När jag spelade Eon så upptäkte jag femtioelva sidor med olika regelmodifikationer, men de som skrev dem var undantagslöst Eonfantaster. I många rollspel har man också som vana att skriva att det står vem som helst fritt fram att ändra i reglerna, och vissa brukar tom själva tillhandahålla alternativa och frivilliga regler.
Det är sällan det handlar om någon kritik mot rollspelet, utan snarare anpassning och flexibilitet. Men det är en annan diskution.
- Vi har en planekonomi.
- Vi har rollspel.
- Det är bestämt i planekonomin att det ska tillverkas/ges ut rollspel.
Då gör jag antagandet (vilket kan vara felaktigt) att det bara blir fråga om ETT rollspel.
Chansen är antagligen stor att rollspelet är gratis också.
Det stämmer att även fanboys till rollspel regelmoddar, men finns det bara ETT rollspel så kommer det antligen bli flera anti-spelare.
(nu kanske jag drar en felaktig slutsats, om det bara fanns ett rollspel så skulle kanske anti-spelarna göra något annat)
Anti-människor har en tendens att gadda ihop sig så de som är anti mot rollspelet skulle mingla med de som är anti mot planekonomin.
Självklart så skulle det bildas en undergroundrörelse!
Jag betraktar mig själv (svensk rollspelare) som medlem av en undergroundrörelse.
Jag försöker bara resonera mig fram till vad som skulle hända om en planekonomi hade rollspel, jag har ingen aning om mitt resonemang är korrekt eller ej.