Nekromanti Pladder om Supergänget

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett forum utan inlägg är ett ledset forum. Det här ska inte vara något ledset forum. Jag ser det som min medborgerliga plikt att skapa en diskussionstråd.

När forumet var nere hade jag tid att avsluta Supergänget. Sedan har jag till och med speltestat det med Jonas Ferry och några andra personer, och det verkade fungera. Min ambition just nu är att trycka upp ett antal exemplar av det. Egentligen hade jag tänkt göra detta till Lincon (som äger rum nu till helgen), men stoppades av verkligheten i form av tryckkostnader som var lite högre än vad jag i min blåögdhet hade förväntat mig. De är dock inte så höga att jag lagt ner planeran på tryckande -- jag har bara insett att jag ska undersöka marknaden lite bättre innan jag bestämmer mig för något. Ett första steg är att göra en marknadsundersökning. Den har bara en fråga och borde därför gå snabbt att besvara:

1) Antag att en person har tecknat en rollspelsserie och tryckt upp denna som ett serietidningsstort album. Albumet är 32 sidor tjockt och helt i färg. Hur mycket skulle du vara beredd att betala för att få äga ett exemplar av det?

Nöj dig inte med att svara på frågan. Skriv gärna något annat intressant som är relaterat till ämnet.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Får man betala i natura?

Om det inte funkar med sex så bedriver jag storskalig uppfödning av dammråttor under min säng. Mycket mjuka och keliga. Nästa stora fluga, jag lovar. :gremsmile:

Jag skulle betala upp till 60 kronor för ett nummer. Problemet är att jag, liksom säkert många andra, ser det som en serietidning mer än ett rollspel (även om jag vet att det är fel så argumenterar jag inte mot min plånbok) och det påverkar hur mycket som man är villig att betala.

Däremot tror jag fortfarande att det kan vara vettigt att ta emot föranmälningar på ett mer organiserat sätt så att en del av tryckkostnaderna är täckta redan innan produktionen går igång.

Dimfrost

Special Circumstances
Egentligen inte mer än 70-80 kronor. Det beror naturligtvis på det mer exakta innehållet. Supergänget kan vara värt en hundring, och om det hade varit Morrison/Quitely som stått bakom kanske 150-200 eller så. :gremgrin: (Nej, du är inte riktigt där än. :gremtongue:)

Annat intressant: hört något från öststatskontakten än?

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Kul att du blivit klar med serien din Gurgeh !
Nu till frågan då.. Vette katten vad jag skulle vilja ge, egentligen. Dock kan jag tänka mig i prisklasen crikra 50 spänn. Sen om man tar detta pris & hoppas på att det täcker allt vad det kostar att täcka upp vad det kostar för tryck & sådant vet jag inte.

Arfert

Facit
om vi pratar softcover, att det är tryckt i ungefär samma kvalitet som en vanlig serietidning så skylle jag betala 70-80 spänn... Om det var lite finare papper och tjockare omslag runt en hundring... Och upp till 150:- för hårdpärm.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Supergänget kan vara värt en hundring, och om det hade varit Morrison/Quitely som stått bakom kanske 150-200 eller så.
Ha, jag är bättre på att skriva rollspel än Grant Morrison (tills motsatsen bevisas).

Annat intressant: hört något från öststatskontakten än?
Jag träffade honom på Netto i fredags men hade inte tid att säga mer än hej. Han ska höra av sig snart.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Och upp till 150:- för hårdpärm.
Hårdpärm är ganska uteslutet. Det skulle se lite löjligt ut när ena pärmhalvan är tjockare än innehållet. :gremwink:

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
70 spänn, kanske. Beror lite på kvaliteten. Upp mot en hundring för bra kvalla. Man vill inte pröjsa för mycket för något som faller i bitar inom ett år.

/Dnalor

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Får man betala i natura?

Om det inte funkar med sex så bedriver jag storskalig uppfödning av dammråttor under min säng.
Du har varit i min lägenhet. Såg det ut som om jag skulle behöva importera damråttor? :gremgrin:

Däremot tror jag fortfarande att det kan vara vettigt att ta emot föranmälningar på ett mer organiserat sätt så att en del av tryckkostnaderna är täckta redan innan produktionen går igång.
Jag har funderat på det, i alla fall så mycket att jag skrivit ner namnen på de som påstått att de kommer köpa ett exemplar. (Även om de bara sagt det i förbifarten.)

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Om 50 spänn, så köper jag den direkt utan tvekan, såvida jag får läsa lite om rollspelet först (på baksidan?).

Om 100 spänn, så tänker jag "Coolt, den här ska jag köpa någon gång", men gör det antagligen inte.

Finns det någon möjlighet till att lägga in reklam och få sponsring på så vis?

/Han som börjar känan sig själv vid det här laget

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Finns det någon möjlighet till att lägga in reklam och få sponsring på så vis?
Javisst, vad vill du sälja och hur mycket vill du betala för utrymmet? :gremwink:

Ärligt talat har jag tänkt ha reklam på baksidan (för att öka serietidningskänslan), och eventuellt på en sida till, men innan jag vet hur stor upplaga jag har råd med vågar jag inte kontakta någon för att försöka sälja annonsplatsen.

/tobias

Arfert

Facit
tja, franska seriealbum (som Asterix) har ju nästan alltid hårdpärm på originalspråk, och en inlaga på 48 sidor ungefär.. och det funkar, ser inte konstigt ut...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"album", som på lite finare papper?

Tja, kanske en hundring inkl vad nu frakt kan tänkas kosta, eller köpt ur någons hand på konvent för en hundring. Inte mer än så iaf.

Hellzon

Långsamma Vargen
En hundring, max. (Räknar på andra tidningar som ligger i intervallet 50-100, och de på 50 suger ju ändå. :gremwink:)

Ägigt att det blev klart, hursomhelst. Kom att tänka på Supergänget när nån kårmupp hade lagt in framsidan som skrivbordsbakgrund på en av kårdatorerna, och då var det ju bara att sätta sig och frossa i sig de sista sidorna.

Troberg

Sinister eater
Upp till runt en hundring. Jag själv skulle vara beredd att betala mer, men jag vill nog inte rekommendera att ta mer än så för den.
Jag håller med. Själv skulle jag utan att blinka ge tvåhundra eller mer, men jag tror att många skulle droppa av där.

Anders Åstrand

Swordsman
Tja, om jag inte visste något om serierollspelet alls så kanske jag skulle vara beredd att betala en 50 spänn eller så. I fallet med supergänget går väl gränsen för mig någonstans strax över 150:- .

Får jag vara ofin och fråga ungefär vad det kommer kosta att trycka det?

Zire

Swashbuckler
En hundring!

Men det är för att jag tycker idéen är cool, annars hade jag nog knappt köpt det oavsett pris. Superhjälterollspel är inte min kopp kaffe :)kaffe:), inte idag i alla fall.