Nekromanti Pladder om Supergänget

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
50:- skulle vara ett "jag köper nu, omedelbart, nyss"- pris.
100:- skulle vara ett "jag köper när jag får pengar"- pris.
150:- skulle vara ett "jag köper när jag får pengar, men det blir aldrig av"- pris.

Som min ekonomi ser ut nu, i varje fall. Hade jag fast arbete med OK lön istället för studielån hade jag nog kunnat spendera ett par hundra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tryckkostnader

Får jag vara ofin och fråga ungefär vad det kommer kosta att trycka det?
Det får du gärna göra, men jag kan inte svara ännu. Jag har bara pratat med ett par svenska tryckerier, och de är rätt så dyra när det gäller fyrfärg. (Det är tryckplåtarna som står för större delen av tryckkostnaden om jag förstått saken rätt, och att trycka 32 sidor i färg blir ungefär samma kostnad som att trycka 128 sidor i svartvitt eftersom det behövs fyra tryckplåtar till de fyra färgerna.) Det beror också på vilken upplaga jag kommer välja, även om varje extra exemplar är extremt billigt när man betalat startkostnaden.

Sammanfattning: Jag vet inte -- ännu.

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
En hundring

Jag tillhör inte målgruppen och kommer nog aldrig att spela spelet men bara för att jag har älskat hela grejen ända sedan jag upptäckte vad de där trådarna om "Supergänget" handlade om så kan jag tänka mig att betala en hundring för spelet, inklusive frakt och sånt. (Ska jag vara ärlig så kommer jag nog inte att bemöda mig att beställa spelet men om jag råkade gå förbi ett ställe som sålde det skulle jag slå till.)

Dewil

Storuggla

Champion
"1) Antag att en person har tecknat en rollspelsserie och tryckt upp denna som ett serietidningsstort album. Albumet är 32 sidor tjockt och helt i färg. Hur mycket skulle du vara beredd att betala för att få äga ett exemplar av det?"

Det där är en svår fråga. Det beror på vem som ritat, vem som skrivit manus, vem som gjort reglerna och hur trycket såg ut osv osv, Warren Ellis (som förresten ritar och skriver den tokroliga superhjälteserien Empowered) skulle kunna ta mer av mina pengar än säg, Billy Butt.

Jaha, om du ritat den? Okej. Fullfärg? Omslag i samma kvalitet som Fantomen eller så, så att den inte faller i bitar om man tittar på den? Öhm, kanske... 80-100 spänn. Mest för samlandets skull. Superhjältar är annars inte min kopp te alls, så jag är väl fel målgrupp.
Fast, nu var det ju apor med i bild va? 150 spänn.

Storuggla, men då får du fan i mig bjuda på en grillkorv också

Rising

Vila i frid
50 spänn = Jag köper den och hotar att injicera knark i människor som inte köper den.

90 spänn = Jag köper den, samtidigt som jag kommer ha full förståelse för att andra inte tänker göra detsamma; oavsett hur de resonerar.

130 spänn eller mer = Jag köper den endast om jag är lite glöggfryntlig och har mycket pengar på bankkontot. Annars säger jag att "jag ska köpa den senare..."

Krille

Super Moderator
Mindre än 50 kr: Ge till Krille!
Mellan 50 och 80 kr: Defintivt värt det. Givet konventsköp.
Mellan 80 och 100 kr: Hmmm. Ingår det en pappskiva till SL? Njaeöummm... åkej då.
Mellan 100 och 120 kr: Nu bör du vara en riktigt bra säljare.
Över 120 kr: Inte utan "special price for you!".

MrG

Swashbuckler
Vad kostar ett seriealbum idag? Skulle nog kunna ge samma... och framförallt, ska det har seriekänslan måste priset sluta på en 9a. Så jag skulle nog falla för det om det kostade mellan 59 och 79 kronor...

-Gunnar (som vet att Niklas fixade ett eget seriealbum som bröllopsgåva en gång, hugg honom på LinCon och kolla tips?)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Supergänget på utrikiska?

