Nekromanti Please can you help a bad painter.

Lord Renisis

Warrior
Jag vill först o främs tacka vitulv för hans hjälp(Han vet vad)

Men sedan hindrar ju det inte mig att tigga lite till. :gremgrin:
Jo nu var det ju på detta viset att jag o nåra kompisar inkluderatt SilverVarg håller på att konstruera ett litet vackert Rollspel som vi kan(Om ni är riktigt snälla och borstar tänderna varje dag)lägga ut här på denne vackra rollspels sida.Iallafall så förekommer det sig att ingen av oss kan måla.Så då undrar jag finns det nån liten eldsjäl där ute som skulle kunna tänka sig att måla några vackra fantasy bilder gratis och hjälpa de stackars rollspelsskapande ungdomarna på rätt väg :gremgrin:Issåfall skulle det vara väldigt snällt av er.Självklart skulle det stå att det är ni som har målat dessa underbara skapelser.Bilderna skulle isåfall vara vanliga fantasy bilder.
Så jag säger tillomed snälla.
Tackar i förväg

Boll

Veteran
Jag hade kunnat tänka mig att hjälpa till, men jag orkade inte traggla mig igenom allehanda stavfel och särskrivningar du gör - människa lär dig stava!

Eleas

Hero
"Jag vill först o främs tacka vitulv för hans hjälp(Han vet vad)

Men sedan hindrar ju det inte mig att tigga lite till.
Jo nu var det ju på detta viset att jag o nåra kompisar inkluderatt SilverVarg håller på att konstruera ett litet vackert Rollspel som vi kan(Om ni är riktigt snälla och borstar tänderna varje dag)lägga ut här på denne vackra rollspels sida.Iallafall så förekommer det sig att ingen av oss kan måla.Så då undrar jag finns det nån liten eldsjäl där ute som skulle kunna tänka sig att måla några vackra fantasy bilder gratis och hjälpa de stackars rollspelsskapande ungdomarna på rätt väg Issåfall skulle det vara väldigt snällt av er.Självklart skulle det stå att det är ni som har målat dessa underbara skapelser.Bilderna skulle isåfall vara vanliga fantasy bilder."

Tre synpunkter slash frågor:

1. Vanliga fantasy bilder [sic!] är en rätt bred beställning. Vad specifikt behövs?
2. Tyvärr får jag ett rätt dåligt intryck pga er brist på stavning och information. Hur seriöst är spelet om ni inte ens kan korra era uttalanden? Någon länk finns ju inte, så det känns något underligt att börja teckna eller måla bilder åt ett spel om vars kvalitet och stämning man vet... tja, ingenting alls.
3. Vad menas med "måla"? Olja? Akvarell? Eller menar ni teckna?

Besvaras dessa frågor finns det måhända en chans att man ens överväger saken. Brutalt uttryckt? Ja. Men så känns det.

--Björn, hård mot de spröda

Rising

Vila i frid
Vilka beska svar du fick. Nå, det är svårt att få tecknare att intressera sig för ens projekt. Det är typ en jeppe här var tredje vecka som ställer en fråga om någon kan hjälpa med bilder till hans rollspel. Varje gång så får de ett lika svalt bemötande.

Några tips för att få tecknare:

- Tro inte att någon kommer vilja teckna åt dig hur som helst. Jamenar, tänk bara hur svårt det är att få folk att spela ens rollspel, att teckna bilder till ens rollspel, det krävs att man har en riktig superidé, det.

- Låt inte tecknarna kontakta dig, utan kontakta tecknarna. Gå till Elfwood och fråga snällt om du kan använda någons bild i ditt rollspel. Var noga med att berätta vad du har för ambitioner med rollspelet och försök gärna smickra tecknarna. De flesta vill ändå inte förlora kontrollen över sina teckningar.

- Gör rollspelet färdigt först. Det ger ett seriöst intryck och om rollspelet verkar häftigt och välgjort så är det mycket enklare att locka tecknare. Man vill hellre att ens bilder hamnar på ett gediget projekt än något som bara skissats fram med vänsterhanden.

- Ge detaljerade förslag på vad bilderna skall föreställa. "Vanliga fantasybilder" är på tok för brett och allmängiltigt. Så mycket hjälp som möjligt vill man ha som tecknare.

