Nekromanti Players handbook light

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hallå!

Som jag tidigare har nämnt i mina inlägg så är min största invändning mot att spela D&D kravet (nåja) på att alla spelare skall ha en Players Handbook. Ok, vissa av er hävdar kanske att man inte alls behöver en extra PHB, men det gör jag. I varje fall för oss nybörjare, som inte kan alla spells och feats i huvudet.

Nåja. Jag har funderat och funderat och så smått börjat komma fram till en lösning på problemet. Och det är Wizards själva som står för råvaran. SRD´n! Jo, alltså, allt står ju där. Nästan i varje fall. Det man alltså skulle kunna göra är att sammanställa de delar av SRD´n som är viktiga för den enskilde spelaren. Det behöver kanske inte bli ett jättedokument. Från och med nu kallar jag ett sådant, sammanställt dokument SH (spelarhjälpen). I vilket fall, SH´n behöver nog inte innehålla hur man skapar en rollperson, där klarar man sig gott med en PHB (vilket Magnus Seter bevisade när han guidade sju småfulla forumiter genom en rollpersonsgenerering på knappa timmen).

Nej, SH´n skall snarare innehålla sådant som underlättar under spel. Sådant som inte får plats på rollformuläret. Exempel på detta är som sagt feats och spells.

Genom att klippa och klistra i SRD´n borde man lätt kunna sammanställa en SH. Sedan gör man en PDF av det hela och delar med sig till andra, glada D&D-spelare på forumet.

Det jag undrar är alltså;

Vad tycker ni om idén?

Får man göra så?

Är den redan gjord?

Vad skall finnas med i SH´n?

Skall det finnas en för varje klass i grundboken eller skall den vara generell?

Vem skall göra den? Det skulle kännas bra om man samarbetade med ett sådant projekt. En nybörjare har svårt att hitta i SRD´n och en erfaren spelare kan vara blind för vad en nybörjare behöver.

Kan vi komma på något roligare namn än SpelarHjälpen? PHBLite?

Skjut, mina vänner, skjut!

/Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Hallå!"

Hej, du store och vite ulv!

"I varje fall för oss nybörjare, som inte kan alla spells och feats i huvudet."

Åh, vad är ni för amatörer? :gremwink:
(Läs: Jag kan inte heller alla feats och spells och det gör mig inte särskilt mycket heller... )

"Vad tycker ni om idén?"

Det är ingen dum idé, och av just den anledningen...

"Får man göra så?"

...tvivlar jag på att man får göra det... :gremfrown:

"Vad skall finnas med i SH´n?"

Skalade "Checkpoints" för att skapa karaktärer och sånt. Feats och skills med korta beskrivningar.
För spellsen borde någon (om det nu är lagligt, dvs) göra en spellbok, med alla magierna. Ett litet smidigt häfte bara.

"Kan vi komma på något roligare namn än SpelarHjälpen?"

Liftarens guide till Players Handbook? :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hey man, we gotta talk

Låter lite som mitt d20 Lite som jag ska pyssla med under hösten/vintern. Vi kanske ska ta en arbetshelg och tröska igenom SRD:n?

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vad tycker ni om idén?
Det är en bra idé.

Får man göra så?
Javisst, så länge man följer de enkla villkoren i OGL. Mitt Dunder&Drakar är ju inte mycket mer än en översatt SRD.

Är den redan gjord?
Det finns ju en massa snyggt layoutade SRD:er ute på nätet (man hade en tävling på ENWorld om ju detta) och jag tror att jag har sett utdrag ur SRD också. Jag vet inte om någon har gjort just enligt dina idéer. Vi får se vad Mongoose har valt att ta med i sin Players Handbook.

Vad skall finnas med i SH´n?
Färdigheter (skills) och knep (feats) är ju givna. Vad mer? Förmodligen formler. Och varför inte klassförmågor och vapen? Det svåra blir ju att sätta gränsen någonstans.

Skall det finnas en för varje klass i grundboken eller skall den vara generell?
Ganska mycket är ju gemensamt för alla (färdigheter och knep) eller många (formler och vapen). Det enda som skiljer är ju egentligen klassförmågor. Så, generell är mitt svar.

Vem skall göra den?
Jag har ju lite annat att pyssla med, annars hittar jag ju ganska bra i SRD:n vid det här laget... :gremsmile:

Kan vi komma på något roligare namn än SpelarHjälpen? PHBLite?
Eftersom jag antar att du avser en engelskspråkig produkt, tycker jag att ett engelskt namn verkar rimligast. Så, PHBLite.

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Ganska mycket är ju gemensamt för alla (färdigheter och knep) eller många (formler och vapen). Det enda som skiljer är ju egentligen klassförmågor. Så, generell är mitt svar.
Fast om man ska göra en PHLite som passar alla så blir det knappast en Lite... Iofs, stridskapitlet kanske man klarar sig utan, men ändå.

