Marco Behrmann said:
Fast, egentligen, är Barter en ganska tråkig mekanism i spelet. Om det är viktigt att få fatt på en MacGuffin ("vattenchippet", "generatorn", etc.) så borde det i sig vara ett äventyr, inte att "samla ihop 10 Barter och gå och köp den". Barter gör, för mig, AW mindre intressant då det mer abstrakt vilket clashar mot AW:s grundläggande konkreta in-your-face-attityd. Barter blir lite för mycket meta. Tycker jag.
Jag tror att barter blir roligare när man använder det med dess peripheral moves. Alla tre ger lika mycket storybränsle som något annat, mer självklart, move. Tycker jag det ser ut som, vill säga, jag måste erkänna att barter inte använts särskilt mycket i mina spel heller...
Nu när jag tänker på det så kan man se
give barter with strings attached som anledningen till att Brainern börjar rik – dess schtick är att få folk att följa dess vilja, och barter är bara ytterligare sätt att göra det.
Dessutom så verkar Barter vara luddigt - Vincent själv skriver tex att om spelarna vill ha enkel utrustning (typ ett vapen) så brukar han inte ens kräva Barter för det så inte ens på den lilla skalan är det så genomtänkt.
Har inte boken just nu, men gäller inte det om man vill ha tag på typ ett järnrör eller en kniv? Ett automatgevär med ammo är ju något annat.