Nekromanti [PL] Vinstmarginal och eget forum

EchonCique

Hero
Re: Eget forum

Den här diskussionen om någon hör inte hemma på detta forum. Vilket är ett skäl till ett eget forum.

Däremot kan vi lyfta diskussioner på detta forum som rör just speltekniska detaljer och inriktning/lösning på spelskaparproblem.

Sköt de tekniska diskussionerna på ett forum.
Sköt de mer spelskaparmakande diskussionerna här.

EchonCique

Hero
Krångliga hurdå?

Är det krångligt säga "Hej, vad behöver ni hjälp med? Ok. Det kan vi hjälpa till med. Får vi se ett kvitto på att det är skött så sätter vi in pengarna omedelbums."? Och ja det finns skatteregler som reglerar gåvor, sponsring och köp/sälj av tjänster och reglering av prisnivåer för dessa tjänster.

Även en blygsam summa skall deklareras och skattas på både av oss och av mottagaren. Det kräver att korrekt bokföring och transaktioner mellan oss och annan part görs.

Gardener och vilken annan part som helst som eventuellt blir inblandad i detta projekt behöver göra detta, om vi skall följa lagarna som finns. Vilket jag med stark emfas önskar att vi och de vi stödjer skall följa.

Allt detta ovan slipper vi om vi kör utan förtjänst på boken och istället stödjer sajten genom reklam och information i boken.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Förtydligande

För de misstrogna själar som tror att jag är en halvkorkad skattefuskare så kan jag förtydliga mig själv.

Så vitt jag vet så driver Gardener ett eget företag som bland annat hanterar wrnu och sidans skötsel. Eventuella inkomster ifrån vårt lilla projekt kommer att vara små och kommer att fördelas ojämnt över året. Det är svårt att på förhand sia om några försäljningssiffror men de kommer inte att vara stora. Därför är det enklare att Gardener hanterar den ekonomiska biten direkt genom sitt företag. Detta innebär visserligen att vi inte får mer insyn och kontroll över inkomsterna än om vi hade donerat. Men å andra sidan så slipper vi en del krångel och jag litar på Gardener, särskilt när det gäller så här små summor.

Sedan tycker jag att vi kan lämna vissa detaljer därhän som till exempel exakt hur stora marginalerna ska vara och vad slutprodukten ska säljas för. Den måste fortfarande skrivas ihop först och främst innan vi börjar besluta oss för hur vi ska spendera pengarna.

Troberg

Sinister eater
Re: Sammanfattning i halvtid

Vad gäller frågan om vinstmarginal verkar åsikterna vara delade. Jag och Yyy tycks förespråka att PL ska säljas utan profit, medan Walium och Tomas förespråkar en mindre vinst som ska doneras till wrnu. Troberg velar på mitten.
Nja, jag menar inte att man ska göra någon profit, bara ha en liten marginal för eventuella omkostnader. Skulle marginalen inte behövas så går den till välgörande ändamål.

Simon

Swashbuckler
Re: Sammanfattning i halvtid

Mina åsikter såhär långt är:
- Helst inget eget forum. Spelskaparmässiga diskussioner här. Kanske kan sådana här mer administrativa diskussioner flyttas till forumet Rollspel.nu, eftersom det ändå är tänkt som ett wrnu-projekt?
- Gärna ett symboliskt påslag på produktionskostnaden, som då kan gå rakt till Gardeners drift av sajten. Vinsten lär bli så liten att frågan om korrekthet borde vara ganska akademisk. Men är motståndet för stort mot att vara så ungefärlig så kan vi väl göra det profitfritt, dåh.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vill inte se oss bryta mot lagarna, vilket innebär att det hela måste in i ett bolag av någon form.
Stämmer det verkligen? Jag är rätt säker på att man inte behöver redovisa något om man gör det som hobbyverksamhet och tjänar mindre än 6000 (eller vad det nu var) per år.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Hobbyinkomst kontra företagsresultat

Nä, men det stämmer nästan.

Du kan göra en jefla massa affärer som privatperson och du behöver inte ha ett bolag för att sälja böcker.

