Nekromanti Playbookfokus: The Brainer

Sodivra

Champion
Chryckan said:
Okej, men nu tänkte jag mer på det som en ren regelmekanik. Typ att AW inte blir obalanserat eller går sönder pga att brainern har 5 barter. :gremsmile:
Det kan man också acceptera och vara nyfiken på! Liksom, det känns lite fel och orättvist att ge så mycket barter till brainern, men vad händer faktiskt i spel? Eller okej, kanske inte en så stor grej egentligen. :gremsmile:

Chryckan

Swordsman
En annan grej jag kom och tänka på är att Brainern är väldigt rättfram och enkel att förstå vad den handlar om och vad den ska tillföra i spelet.
Speciellt jämfört med andra playbooks så som Battlebabe, Skinner och Solance som kan kännas svåra att få grep om fast än vid en första anblick verkar tydliga.

Det som ställer folk är däremot mediumet Brainern mest "verkar" i, dvs. malströmmen.
Så de knepiga med brainer är egentligen inte själva playbooken utan malströmmen representation och interaktion med spelvärlden och brainern samt andra karaktärer.

Erik_N

Warrior
Brainern är lite knepig. Om man inte gillar tanken på en övernaturlig malström (vilket jag tenderar att inte göra) så blir det en intressant fråga vad malströmmen i så fall egentligen ÄR, och varför finns det en speciell grupp människor som har kontakt med den? Det är förstås en fråga att besvara varje gång någon plockar upp Brainern, men ändå.

Brainern känns annars så hårt sammankopplad med AW som setting, säger väldigt mycket om vad det är för typ av värld. Och rätt specifikt för AW. Finns det några post-apokalyptiska berättelser, filmer, romaner eller annat där någon likt en Brainer förekommer? Något i stil med malströmmen?

Erik_N

Warrior
För mig känns det nästan som främsta skälet att plocka upp Brainern är chansen att få definiera vad malströmmen är för något... Precis som det roliga med hardholdern är att få beskriva sin holding. Inte bara, men det är ju en jättestor del av världsbeskrivningen som man som spelare helt fräckt kan sno åt sig. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Erik Ny said:
Brainern känns annars så hårt sammankopplad med AW som setting, säger väldigt mycket om vad det är för typ av värld. Och rätt specifikt för AW. Finns det några post-apokalyptiska berättelser, filmer, romaner eller annat där någon likt en Brainer förekommer? Något i stil med malströmmen?
Warren Ellis serie (först webserie) Freakangels handlar om tolv brainers, i stort sett. :gremsmile: Den innehåller dock en högst övernaturlig malström. Rekommenderas hur som helst.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Chryckan said:
Okej, men nu tänkte jag mer på det som en ren regelmekanik. Typ att AW inte blir obalanserat eller går sönder pga att brainern har 5 barter. :gremsmile:
Det kan man också acceptera och vara nyfiken på! Liksom, det känns lite fel och orättvist att ge så mycket barter till brainern, men vad händer faktiskt i spel? Eller okej, kanske inte en så stor grej egentligen. :gremsmile:
Nyfiket följt diskussionen. Har spelat AW två gånger men är superkär i det här rollspelet. Din genomgång av brainern fick mig att vilja spela henne. Jättekul.

Med högt i barter utgår designen av karaktären från att brainern har en önskan och en strävan mot ekonomiskt oberoende standard på tillvaron. I en postapocalyps känner jag att det passar jättebra, det måste vara nån slags delmål för var och en av karaktärerna, att kunna leva och må bra. Jag tycker att argumentet att brainern kan fixa tillgångar genom att mindfucka folk - i princip alltså utan att de vet att det händer något, samt att det finns en inneboende drift inom alla (speciellt i en apokalyps-setting) gör att det känns rimligt att hon har så mycket barter från början.

Om det är så att barter är någonting eftersträvansvärt i settingen och vi har en varelse som kan mindcontrolla folk så har den varelsen högt i barter. Att inte söka att leva gräsligt i tillvaron kanske är en anomali som utmärker t.ex. en Faceless eller något. Men de allra flesta karaktärer ska nånstans ha drivkrafter som kan kopplas till barter.

Pilzefrau

hon/henne
Dimfrost said:
Erik Ny said:
Warren Ellis serie (först webserie) Freakangels handlar om tolv brainers, i stort sett. :gremsmile: Den innehåller dock en högst övernaturlig malström. Rekommenderas hur som helst.
Om man försöker så går det att läsa in lite andra playbooks i Freakangels. Utan tvekan finns det ju en Savvyhead, och man kan också se typ Driver, Operator, Battlebabe fast alla med tillägget "tar bara +weird och weirdmoves som advances".

