Nekromanti Playbookfokus: The Operator

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
  • Find out what the Operator wants
  • Make scarcity a real thing
  • Make barter into power
  • Make the crew and contacts interesting, capable and proactive
  • Be generous with Moonlighting
  • Have the game play out over months rather than days
  • Be generous with the barter peripheral moves. Except
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
I think the basic paradox is this: the more useful Barter gets, the less apocalyptic does the apocalypse become. If people are desperate and poor, they will likely need every piece of Barter they can get just to scrape by. If they're willing to trade, to pay people for doing stuff for them, it means that there's some sort of surplus that leaves room for a functioning economy with some amount of specialisation. Whenever you as an MC decides that an NPC would be willing to part with 1-barter in order to buy a gun or some other piece of equipment, you've decided that there exists a person materially secure enough to forego enough resources to biy food for a month in order to get some other thing. That's a powerful statement about how the world works! Just like the Maestro D' and the Skinner, the Operator makes the setting a bit more civilised -- in order for these playbooks to work, people have to be willing to pay for stuff other than that which is essential for their survival.

(Postar på engelska då jag lägger upp samma inlägg här som på Barf Forth.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
När jag läste Operator playbooken hoppade en karaktär in i mitt huvud som passar klassen perfekt och när jag läste ditt fokus just nu blev bilden ännu starkare. Det är en karaktär som är en rik self made man, som spenderar nästan all sin tid ute på jakt efter mer pengar genom galna äventyr och som har en crew bestående av sina brorsöner. Med andra ord:



Så för mig är Operatorn postapokalypsens Joakim Von Anka :gremsmile:


Också, rörande att alla exempel du hittar är chauvunistiska män? Jag tror att operatorn är en ganska klassisk manlig arketyp. Jag kan komma på en hel hög manliga exempel men inga kvinnliga exempel. Nästan alla exempel jag kommer på är också mer eller mindre sexsistiska, till och med Joakim. Jag vet inte varför egentligen men det verkar bara passa.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
God45 said:
Också, rörande att alla exempel du hittar är chauvunistiska män? Jag tror att operatorn är en ganska klassisk manlig arketyp. Jag kan komma på en hel hög manliga exempel men inga kvinnliga exempel. Nästan alla exempel jag kommer på är också mer eller mindre sexsistiska, till och med Joakim. Jag vet inte varför egentligen men det verkar bara passa.
Håller inte med om att operatorn är en typiskt manlig arketyp.
Den är inte mer manlig eller kvinnlig än the angel, savyhead eller brainer.

Det faktum att vi inte kan hitta kvinnliga exempel på en operator säger mer om sexismen i vårt eget samhälle och speciellt hollywoodfilmer än apocalypse world.


Förövrigt så anser jag inte att Malcolm Reynolds är chauvinistisk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Håller inte med om att operatorn är en typiskt manlig arketyp.
Den är inte mer manlig eller kvinnlig än the angel, savyhead eller brainer.

Det faktum att vi inte kan hitta kvinnliga exempel på en operator säger mer om sexismen i vårt eget samhälle och speciellt hollywoodfilmer än apocalypse world.
Vad jag menar är att det faktum att vi inte kan hitta några kvinnliga exempel är vad som gör den till en manlig arketyp. Man kan helt klart spela en kvinnlig operator trots det, men man kommer ha mindre exempel att dra ifrån.

Efter att ha tänkt lite kommer jag på några kvinnliga exempel, Bella och Ruby från Supernatural skulle fungera. Selina Kyle också. Ada Wong från Resident Evil passar bra i rollen. Men arketypen för de karaktärerna är inte den samma som för de manliga karaktärerna som används som exempel i öppningsposten. Arketypen för dem är en äldre och mer etablerad arketyp.

"They’re the kind of dames who can wear floor-length gowns and look completely naked. The kind with hair piled up on their head like compliant serpents, or falling down in smooth lustrous waves. Dames with hard faces and mocking smiles and eyes that sized you up and found you wanting . . . but you’d do, for now."
— James Lileks, The Bleat for February 7, 2003
De är Femme fatales. så frågan är går femme fatale arketypen in under operatorn eller skulle de behöva en egen play book? Jag lutar mot det senare.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
En sak som jag kan tycka glömts bort är att Operatorn har skyldigheter! Mot sin crew, sina gigs, sina uppdragsgivare, sig själv. Och det är dessa skyldigheter som äter up operatorns tid, barter, crew och gigs och mer än något annat är upphovet till Operatorns konflikter i världen och ständiga kamp för att tjäna mer pengar.

