Illa valda tillfällen eller inte... Dör dom så dör dom... Det är iallafall min filosofi.. Sedan att jag vill att de ska få en möjlighet till att göra något "häftigt" som sista grej med sin karaktär, behöver inte minska chansen till död..
Jag är inte ute efter att RPs i min kampanj alltid ska göra heroiska saker... Inte när de dör heller... De ska bara (oftast) få en möjlighet att säga några sista ord, göra en sista gest, eller göra något heroiskt... Beror på situationen... Det är möjligheten till dramatik jag pratar om... Och den är upp till spelarna hur de förvaltar!
Jag kanske valde mina ord illa i förra inlägget... Men spelar man i min kampanj, ja då kan man dö i ett krogslagsmål med ett fyllo... Så enkelt är det, och det vet mina spelare också... Det är accepterat... Jag gör inga räddningar, det är de som får stå för det...
Exempelvis när de slogs mot krokodiler, slängde sig en RP ivägen för en krokodil som skulle ge sig på en annan RP som var väldigt skadad och antagligen skulle kunna ha dött av krokodilens hugg...
Dessutom den döde RPs sista ord kan initiera något nytt? Vem vet... Möjligheterna är oändliga... Och jag tänker då alltid låta en RP dö om tärningarna visar det så... Hur betydande striden är eller inte är spelar ingen roll... Strid är strid... Strid är dödligt, hamnar du i strid... Deal with it...
Ok, slå ihjäl fyllot är inte heroiskt, och inte häftigt... Däremot att säga ettpar väl valda ord till sina vänner... Kanske berätta om en hemlig kärlek man har haft till en i gruppen av RPs, kanske berätta en hemlighet... Eller be dom att göra något, som sista önskan...I den typen av fall jag pratar om finns det inte mycket utrymme för heroisk död då det knappast känns hjältemodigt att lyckas slå ihjäl fyllot på baren som råkat få in en superträff när han blev arg för att rollpersonen inte ville köpa en öl åt honom.
Jag är inte ute efter att RPs i min kampanj alltid ska göra heroiska saker... Inte när de dör heller... De ska bara (oftast) få en möjlighet att säga några sista ord, göra en sista gest, eller göra något heroiskt... Beror på situationen... Det är möjligheten till dramatik jag pratar om... Och den är upp till spelarna hur de förvaltar!
Jag kanske valde mina ord illa i förra inlägget... Men spelar man i min kampanj, ja då kan man dö i ett krogslagsmål med ett fyllo... Så enkelt är det, och det vet mina spelare också... Det är accepterat... Jag gör inga räddningar, det är de som får stå för det...
Exempelvis när de slogs mot krokodiler, slängde sig en RP ivägen för en krokodil som skulle ge sig på en annan RP som var väldigt skadad och antagligen skulle kunna ha dött av krokodilens hugg...
*hmmh* Äventyret hotat... Nå då får det väl vara det då... Fungerar väl för min del som spelleder äventyr och saker där jag försöker ge RPs frihet att göra som de behagar... Om de behagar lägga av för att åka hem och sörja... Då får de göra det... Inga problem för mig att lägga in 1 års upehåll där karaktärerna går igenom sörjeprocessen... Men de känner ju varandra fortfarande, och kommer träffas igen... Kanske de ger sig ut i världen för att äventyra igen då? Eller råkar ut för något... Må så vara att lite av det jag funderat ut går i stöpet... Men det gör inte mig någonting alls...De psykologiska aspekterna hos de överlevande är intressanta men jag ser inte hur det är någon motsats till vad jag skrivit. Gillar man att ha någorlunda realistiska reaktioner innebär dock slumpmässig död än större risk att äventyret går i sank då de flesta människor skulle lägga av om en nära vän (om det nu rör sig om en sådan förstås) dör. Förmodligen finns ingen drivkraft för hämnd heller om det just rör sig om den typ av slumpmässig död som jag pratat om.
Dessutom den döde RPs sista ord kan initiera något nytt? Vem vet... Möjligheterna är oändliga... Och jag tänker då alltid låta en RP dö om tärningarna visar det så... Hur betydande striden är eller inte är spelar ingen roll... Strid är strid... Strid är dödligt, hamnar du i strid... Deal with it...