- Ha bra status. Det får man när man gjort ett riktigt bra rollspel. Då vet folk att man kan lita på att du kommer göra ett bra jobb och se till att teckningarna inte används på något annat ställe än vad man kommit överrens om, och att ens namn kommer stå med någonstans, klart och tydligt.

Så först: Gör bra rollspel. Sedan: Kom tillbaka och fråga efter tecknare.

/Riz

Silvervarg

Warrior
2. Tyvärr får jag ett rätt dåligt intryck pga er brist på stavning och information. Hur seriöst är spelet om ni inte ens kan korra era uttalanden? Någon länk finns ju inte, så det känns något underligt att börja teckna eller måla bilder åt ett spel om vars kvalitet och stämning man vet... tja, ingenting alls.

Det är seriöst men jag tror nog Lord R vart lite.... överexalterad bara. Sen kan spel vara seriösa även om stavning på ett inlägg är dåligt, det finns något som heter dyselexi....
Jag tycker att det är dåligt att skriva "Hur seriöst är spelet om ni inte ens kan korra era uttalanden?" men jag skulle också tolka det oseriöst om jag inte kände Lord R pga bristen på info.

Boll

Veteran
Vilka beska svar du fick.

Tja, som sagt så vill man som tecknare vara säker på att ens bilder hamnar i något vettigt sammanhang, och inte något som - "skissats fram med vänsterhanden" hette det?

Om nu personen som ber om hjälp med bilder inte kan stava för fem öre så ger det inte ett speciellt seriöst intryck - iaf inte på mig.

Så ett tips på att få tecknare att intressera sig för det man gör är att vara lite seriös, kanske t.o.m. gå på en eller två svenskalektioner?

Lycka till.

Boll

Veteran
det finns något som heter dyselexi....

Ytterligare en anledning till att man inte blir speciellt hjälpsam.

Jag vet inte hur det är med andra, men jag skulle inte vilja ha med mina bilder i ett rollspel skrivet av en dyslektiker - jag menar inte att jag har något emot dyslektiker, men hur seriöst skulle ett sådant rollspel verka?

Sen kan spel vara seriösa även om stavning på ett inlägg är dåligt...

Men hur vet man om spelen är seriösa om de förespråkas av någon som inte kan stava (dyslexi eller ej)?

men jag skulle också tolka det oseriöst om jag inte kände Lord R pga bristen på info.

Dåså :gremsmile:

Om inte annat kan man ju faktiskt LÄRA sig att teckna, det är inte så otroligt svårt som man kan tro... Ett tips på en bra bok om ämnet är "Dynamic Figure Drawing" av Burne Hogarth.

Rising

Vila i frid
"Om nu personen som ber om hjälp med bilder inte kan stava för fem öre så ger det inte ett speciellt seriöst intryck - iaf inte på mig."

Personer som kverulerar angående andras stavning ger inget intryck av att vara särskilt sympatiska på mig.

När en hobbyverksamhet blir fördömande och uteslutande så tappar den allt värde i mina ögon. Genom att bara klaga och gnälla så uppmuntrar man inte till inlärning, utan allt man gör är att ge uttryck för sin egen fåfänga genom att visa sig bättre än andra och slå sig för bröstet. Sådant beteende behövs verkligen inte i rollspelshobbyn, och ingen annanstans heller.

Mina första rollspel var inte skrivna på särskilt bra svenska, ända upp till början av gymnasiet var språket rätt stelt och kryckigt. Om folk i min omgivning bara hade klagat så hade jag helt klart slutat spela rollspel överhuvudtaget, så det var ju tur att jag slapp den sortens bemötande.

Det som är bra med det här forumet (i mitt tycke) är just att unga entusiaster kan möta gamlingar med erfarenhet och mötas på en jämn nivå. Folk har alla möjliga olika bakgrunder och kunskaper och det ställs inga orimliga krav på någon.

Om man börjar exkludera folk som stavar illa, uttrycker sig dåligt, är för obildade, för oerfarna, för annorlunda; då har forumet blivit rena komposten.

