Nekromanti Planlösningar till byggnader?

Mutanten

Hero
Jag söker planlösningar till byggnader i modern tid. Jag söker två sorters planlösningar:

Den första typen av planlösningar som jag söker är "standardplanlösningar" till platser som inte behöver finnas i verkligheten. Ett ex på den här typen av planlösningar är D6 Adventure Locations. Känner ni till fler böcker som D6 Adventure Locations? Gratis eller digitala köpeböcker? Jag är ute efter att snabbt kunna presentera en standardlagerlokal, standardkafé för spelarna etc.

Den andra typen av planlösningar som jag söker är svårare att få tag i för det är planlöningar till riktiga platser som offentliga byggnader (kommunhus, skolor, sjukhus, fängelse osv) och företagsbyggnader (gallerior, lager, kontor osv). Jag vet att det går att begära ut den här typen av ritningar men det kostar om jag har fattat det rätt några tior per ritning. Det blir mycket pengar om man som jag vill ha en hel hög med planlösningar. Någon som har koll på detta?

Kemimutt

Veteran
På malmö stads stadsbyggnadskontor kan man titta på ritningar på datorer. Man kan även maila dem till sig själv om man inte vill få dem utskrivna eller kopierade mot en liten avgift. De håller på att stegvis digitalisera arkiven så det gäller inte hela staden.

Mutanten

Hero
Kemimutt;n65812 said:
På malmö stads stadsbyggnadskontor kan man titta på ritningar på datorer. Man kan även maila dem till sig själv om man inte vill få dem utskrivna eller kopierade mot en liten avgift. De håller på att stegvis digitalisera arkiven så det gäller inte hela staden.
Så man kan söka och maila ritningar utan att det kostar någonting?

Kemimutt

Veteran
Det är korrekt uppfattat. Jag var där och kollade på ritningarna till ett hus jag senare skulle komma att köpa. Sedan vet jag inte hur reglerna är för ombyggnad inne, kanske måste man inte söka bygglov för det och då är det inte säkert att det är korrekt planlösning. Generellt tyckte jag de var mycket vänliga där, förutom att titta på mitt hus så tittade jag på stadsplanen för området. Då fick jag även en a1 kopia gratis. Men de är nog snällare mot en ung husköpare än mot någon som bara vill ha ritningar för skumma planeringkvällar i någon källare!

Mutanten

Hero
Kemimutt;n65936 said:
Det är korrekt uppfattat. Jag var där och kollade på ritningarna till ett hus jag senare skulle komma att köpa. Sedan vet jag inte hur reglerna är för ombyggnad inne, kanske måste man inte söka bygglov för det och då är det inte säkert att det är korrekt planlösning. Generellt tyckte jag de var mycket vänliga där, förutom att titta på mitt hus så tittade jag på stadsplanen för området. Då fick jag även en a1 kopia gratis. Men de är nog snällare mot en ung husköpare än mot någon som bara vill ha ritningar för skumma planeringkvällar i någon källare!
Ja risken är nog större att de kontaktar SÄPO än att de är snälla om jag begär ut ritningar till stadens myndigheter, skolor, sjukhus etc. ;) Men jag tror jag skippar det här. Jag använder D20 Critical Locations istället för riktiga ritningar.