Nekromanti Players handbook light

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Gör inte alla så?

Jag trodde alla gjorde så för att minska spelavbrott.

Jag gör. Mest för att jag är en sann troende när det gäller improvisation. Regler är till för att ignoreras, i mitt tycke. Så varför jag gillar d20... tja. Fråga mig inte, men kul är det :gremwink:

När vi började spela med d20 så hade vi böckerna med i strider och när någon ställde en fråga som jag inte kunde besvara (regler). Jäkligt jobbigt, och otroligt irriterande när man är van att böckerna samlar damm under tiden man spelar. Kändes lite som att börja om från början med rollspelen, när böckerna var nästan mer fascinerande än själva spelandet...

Tanken på magiformulär var bara något som slog mig. (Men ta det lugnt, det gjorde inte så ont. Och jag slog tillbaka.)

anth

Vetefan
Re: Gör inte alla så?

När vi började spela med d20 så hade vi böckerna med i strider och när någon ställde en fråga som jag inte kunde besvara (regler).
Instämmer.
DnD blir inte riktigt kul förrän man kan spela utan böcker.
Det är synd att det är så pass hög inlärningströskel.

ro83rt

Swordsman
Re: Rollpersonspecifik.

Jo, men ärligt talat är väl "optimering" av karaktärer en del av själva systemet? Striderna i spelet blir ju väldigt strategiskt upplagda och för att kunna använda karaktären bra så bör den ju kunna leverera.

Det innebär ju inte att man behöver tumma på karaktärsgestaltningen mellan striderna och att man inte kan göra en grej av att vara dålig på att slåss.

Vindhand

Myrmidon

Jag ser framför mig en webb-sidan med kryssrutor för olika avdelningar som resulterar i en alldeles egen SRD... "hmm, jag vill ha grundläggande strid, cleric-magi level 1-5 och psions level 1-5 för min fighter/cleric/psion". Skulle inte vara så enormt svårt, även om det är mycket ihopsamlingsjobb att göra...

Nakdelen är kanske att man då i praktiken får fyra olika snarlika häften med regler på spelbordet. Folk som tar ett på måfå för att slå upp den där featen upptäcker kanske att det är magiker/bardens bok och att strid utelämnats :gremsmirk:

Personligen propagerar jag naturligtvis för lösningen att banta och bygga om själva systemet snarare än specialanpassa regelböckerna. Det är i.o.f.s _ännu_ svårare och _ännu_ mer jobb och passar inte D&D-spelaren i allmänhet... jag är väl självcentrerad antar jag :gremblush:

Nightowl

Champion

Personligen propagerar jag naturligtvis för lösningen att banta och bygga om själva systemet snarare än specialanpassa regelböckerna.
Varför inte? Jag har intro-boxen till AD&D 2nd ed och den är ganska lysande faktiskt. Det som saknas är liiite mer struktur och hur man gör karaktärer.

Erik

Vindhand

Myrmidon

Varför inte? Jag har intro-boxen till AD&D 2nd ed och den är ganska lysande faktiskt. Det som saknas är liiite mer struktur och hur man gör karaktärer.

Jag har också någon sådan där introbox... osäker på vilken version den är men Elf och Dwarf var egna klasser :gremsmile:

...och jag hade mycket roligare med den än med moderna D&D. Den är i.a.f. _enkel_.

Staffan

Myrmidon

Det lär vara den som gamlingen översatte en gång i tiden, D&D Basic Rules, som bara täckte level 1-3 och dungeonäventyr. Den grenen av systemet utvecklades sedan med Expert Rules (level 4-14, vildmarksäventyr, lite världsbeskrivning), Companion Rules (level 15-25, regler för länsherrar och liknande) och Master Rules (26-36, andra existensplan). Den svenska översättningen kom bara till Expert Rules, som iofs hade med en del grejer från Companion. Sedermera samlades dessa ihop och ändrades en del och blev D&D Rules Cyclopedia, som varmt rekommenderas. Den kan köpas för $5 från www.rpgnow.com i PDF-format (eller så finns det en bättre version att få tag på illegalt - skämmigt när piratversionerna är bättre än de man får betala för. Om man vill vara laglydig och ha den bra versionen kan man ju alltid betala och sedan använda piratversionen).