Så, vill man uppmuntra till kunskap så måste man göra det på den andres nivå. Då får man inte bara klaga och peka finger. Det krävs ganska mycket av en person för att vara värd att ta på sig rollen som lärare. Man kan inte bara klaga och peka finger, då har man diskvalificerat sig själv för jobbet och bör ta och mogna lite själv innan man kan börja lära sig vad som krävs. När man inte längre har en ambition att hjälpa, då vet man att det är ens fåfänga som lyser igenom.

Den sortens beteende behöver hobbyn sannerligen inte.

/Rising

Insignia

Swashbuckler
"Jag vet inte hur det är med andra, men jag skulle inte vilja ha med mina bilder i ett rollspel skrivet av en dyslektiker - jag menar inte att jag har något emot dyslektiker, men hur seriöst skulle ett sådant rollspel verka?"

Så dyslektiker är inte välkomna på rollspelsmarknaden? :gremtongue:
Spelet kan mycket väl bli seriöst, om författaren ber någon annan att korrigera stavningen när det är färdigskrivet.

ripperdoc

Myrmidon
Angående klagomål på stavning

Om vi ska hålla en god stämning på forumen håller det inte att klaga på andras stavfel. Om man behärskar svenskan kan man även läsa till sig budskapet i dåligt stavade texter. Dyslexi är ett problem som många dras med, men som de ofta kan parera ganska enkelt med automatisk stavningskontroll och noggrann genomläsning, men det är inget man kan begära av forumsinlägg.

Du får gärna be inläggsförfattaren vänligt att försöka skriva om sitt inlägg (gärna med "Ändrafunktionen") så att det blir mer lättläst. Hoppa bara över de sarkastiska kommentarerna, de gör knappast annat än skada.

/RipperDoc - administratör

Morgoth

Swashbuckler
Precis...

... och för er som anser att dyslektiska författare inte kan skriva seriöst, föreslår jag en inkollning av den här artikeln, skriven av dyslektiske Nils-Erik Fahlvik. Hurra!

Mogge - JÄMO

Lord Renisis

Warrior
Skärpning!!!

Nu har inte jag dyselexi.Vad Silvervarg menade var att man inte ska skriva så för att det finns folk som KAN ta åt sig.Dyselexi lindras ju inte direkt om folk bara gnäller.Och sen har vi det här med onödig plats.Om du tycker att jag stavar dåligt kan vi diskutera detta här istället för o ta onödig plats med gnäll inlägg som ingen behöver eller tycker speciellt mycket om o läsa.Nä Skärpning.

Silvervarg

Warrior
Re: Skärpning!!!

Jag är dyselektiker...
Och jag vart arg, det känns inte speciellet kul att bli anklagad för att inte kunna göra seriösa saker pga av ett handikapp.
Jag hoppas att det var oseriöst, eftersom jag vet att de finns flera dyselektiker här på forumet och jag tror ingen blir något glad över Bolls påstående...

Boll

Veteran

Hej, hej, ni missupfattar vad jag menar - jag har INTE något emot dyslektiker (har polare som är dyslektiker) - men jag vill helt enkelt inte ha med mina bilder i ett rollspel som är i princip oläsligt p.g.a. stavfel - varesig det är skrivet av en dyslektiker eller ej.

Ni verkar tro att jag tycker att dyslektiker inte har en plats här på forumet - men så är inte fallet, jag menar bara att spelet inte skulle kännas seriöst om det var fullt med stavfel - alltså; alla kan ju inte veta att spelet är skrivet av en person med ett handikapp, utan tror antagligen att det helt enkelt har slappats lite med renskrivningen.

Jag anklagar inte dyslektiker för att inte kunna göra seriösa saker - jag menar att JAG skulle uppfatta en text skriven av en dyslektiker som oseriös OM jag INTE VISSTE att personen i fråga är dyslektiker.

Jag ber så mycket om ursäkt ifall någon tog illa upp - det var inte min mening. Men förslaget som någon gav om att be någon annan titta igenom ens text innan man ger ut den är ju inte helt galet.

Jag är helt enkelt trött på att vada igenom träsken av stavfel och särskrivningar som finns i överflöd på alla forum, sen har jag väldigt svårt att tro att alla som slappar med stavningen på forumen verkligen har ett HANDIKAPP.

Silvervarg: För att vara dyslektiker stavar du då tio gånger bättre än Lord R. som uppenbarligen INTE har dyslexi... Hur kan det komma sig? Jodå, åter ett exempel på att vissa bara slappar, och försvårar för andra att fatta vad de menar, helt i onödan...

