Nekromanti Playbookfokus: The Hardholder

God45

#PrayersForBahakan
Jag skrev mest om Vincents poäng att Hardholdern inte var vägen till hopp och ville göra poängen att Hardholdern visst kan vara en positiv och heroisk karaktär som leder till hopp. Jag kanske inte gjorde den bra men det var vad jag försökte säga :gremtongue:

Jag kom att tänka på att en alians mellan en Hardholder och en Hocus hade varit en grym maktfaktor. Som feudala Europa med kyrkan som backar staten och staten som backar kyrkan.

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
Om Playbookfokus
Det här är en del av en serie där jag går igenom playbooks till Apocalypse World. Känns det som det går hemma så kommer jag skriva om allihopa.
...
Jag går igenom dem i den ordning jag känner för det.
Får man önska?
Jag vill se Murmeldjuret!!! :gremlaugh:

Chryckan

Swordsman
anth said:
Arvidos MC said:
Om Playbookfokus
Det här är en del av en serie där jag går igenom playbooks till Apocalypse World. Känns det som det går hemma så kommer jag skriva om allihopa.
...
Får man önska?
Såg den för första gången i dag. Trodde det var ett skämt först.

Sodivra

Champion
anth said:
Arvidos MC said:
Om Playbookfokus
...
Får man önska?
Spoiler alert! :gremwink:

Chryckan

Swordsman
Är inte hardholdern en av de mest tacksamma playbooksen sett från MCns håll?

Som MC så får du ju alltid gratis en plats och ett samhälle du vet att åtminstone en spelare kommer ha en tydlig förankring till och bry sig om och som kan bli scenen för resten av spelet.

Sodivra

Champion
Chryckan said:

Som MC så får du ju alltid gratis en plats och ett samhälle du vet att åtminstone en spelare kommer ha en tydlig förankring till och bry sig om och som kan bli scenen för resten av spelet.
Absolut, jag blir alltid glad och nyfiken när en spelare plockar upp the Hardholder. Speciellt på konvent med okända spelare, då vet jag att den här spelaren vill engagera sig i fiktionen.

Jag blir förstås glad och nyfiken när ingen plockar upp Hardholdern också, för det är ovanligt. :gremsmile: Men då kanske spelet behöver en annan stark fokuspunkt än ett Hold att samlas kring? (Hocus, Driver, landskapet, ett yttre hot...?)

Chryckan

Swordsman
Arvidos MC said:
Chryckan said:

Absolut, jag blir alltid glad och nyfiken när en spelare plockar upp the Hardholder. Speciellt på konvent med okända spelare, då vet jag att den här spelaren vill engagera sig i fiktionen.

Jag blir förstås glad och nyfiken när ingen plockar upp Hardholdern också, för det är ovanligt. :gremsmile: Men då kanske spelet behöver en annan stark fokuspunkt än ett Hold att samlas kring? (Hocus, Driver, landskapet, ett yttre hot...?)
Varför fick jag sån lust att köra en kampanj där man plockat bort alla playbooks med fasta punkter och köra en enda lång roadtrip.