Jag skulle nog rekommendera att ha spells separat i alla fall, gärna separerat per klass (och ännu bättre, level). Då kan man nöja sig med den biten spells man själv behöver.

anth

Vetefan
Länk?

Jag såg också Enworld-tävlingen, och att någon skapade en sida för alla pdf-erna.

Tyvärr så har jag tappat bort länken till sidan, någon som har den?

chrull

Stockholm Kartell
Rollpersonspecifik.

Det här låter ju asbra!

En egen liten manual till sin egna rollperson!!!

Ska man ha med alla spells till ALLA så kommer det bli sjukt mycket att printa, helt värdelöst alltså.
Ska man ha med ALLA wizard-spells till alla wizzar blir det till och med för mycket att printa, därför förespråkar jag ett urval. Av spelledaren och spelaren tillsammans som tar bort alla spells de inte ser någon användning för av jusst den här rollpersonen.

Samma sak gäller stridskapitlet. De flesta spelare behöver inget alls från det här, men en rackare kanske vill ha med reglerna för trip och grapple. Samma sak kan såklart gälla fler rollpersoner...

Samma sak gäller ju featsen. Det är dumt att ta med magi-featsen till fightern...

Sen får de såklart med sin klass/sina klassers level-progchart...

Så det JAG önskar mig till julklapp (eller inte, eftersom jag intre längre spelar särskilt mycket d&d. och egentligen vill jag ju ha en färdigmoddad xbox. men jaja) är ett gäng klara mallar för den här typen av dokument. En för varje klass är en bra början.
Sen skulle man ju kunna gå lite längre och göra några exempel på hur en SH för de vanligaste multiklassningarna skulle se ut. Vilka de är har jag iofs ingen aning om. men jaja.

Vill man gå ÄNNU längre så skulle man kunna göra mer ändå. kanske ett gäng för fighters. Beroende på vilken typ av fighters de är. En guide för hur man kan opta sin full plate/tvåhandssvärds fighter. och en för läderrustning/två värjor snubbe...

Men det blir MYCKET jobb. å andra sidan behöver man inte göra alla på en gång.

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: Rollpersonspecifik.

Men det blir MYCKET jobb. å andra sidan behöver man inte göra alla på en gång.
Egentligen är det inte så mycket jobb. Gör det totala dokumentet först, sedan är det bara motorsågsförfattande, dvs klipp bort det som inte ska vara med i resp handbok.

På det sätter undviker man dessutom skrivfel som gör att samma regel kan bli olika i olika böcker, samt får en enhetlig och lätt igenkänningsbar struktur.

Jag skulle till och med sträcka mig så långt att jag skulle ha samma index, men olika sidhänvisningar. För tex fightern skulle man alltså forfarande ha med spells, men de skulle ha en sidhänvisning som pekade på en av de andra handböckerna. Det skulle göra det lättare att flytta mellan böckerna för spelarna och underlätta för spelarna att hjälpa varandra att hitta.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Borde det inte gå att plocka in hela SRD'n i ett datorprogram. Sen har man en kryssruta för varje del. Man kryssar i vilka man vill ha och tar print. Jag kan inget om programmering men det borde väl inte vara så svårt?

Exempel:
Jag spånar igenom hela listan. Eftersom jag har en låg-level Magiker så kryssar jag i magic-feats och spellsen upp till level 3 och sen tar print. Vips så tittar det ut ett litet dokument, med de stycken man valde.

Nå?

Troberg

Sinister eater

Borde det inte gå att plocka in hela SRD'n i ett datorprogram. Sen har man en kryssruta för varje del. Man kryssar i vilka man vill ha och tar print. Jag kan inget om programmering men det borde väl inte vara så svårt?

Exempel:
Jag spånar igenom hela listan. Eftersom jag har en låg-level Magiker så kryssar jag i magic-feats och spellsen upp till level 3 och sen tar print. Vips så tittar det ut ett litet dokument, med de stycken man valde.
Eftersom det är ett program med så gillar jag iden.

Ännu bättre hade varit om man talade om vilka levels man har och sedan fick en specifik bok utskriven med bara det man berörs av. Man kanske till och med skulle bygga ihop det med ett program för att skriva ut karaktärsblad, där man genererar en bok med enbart det som rör karaktären, ner på enstaka feats, spells, skills och så vidare!

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Eftersom det är ett program med så gillar jag iden."

Haha! :gremlaugh:

Ännu bättre hade varit om man talade om vilka levels man har och sedan fick en specifik bok utskriven med bara det man berörs av. Man kanske till och med skulle bygga ihop det med ett program för att skriva ut karaktärsblad, där man genererar en bok med enbart det som rör karaktären, ner på enstaka feats, spells, skills och så vidare!

