Re: Lulu
Naturligtvis har du det. På villkoret att du skriver en massa intressanta trådar om vad du vill göra med reglerna, förstås
Oh jävlar. Om det är villkoret så måste jag ju göra det. Såhär helt kort så har jag lagt till färdigheter, där klassiska grundegenskaper ingår, och karaktärsdrag. Egenskaper, alltså krafter, speciella prylar och annat, som i Supergänget, aktiveras av storypoäng. En aktiverad egenskap adderar sitt värde till en färdighet när den används, men själva färdigheterna kan användas utan storypoäng. Rollpersonerna börjar med noll storypoäng men inkasserar poäng genom att misslyckas med saker och genom att deras karaktärsdrag har inverkan på äventyret. Dessutom har alla motståndare full pott poäng från början, och när de aktiverar sina egenskaper mot rollpersonerna så inkasserar dessa lika många poäng som skurken har spenderat.
Typ så ser skissen ut.
Jag kollade lite på det igår. Det såg väldigt lovande ut. Frågan är hur mycket frakten egentligen kostar om man beställer ett enstaka exemplar.
Om jag inte lyckas få ett tillräckligt bra pris från något tryckeri kommer jag helt klart att överväga den varianten. Och oavsett hur jag gör på svenska lär den internationella versionen hamna där.
Femton tjugo spänn om man beställer ett enda ex, tyckte jag att jag såg.
Det som gör mig så förtjust med Lulu är att det verkar så lättrealiserbart. Det känns liksom väldigt inom räckhåll. Jag har läst på lite på Lightning Sources sida, och även om det säkert är mer professionellt på nåt sätt, med större distributionsnätverk och så, så är ju nackdelen att de inte tar beställningar direkt från konsumenter, och att pengaflödet inte är lika smidigt, som det verkar.
Jag tänkte på en grej med Lulu. Man kan ju välja om ens bok ska finnas öppet till salu eller om bara man själv och de man skickar en viss länk till ska kunna beställa. Då skulle du ju till exempel kunna lägga upp två versioner, en som är till salu, med tjugo spänns påslag eller vad du tycker verkar bra, varav 20% går till Lulu, och en helt utan påslag som du själv köper in och sen kan ge bort eller sälja direkt i handen på typ konvent och så. Bra idé va?
(Förresten så är faktum att nu när jag har surfat runt kring det där de senaste dagarna så har jag blivit så jävla sugen på att få nåt färdigt själv, så jag har börjat skriva på allvar på en gammal idé till en roman/novellsamling med just supertyper i sverige som fokus. Funderar lite på att lägga ut ett färdigt avsnitt som novell här. Kan det va nåt?)