Har du några planer på en utrikisk Supergänget?
Ja, det har jag. Jag ska sätta mig ner och översätta den till engelska över sommaren, sedan får jag se om jag lägger ut den på samma sätt som den svenska versionen eller om jag försöker sälja den i pdf-format (vilket Jonas Ferry insisterar på är en bra idé.)

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Supergänget på utrikiska?

sedan får jag se om jag lägger ut den på samma sätt som den svenska versionen eller om jag försöker sälja den i pdf-format (vilket Jonas Ferry insisterar på är en bra idé.)
Det kan jag också insistera på. I och för sig passar ju just färgtryck lite sämre som pdf, men i övrigt är ju amerikaner pigga på att betala för pdf:er. Med tanke på tryckkostnader känns pdf mer lönsamt, och jag tror nog att tillräckligt många kommer att vara sugna på spelet för att köpa det till skillnad mot att bara läsa webserien gratis.

/Dimfrost

Cybot

Mest spelbar
Supergänget strikes! (svar och mer därtill)

Definitivt en hundralapp. Kanske mer.

P.S: Körde ett grymt Supergänget äventyr tillsammans med en bunt polare.

<center>Upplandspatrullen
Den odödlige Sphinxen(Flyger, kan förvandla sig till sten och är superintelligent! Gruppens ledare)
Herr Hyena (Som får sin superkraft från Afrikanska fabler)
Major Arkana (Superhjältinna med magisk Tarot Kortlek, kommandoträning och Snygg Uniform)
Volvomannen (Han är stark, Han rullar, Han förklär sig till Medelsvensson!)

vs

Deus Ex Machina
(Diabolisk regissör med psykiska krafter och förmågan att göra korta tidshopp)

i

Upplandspatrullen Issue 53:
"Upplandspatrullens Undergång: Tagning! Tagning! Action!"
</center>

Nightowl

Champion
Antag att en person har tecknat en rollspelsserie och tryckt upp denna som ett serietidningsstort album. Albumet är 32 sidor tjockt och helt i färg. Hur mycket skulle du vara beredd att betala för att få äga ett exemplar av det?
Runt en hundring. Men jag betalar för PDF-er, så jag är inte representativ för marknaden.

För Supergänget skulle jag dessutom betala mer, men det är bara för att det är det roligaste som hänt svenskt rollspel på länge. Helvete, måste ändra min profil!

Erik

Cybot

Mest spelbar
Re: Supergänget strikes! (svar och mer därtill)

Man tackar. Major Arkana (och samma gäller Herr Hyena) var en av en bunt förgjorda karaktärer som jag hade förberett om de inte kunde komma på något.

Båda spelarna är visserligen grymt kreativa men det blev en liten "vill ha!" upplevelse där.

Simon

Swashbuckler
1)
Förutsatt att det är Supergänget vi talar om:
60 spänn - Jag köper mängder och strör runt mig till alla jag känner
100 spänn - Jag köper och försöker övertala andra att göra det
150+ spänn - Jag köper men förstår om andra inte gör det

2)
På Lulu.com blir produktionspriset på 32 sidor serietidning i färg typ 60 spänn. Med min ringa förståelse verkar det vara hur bra som helst. Du kan ta åttio spänn och gå 15 spänn plus per sålt ex utan att ha lagt ut en krona på tryck. Dessutom kan den distribueras som pdf i samma veva. Det kanske finns nackdelar jag inte känner till dock...

3)
Något helt annat som är relaterat till ämnet:
I min ständiga jakt på det för mig optimala superrollspelssystemet började jag just skissa på en ny variant till stor del baserad på Supergängets regler fast inte lika extremt slimmat. Det jag vill åt är liksom nånting som ligger mitt emellan Supergänget och Mutants and Masterminds, om ni förstår. Har jag din välsignelse till detta? Om inte så kan jag ju fortsätta i alla fall, men då måste jag ju kanske hålla käft om det här och gå miste om all god input man kan få härifrån, och det vill jag ju inte...