Nightowl

Champion

Rules Companion är bättre än AD&D 2nd ed. Mindre och mer strömlinjeformade regler, med ganska stor frihet för det som jag finner så fascinerande med D&D - modulariteten. Nya klasser och raser och spells kan man operera in, och nya regler hit och dit, och systemet håller. Man kan också ta bort grejer och systemet håller ändå.

Detta gäller EMU inte D3D.

Erik, som också anser att Mystara är en bättre spelvärld än både Oerth, Krynn och Toril. Mer inspirerande spelmoduler med mer nytänkande miljöer att spela i.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
*Nostalgisk suck* ...

Jag saknar »Voyage of the Princess Ark«.

Staffan

Myrmidon
Re: *Nostalgisk suck* ...

Stora delar av Voyage of Princess Ark finns för gratis nerladdning på WOTCs sida, under namnet Savage Coast.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ja, alltså ...

… jag har ju de flesta nummer av Dragon där »Voyage of the Princess Ark« publicerades. Det jag saknar är en fortsättning.

Men tack för tipset (hur jag kan ha missat det, så ofta som jag är på WotC:s webbplats, är ett mysterium), jag ska skyndsamt komplettera med de avsnitt jag saknar.

Nightowl

Champion
Re: Ja, alltså ...

Savage Coast är inte samma sak - det är en vidareutveckling av de sista avsnittens landbeskrivningar, med rött stål och det. Kanske Staffan menar Champions of Mystara, fast jag vet inte om den finns för nedladdning. :gremconfused:

Voyage... var ett ypperligt exempel på bra rollspelsartiklar.

Erik

Staffan

Myrmidon

Tja, jag är inte så våldsamt insatt i VPA. Jag läste ett avsnitt i en Dragon, inte så mycket mer. Men som jag förstår det:
Voyage of the Princess Ark (artikelserie) -> Champions of Mystara (box till D&DRC) -> Red Steel/Savage Baronies (boxar till AD&D 2e) -> Savage Coast (nerladdningsbara RTFer till 2e).

En sak som är lite jobbig bara med Savage Coast: Den är skriven på en Mac, och orts- och personnamn innehåller en hel hög med diakritiska tecken (ñ, ó, è, ï o s v). Eftersom Macen använder en skum variant av High-ASCII där dessa tecken ligger så blir dessa tecken konstiga på en Windows-maskin. Tyvärr har jag inte lyckats hitta något gratisprogram som kan konvertera Mac-RTF till PC-RTF.
Edit: OpenOffice (aka StarOffice) verkar klara det rätt bra.

Nightowl

Champion

Voyage of the Princess Ark (artikelserie) -> Champions of Mystara (box till D&DRC) -> Red Steel/Savage Baronies (boxar till AD&D 2e) -> Savage Coast (nerladdningsbara RTFer till 2e).
Nästan. I CoM beskrivs i förbifarten Red Steel-settingen. När Mystara gick över till AD&D2 kom en ny version av den settingen som en hel fetingmodul; Savage Coast var en upföljare (ett grannområde). Voyage sammanfattades delvis i CoM; man fick inte med någon världsinformation som funnits i ursprungsartiklarna, och den första hälften var ett mycket förkortat sammandrag. Istället kom det material om Sindh, Yavdlom och Graakhalia; Sindh och Yavdlom var utvidgat från VotPA, medan Graakhalia var helt nytt. Sedan fanns det en massa bygga-värld-material som var nytt och en massa flyga-båtar-regler som var uppdaterade från Top Ballista , Dawn of the Emperors och sjuttielva andra ställen där man publicerat dem...

Erik

Staffan

Myrmidon

I CoM beskrivs i förbifarten Red Steel-settingen. När Mystara gick över till AD&D2 kom en ny version av den settingen som en hel fetingmodul; Savage Coast var en upföljare (ett grannområde).
Liten rättelse: Savage Baronies är grannområdet till det som beskrivs i Red Steel. De tänkte göra ytterligare en version där de slog ihop de två, men projektet lades ner tillsammans med resten av Mystara. Eftersom texten i princip var klar så gav man ut den, tillsammans med de tänkta supplementet Orc's Head (som beskriver ytterligare ett landområde med en hel del riktigt skumma raser, som flygande minotaurer) och en monsterbok, som Savage Coast.