilderna ovan är större än dessa 2 nedan, men forumet ändrar ju storlek på bilder som är för stora för sidan... så jag vet inte om dessa 2 är för stora eller inte), för att visa just hur dålig digital kamera jag hade, och vad som ledde till att jag bestämde mig för att scanna in en del av mina målade figurer. Snubben i bilden är min favorit karaktär från min favorit arme, från Warhammer 40000. En av 40K universumets starkaste psychers någonsin. Blood Angels egna Chief Librarian, the "Lord of Death" him self... Mephiston!