Dimfrost

Special Circumstances
Pilzeman said:
Dimfrost said:
Erik Ny said:
Om man försöker så går det att läsa in lite andra playbooks i Freakangels. Utan tvekan finns det ju en Savvyhead, och man kan också se typ Driver, Operator, Battlebabe fast alla med tillägget "tar bara +weird och weirdmoves som advances".
Det är sant. Samt med några andra playbooks som skulle kunna vara intressanta att skapa, typ Krönikör och Polis. (Vem är battlebabe, förresten? Nu var det ju ett tag sedan jag läste den, iofs ...)

Pilzefrau

hon/henne
Dimfrost said:
(Vem är battlebabe, förresten? Nu var det ju ett tag sedan jag läste den, iofs ...)
Eh, jag vet inte, jag chansade på att det skulle finnas någon som var cool nog för det :gremsmile: Polisen kanske? Det var ett tag sedan jag läste den också.

Simon

Swashbuckler
Marco Behrmann said:
Fast, egentligen, är Barter en ganska tråkig mekanism i spelet. Om det är viktigt att få fatt på en MacGuffin ("vattenchippet", "generatorn", etc.) så borde det i sig vara ett äventyr, inte att "samla ihop 10 Barter och gå och köp den". Barter gör, för mig, AW mindre intressant då det mer abstrakt vilket clashar mot AW:s grundläggande konkreta in-your-face-attityd. Barter blir lite för mycket meta. Tycker jag.
Jag tror att barter blir roligare när man använder det med dess peripheral moves. Alla tre ger lika mycket storybränsle som något annat, mer självklart, move. Tycker jag det ser ut som, vill säga, jag måste erkänna att barter inte använts särskilt mycket i mina spel heller...

Nu när jag tänker på det så kan man se give barter with strings attached som anledningen till att Brainern börjar rik – dess schtick är att få folk att följa dess vilja, och barter är bara ytterligare sätt att göra det.

Dessutom så verkar Barter vara luddigt - Vincent själv skriver tex att om spelarna vill ha enkel utrustning (typ ett vapen) så brukar han inte ens kräva Barter för det så inte ens på den lilla skalan är det så genomtänkt.
Har inte boken just nu, men gäller inte det om man vill ha tag på typ ett järnrör eller en kniv? Ett automatgevär med ammo är ju något annat.

Chryckan

Swordsman
Simon said:
Marco Behrmann said:
Fast, egentligen, är Barter en ganska tråkig mekanism i spelet. Om det är viktigt att få fatt på en MacGuffin ("vattenchippet", "generatorn", etc.) så borde det i sig vara ett äventyr, inte att "samla ihop 10 Barter och gå och köp den". Barter gör, för mig, AW mindre intressant då det mer abstrakt vilket clashar mot AW:s grundläggande konkreta in-your-face-attityd. Barter blir lite för mycket meta. Tycker jag.
Jag tror att barter blir roligare när man använder det med dess peripheral moves. Alla tre ger lika mycket storybränsle som något annat, mer självklart, move. Tycker jag det ser ut som, vill säga, jag måste erkänna att barter inte använts särskilt mycket i mina spel heller...

Nu när jag tänker på det så kan man se give barter with strings attached som anledningen till att Brainern börjar rik – dess schtick är att få folk att följa dess vilja, och barter är bara ytterligare sätt att göra det.

Dessutom så verkar Barter vara luddigt - Vincent själv skriver tex att om spelarna vill ha enkel utrustning (typ ett vapen) så brukar han inte ens kräva Barter för det så inte ens på den lilla skalan är det så genomtänkt.
Har inte boken just nu, men gäller inte det om man vill ha tag på typ ett järnrör eller en kniv? Ett automatgevär med ammo är ju något annat.
Jo men å andra sidan så är ju en automatbössa inte något enkelt vapen. :gremlaugh:

Chryckan

Swordsman
Erik Ny said:
Brainern är lite knepig. Om man inte gillar tanken på en övernaturlig malström (vilket jag tenderar att inte göra) så blir det en intressant fråga vad malströmmen i så fall egentligen ÄR, och varför finns det en speciell grupp människor som har kontakt med den? Det är förstås en fråga att besvara varje gång någon plockar upp Brainern, men ändå.

Håller med om att malströmmen är knepigt att fatta och är svår att förstå.
Men Brainern i sig är ju tämligen enkelt att förstå. Hen är en konstig hjärnknullande knäppgök.
Det förändras ju inte bara för att malströmmen är knepig.

Malströmmen kan ju på ett sätt ses som den dolda playbooken. De extra spelaren i världen.
Skulle vara kul att få ett playbookfokus om malströmmen.