Ryng Silverkorp
Veteran
Eftersom detta forum verkar består av många spelledare och konstruktörer kan denna debatt säkert vara av intresse.
När Eon kom, tyckte jag att det var i stort sett ett DoD plagiat. Eon har efterföljts av handböcker och moduler som liknar de som gavs ut till DoD (gröna boxen). Ja, jag tyckte att Neogames faktiskt kopierade hela TargetGames produktion ...
Men samtidigt var Eon oxå ett eget spel, även om det påminde om DoD.
Samtidigt är det ju också så att DoD kan ses som ett plagiat av andra spel, exempelvis det engelska D&D.
Men det finns kanske en liten skillnad, DoD var det första (inte det allra första) spelet som utkom på svenska, och som fick en stor publik. Många spelare känner till DoD, och många med mig har växt upp med DoD. Då kan man förstås tycka att exempelvis Eon är ett sorts plagiat.
Vidare så verkar en hel del konstruktörer på detta forum få en del nedlåtande kritik mot sina "egna" spel och spelväldar.
Det där är ju inget nytt, det är ju en Eon-kopia!
Rummel och rabalder. Det finns väl inte, mycket som är så himla "nytt" inom rollspel. Det mesta har inspirerats av tidigare rollspel. Och rollspelen har i sin tur fått inspiration från litteraturen, osv ...
kommer osökt att tänka på låten, med refrängen: "Who stole it" nån som vet vilka (OT)?
Att försöka bena ut vem som var först med det ena eller det andra, tycker åtminstone jag känns lika ointressant som att ta reda på vem som kom först, hönan eller ägget.
Givet vis bör man väl försöka att skapa ett spel eller en kampanjvärld som inte upplevs som stulen.
En "egen" värld kan vara precis lika "ny" som en publicerad, eller har jag fel?
Dessutom så finns det säkert många som byggt egna världar/regler utifrån befintliga världar/regler för att dessa skall passa just dem, är detta fel?
Givetvis inte, men skall man försöka göra ett "nytt" spel/värld för att exempelvis publicera det på nätet, så bör man vara medveten om att många kommer att tycka till om det. Dessa åsikter kan garanterat vara av skiftande karaktär!
Därför bör man kanske akta sig för att plagiera för mycket .. det leder garanterat till en hel del nedlåtande ord. Och vill man ändå göra det, bör man nämna att spelet/världen i stort bygger på föregångaren.
Tack för ordet ... och fortsätt nu med det du gillar, att konstruera "egna" spel, spelvärldar, äventyr, kampanjer och regler!!
Med vänliga hälsningar
Ryng Silverkorp
När Eon kom, tyckte jag att det var i stort sett ett DoD plagiat. Eon har efterföljts av handböcker och moduler som liknar de som gavs ut till DoD (gröna boxen). Ja, jag tyckte att Neogames faktiskt kopierade hela TargetGames produktion ...
Men samtidigt var Eon oxå ett eget spel, även om det påminde om DoD.
Samtidigt är det ju också så att DoD kan ses som ett plagiat av andra spel, exempelvis det engelska D&D.
Men det finns kanske en liten skillnad, DoD var det första (inte det allra första) spelet som utkom på svenska, och som fick en stor publik. Många spelare känner till DoD, och många med mig har växt upp med DoD. Då kan man förstås tycka att exempelvis Eon är ett sorts plagiat.
Vidare så verkar en hel del konstruktörer på detta forum få en del nedlåtande kritik mot sina "egna" spel och spelväldar.
Det där är ju inget nytt, det är ju en Eon-kopia!
Rummel och rabalder. Det finns väl inte, mycket som är så himla "nytt" inom rollspel. Det mesta har inspirerats av tidigare rollspel. Och rollspelen har i sin tur fått inspiration från litteraturen, osv ...
kommer osökt att tänka på låten, med refrängen: "Who stole it" nån som vet vilka (OT)?
Att försöka bena ut vem som var först med det ena eller det andra, tycker åtminstone jag känns lika ointressant som att ta reda på vem som kom först, hönan eller ägget.
Givet vis bör man väl försöka att skapa ett spel eller en kampanjvärld som inte upplevs som stulen.
En "egen" värld kan vara precis lika "ny" som en publicerad, eller har jag fel?
Dessutom så finns det säkert många som byggt egna världar/regler utifrån befintliga världar/regler för att dessa skall passa just dem, är detta fel?
Givetvis inte, men skall man försöka göra ett "nytt" spel/värld för att exempelvis publicera det på nätet, så bör man vara medveten om att många kommer att tycka till om det. Dessa åsikter kan garanterat vara av skiftande karaktär!
Därför bör man kanske akta sig för att plagiera för mycket .. det leder garanterat till en hel del nedlåtande ord. Och vill man ändå göra det, bör man nämna att spelet/världen i stort bygger på föregångaren.
Tack för ordet ... och fortsätt nu med det du gillar, att konstruera "egna" spel, spelvärldar, äventyr, kampanjer och regler!!
Med vänliga hälsningar
Ryng Silverkorp