Däremot så räknas varje såld bok som inkomst av tjänst och det måste du skatta för, och du kan heller inte kvitta inkomst mot utgift och inte heller moms. Dvs, köper jag ett tryck så tar jag de pengarna från min redan skattade inkomst. När jag säljer boken så är de pengarna som jag får in inkomst som måste skattas.

Eller uttryckt i siffror: jag tjänar 100 000. Efter skatt blir det med 30% skatt 70 000 kvar och 30 000 snodde skatteverket. Jag köper ett tryck för 56 000 plus moms 14 000. Sedan säljer jag böckerna för 100 000 kronor. Detta är inkomst av tjänst, och måste skattas för, dvs jag själv måste betala 30 000 till till Skattemyndigheten. Moms slipper jag dock redovisa.

Som företag kan man skriva av inkomst mot utgift och kvitta ingående moms mot utgående moms.

Företaget tjänar 100 000. Företaget köper ett tryck för 56 000 plus moms 14 000. Sedan säljer företaget böckerna för 94 339 plus bokmoms 5 661 = 100 000. Företagets utgift 56 000 skrivs av mot inkomsten 194 339, vilket ger ett resultat på 138 339 som ska skattas för, med 28% företagsskatt 38 734. Inkommande moms kr 5 661 kvittas mot utgående moms 14 000, vilket ger en överskjutande moms på 8 339, dvs skatteverket gör en utbetalning på 8 339 kr. För företagets del tillkommer merjobb i form av momsredovisningen, och moms och inkomster/utgifter hanteras separat.

I vilket fall som helst, det är fullt lagligt att få inkomst av hobbyverksamhet, men den måste tas upp i inkomstdeklarationen och skattas för. Du skattar dessutom för inkomsten, inte för resultatet.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hobbyinkomst kontra företagsresultat

Jag hade för mig att det fanns en gräns någonstans kring 6000 kr där man inte behövde skatta för inkomst från hobbyverksamhet, bara. Det var Gurgeh som kollade upp det där när vi funderade på om vi skulle starta Kaleidoskop som företag (det föll på att ingen orkar med jobbet) , så jag har bara ett vagt minne av det hela.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

Inkomst under 6000 kronor behöver man inte skatta för, punkt, oavsett om det är från hobbyverksamhet eller från "riktigt" arbete.

Dimfrost

Special Circumstances

Men jag trodde att det var utöver vanligt arbete, alltså. Annars är det ju inte så relevant i det här fallet.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Det fanns förr, men den regeln försvann för över 10 år sedan.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag hade för mig att det fanns en gräns någonstans kring 6000 kr där man inte behövde skatta för inkomst från hobbyverksamhet, bara.
Det är moms man inte behöver betala om försäljningen understiger 30.000 kr per kalenderår. Däremot måste man betala skatt på inkomsten.

Länk till en helvetiskt opedagogisk broschyr från Skatteverket

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kom igen nu!

Jag misstänker att jag kommer att få peka mycket med hela handen om det här projektet överhuvudtaget ska bli verklighet. :gremsmile:

Eget forum eller inte är en mindre viktig fråga. Den stora grejen är huruvida vi ska ha vinstmarginaler eller inte.

Låt oss spana in Lulus egen prislista. Som synes så är det inte särskilt dyrt att trycka upp böcker i svart-vitt. Jag vet inte vilket format som vi satsar på eller hur många sidor som vi slutligen kommer upp i, men det är inte orimligt att vi landar någonstans runt 100 sidor. Det är väl rätt normalt med ungefär 3000 tecken per A4-sida.

Satsar vi på "Perfect Bound" så är startkostnaden $4,53 oavsett format och sedan tillkommer $0,02 per sida. A4-format och hundra sidor blir alltså $6,53 och dollarn ligger väl på runt 7 spänn i dagsläget? Under 50 kronor för ett exemplar alltså. Lägger vi då på en vinst på 40 kronor plus 10 kronor till Lulu så slutar vi på strax under hundralappen exklusive frakt. Och det är väl inte ett för högt pris för en sådan här produkt?

Detaljerna går att diskutera men jag ser egentligen inga ekonomiska skäl att inte ta ut en liten vinst.

Arfert

Facit
Re: Kom igen nu!

Låter bra. Jag är på fortfarande. Nu hoppas jag bara nån vill skriva material också. ;-)