Silvervarg

Warrior

Mjo...
Lord R slappar nog bara...
Om jag skulle skriva något är det självklart att jag fixar en korrare ju så det blir bra¨...

jag tog åt mig och vart lite arg men det är lungt nu...

Lord Renisis

Warrior
I declare Shenedikens* on this forumit.

Lord R. som uppenbarligen INTE har dyslexi... Hur kan det komma sig? Jodå, åter ett exempel på att vissa bara slappar
Visst men texten var enligt min mening läslig och jag tycker att ett s för mycket här ett r för mycket där är ingen större sak att haka upp sig på och illtjuta för.Den som kan se,borde kunna läsa mitt inlägg.Om du inte ser vad som står föreslår jag att du skaffar glasögon.Jag har faktiskt aldrig fått klagomål på min stavning förut vad jag kan komma ihåg(Förutom en liten fågel som kom viskande i mitt öra på ICQ att förhandsgranskning behövdes. :gremwink: ).Och jag tycker inte om folk som springer omkring och hobbymodererar :gremmad: :gremmad:.Låt moderatorerna göra sitt jobb och koncentrera dig på att skriva konstruktiva inlägg istället för att fara omkring o gnälla.Vi har utmärkta moderatorer för att klaga på stavfel och om ingen förklaring eller bättring kommer ge varningar för att sedan sparka ut de som inte skärper sig.Det är inte ditt :gremmad:.Och mitt inlägg var högst läsligt.Annars skulle fler en två personer klaga det kan jag lova dig.Det finns många mer petiga hobbymoderatorer här på forumet som också borde läsa det här inlägget.Nä som sagt skärpning och skriv konstruktiva inlägg istället för massa skit som du uppenbarligen finner dig rätt bra i o skriva. :gremmad:
/Hugo,som hoppas det här tramset snart är över.
Om du vill kommentera något i inlägget så skicka ett PM Eller meddela en admin om min stavning.

*=Förstår nog bara dom som är insatta i serien South Park.

Boll

Veteran
Re: I declare Shenedikens* on this forumit.

Texten var läslig jo, men min tioåriga lillasyster skulle kunna göra ett bättre jobb.

Jag springer inte runt och klagar hursomhelst bara för att det är så förbannat kul, utan för att jag sen länge tillbaka har tröttnat på folk som slappskriver inlägg utan anledning.

Forum handlar om utbyte av åsikter och idéer, alltså inte om att springa runt och säga "Ååh, vad duktig du är!" och klappa folk på huvudet. Klarar du inte av lite negativ kritik så kommer du få det ganska jobbigt senare i livet.

Sen skall man ju inte göra påhopp heller, men ta det jag har sagt som konstruktiv kritik på det sättet att jag uppmanar dig till att vårda din text så att folk slipper att jobbiga j*vlar som jag kommer och gnäller :gremwink:

Kiss and make up?

Troberg

Sinister eater
Troberg sticker ut hakan

Jag springer inte runt och klagar hursomhelst bara för att det är så förbannat kul, utan för att jag sen länge tillbaka har tröttnat på folk som slappskriver inlägg utan anledning.
Jag har full förståelse för att alla inte stavar lika bra eller formulerar sig lika bra. Jag accepterar det.

Däremot så blir jag irriterad när man ser folk som är chat-skadade och skriver slappt, utan att tänka på läsaren. När man skriver ett inlägg som är en sida långt skrivet i en enda lång mening, utan skiljetecken, utan versaler och med helt onödiga felstavningar (rena knapptryckningsfel som missats på grund av att man inte läst genom det man skrivit) och en tankekedja som är förvirrad och osammanhängande så får man skylla sig själv om ingen läser det.

Om någon försöker skriva vettigt men inte klarar det så respekterar jag det, men när folk skriver dåligt av ren slapphet så är det respektlöst. Det är lika respektlöst och oartigt som att prata i telefon på en biograf eller att gång på gång avbryta när andra talar.

Vill man att någon ska lyssna på vad man säger så får man för fanken visa att man bryr sig själv!

Det här är inte riktat mot någon speciell, utan snarare mot en viss kategori av inlägg. Det passade bra i den här tråden.