Går det så är det ju bra, men blir det inte mycket jobb med programmeringen och svårt att få det rätt för varje enskild rollperson. Det är ju skillnad på en fighter och en fighter ibland. Eller menar du att boken ska baseras på hur ens rollperson blir i programmet?

entomophobiac

Low Prep High Play
Mycket bra idé. Men jag tror att det blir lite för mycket jobb med att snylta från SDKn eftersom jag har funnit den ganska rörig för den som inte orkar sätta sig in i den.

Själv har jag sammanfattat saker och ting genom att kopiera de större uppslagen med feats och spells. Där finns ju de korta och relevanta beskrivningarna av det hela - övriga detaljer kan man ta reda på när de blir väsentliga, alternativt hitta på efter den givna situationen. Exakt vilken save man får mot en viss spell tycker jag är helt ointressant - men påverkar det väldigt mycket så... då bör man nog slå upp det.

Det hela är en balansgång.

Dessutom - den enda gång man behöver feats är när man gör sin RP/ökar sin Level. Så då klarar man sig med enbart sin PHB, i mitt tycke. Det är bara de förbaskade besvärjelserna som ställer till besvär. Men jag tror den bästa boten mot det är att ge sina magiker-spelare ordentliga magiformulär där de kan kladda ned den relevanta informationen. För då kan man kasta sin PHB all världens väg när spelet väl börjat...

Troberg

Sinister eater

en blir det inte mycket jobb med programmeringen och svårt att få det rätt för varje enskild rollperson
Egentligen inte. Man kan ju exempelvis för en magiker ta bort alla regler som inte rör magiker. Sedan tar man bort alla spells man inte kan, alla skills man inte har, alla feats man inte har, alla vapen man inte har osv. Gör det samma för de andra klasser han ev har, lägg ihop och ta bort dubletter (eller troligen, lägg inte till dubletter till att börja med). Eftersom allt har en ordning så är det sedan bara att skriva ut det.

Visst, förvänta dig inte avancerad och perfekt layout, men det kommer att funka och det är inte så avancerat egentligen. Varje stycke skulle ha en lista som kopplar det till sådant som den behövs till, exempelvis vissa klasser, skills osv. Sedan är det bara en fråga om att gallra utifrån dessa kopplingar och vad karaktären har.

Man skulle till och med kunna ha två nivåer på kopplingen, en lite tyngre där även sådant som oftast inte behövs är med, en ultralight som fokuserar på det viktigaste.

Eller menar du att boken ska baseras på hur ens rollperson blir i programmet?
Egentligen menar jag att den ska baseras på hur karaktären ser ut, oavsett hur den genereras.

entomophobiac

Low Prep High Play

En guide för hur man kan opta sin full plate/tvåhandssvärds fighter. och en för läderrustning/två värjor snubbe...

Jag tycker faktiskt att detta är lite tragiken med D&D. Så fort det är något som diskuteras ingående... är det i princip i nio fall av tio regler och hur man optimerar dessa.

Problemet som Vitulv tar upp hade inte uppstått om spelet varit mer användarvänligt. Eller?

Jag tycker D&D är ett bra spel. Jag gillar Planescape, Ravenloft, Forgotten Realms och faktiskt också settingen Warcraft. Men jag struntar faktiskt i exakt vilka feats, exakt vilka stridshandlingar och exakt hur många levels en rollperson har. Det är i sammanhangen helt ointressant.

Så jag skräms lite av det chrull skriver här, eftersom det är ett språk jag inte någonsin talat under mina år som rollspelare.

Men, så är det kanske. "Optning" är bara inget för mig. Jag skulle nog mer se SHn som ett hjälpmedel.

(Sedan får ni gärna byta ut förkortningen, då jag förknippar den med "skeppshora"...)

Troberg

Sinister eater

Jag tycker faktiskt att detta är lite tragiken med D&D. Så fort det är något som diskuteras ingående... är det i princip i nio fall av tio regler och hur man optimerar dessa.
Hmm... Det kan finnas en marknad för en bok här! "Players Guide to Optimal Characters: The Loophole Abuser"!

chrull

Stockholm Kartell

optimalt så tar den ju dessutom med saker man behöver för nästa gång man levlar. Lista på feats man då kommer få välja, lista på feats som rekommenderas. (dvs fortsättningsfeats på de man redan tagit)

och kanske förlsag på spells att välja, eller nått...

chrull

anth

Vetefan

Jag håller med om att det är ett problem att vissa spelare ska "min/maxa" sina karaktärer (detta gäller inte bara DnD), men jag tror inte att det var vad chrull avsåg.
Om du har en wizard i DnD och vill att han ska slåss lite bättre så börjar du inte bränna feats på armor, weapons etc - istället tar du en fighter-lvl.
Det är en snällare form av "optimering".

anth

Vetefan
Gör inte alla så?

Men jag tror den bästa boten mot det är att ge sina magiker-spelare ordentliga magiformulär där de kan kladda ned den relevanta informationen. För då kan man kasta sin PHB all världens väg när spelet väl börjat...
Jag trodde alla gjorde så för att minska spelavbrott.