"See, my daddy always told me to be just like a duck. Stay smooth on the surface and paddle like the devil underneath!" -Rubber Duck, Convoy.
En Operator är precis som en anka. På ytan är han cool och snubben men guldbyxorna. Med under ytan som kämpar han på som en galning bara för att klara sig till nästa dag.
Kolla på de som enligt min mening är de bästa exemplen på Operators, Malcolm Reynolds och Tony Soprano.
Malcolm Reynolds är alltid pank för att han är tvungen att lägga alla sina pengar på att hålla sin skepp flygande och sin crew fungerande så att han kan tjäna mer pengar som han kan lägga på sitt skepp och crew och så vidare.
Tony Soprano är en rik maffiaboss men stressen av att rycka ut och fixa alla problem som uppstår ger honom panikångest. Hans ansvar och skyldigheter mot hans gigs överväger alla positiva effekter.

Sisyfos är en Operator
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Hmm intressant. När vi spelat med operator så har aldrig barter blivit centralt, och det har inte varit Tony Soprano typer. Mest Simon som kört operator så han har bättre koll. Tänker mig att tjusningen med operator är att man kan sätta ihop gigs till extremt olika karaktärer. En grupp lönnmördare. Kalla kriget-aktig agent. Prisjägare. Ägare för bordell. Prostituerad. Mr Fix it åt hardholdern.

Håller med om att crew: et är centralt och självklart ska vara viktiga personer i berättelsen.

Kul att läsa dessa artiklar!! :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nässe said:
Hmm intressant. När vi spelat med operator så har aldrig barter blivit centralt, och det har inte varit Tony Soprano typer. Mest Simon som kört operator så han har bättre koll. Tänker mig att tjusningen med operator är att man kan sätta ihop gigs till extremt olika karaktärer. En grupp lönnmördare. Kalla kriget-aktig agent. Prisjägare. Ägare för bordell. Prostituerad. Mr Fix it åt hardholdern.

Håller med om att crew: et är centralt och självklart ska vara viktiga personer i berättelsen.

Kul att läsa dessa artiklar!! :gremsmile:
En lurig grej är att vi bara har spelat med operatorn så långt som till att försöka deala med krisen från första sessionens inledande moonlighting-slag, så vi har aldrig kommit till nästa kapitel, så att säga. :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,636
Location
Fallen Umber
Simon said:
En lurig grej är att vi bara har spelat med operatorn så långt som till att försöka deala med krisen från första sessionens inledande moonlighting-slag, så vi har aldrig kommit till nästa kapitel, så att säga. :gremsmile:
Det är det här jag gillar med operatorn: hen har ett så tydligt kickermove som sparkar igång saker.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Chryckan och Nässe, tack för era tankar om the Operator! Som jag skrev så har jag haft svårt att greppa playbooken, och era inlägg fördjupade min förståelse för den och gav nya uppslag.

Chryckan, fint tänk där!

En sak som jag börjat fundera på när jag skissat på Angelfokuset är det här med de olika skalorna rollpersonerna rör sig på. Det går aldrig att hävda att The Angel kan mäta sig med the Hardholder till exempel, så man får som spelledare hitta utmaningar som känns viktiga på de nivåer som rollpersonerna befinner sig på. Till exempel så kanske the Operator alltid gör slut på sitt barter och inte kan samla ihop en maktbas såsom the Hardholder t. ex, men om spelarens mål är att ta hand om Jackabacka, se till att Munster inte blir galen igen och försöka hitta Brons gamla borttapade high tech-gear som kanske kan hjälpa dalen så kan man lägga sig på den nivån och ge de här problemen lika mycket omsorg och intresse som svälten, kriget och nanomaskins-infektionen som the Hardholder brottas med. Alltså, huvudsaken är att det känns viktigt för att det ska vara viktigt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lukas, jag håller nog med om att the Maestro 'D och the Operator inför mer resurser och avancerade tjänster i apocalypse world, men samtidigt så är väl allt relativt - Även på platser där brist, fattigdom och/eller kaos råder så finns det väl de (om än få) som spenderar resurser på lyx eller specialisttjänster och liknande.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Hallå! Jag hajade just en grej! (Kanske en enkel liten sak, men ändå!)

Det slog mig just att Al Swearengen i Deadwood inte alls är en Maestro D', vilket man vid första anblicken kan tro, utan en Operator, med (typ) brokering deals, fucking och enforcement som paying gigs.

Eller, visst ser maestron ut att vara nästan gjord för att emulera Swearengen, men personligen tycker jag den är rätt oinspirerande, rent mekaniskt. Så jag är glad att jag såg att operatorn kan vara ett skitbra skelett åt en Swearengen-inspirerad karaktär! :gremsmile:
 
Top